Gemeente Den Haag

Hagenaars voelen zich prettiger in de stad dan in de afgelopen jaren. In het algemeen zijn mensen positiever over de veiligheid in Den Haag en in eigen buurt. Ook zijn de mensen positiever over hun directe leefomgeving. Dit staat te lezen in de stadsenquête 2007, die dit jaar voor de achtste keer is gehouden. De interviews zijn dit jaar voor het eerst via internet in combinatie met een telefonische benadering uitgevoerd.

Dienstverlening
De dienstverlening wordt kritischer beoordeeld. De afgelopen jaren beoordeelde 81 procent van de Hagenaars de dienstverlening met een 7 of hoger, nu is dat 78 procent. Het percentage Hagenaars dat vond dat duidelijke en begrijpelijke informatie werd verkregen daalde van 85 naar 80 procent. De beoordeling van een service die middels een bezoek aan de stadsdeelkantoren is verkregen blijft heel hoog (90 procent is tevreden). De gedeconcentreerde dienstverlening wordt algemeen zeer gewaardeerd.
Een aantal gemeentelijke diensten is inmiddels (deels) af te handelen of op te vragen via de gemeentelijke website. Een vijfde van de Hagenaars heeft wel eens gebruik gemaakt van deze online dienstverlening. Het gebruik van deze diensten is sterk gestegen en wordt door bijna 90% van de gebruikers goed beoordeeld. Bijna 90% van de Hagenaars vindt het positief dat de gemeente de elektronische dienstverlening stimuleert.

Veiligheid
De gemeente Den Haag stelt zich ten doel om de criminaliteit en de overlast in de stad terug te dringen en het veiligheidsgevoel van Hagenaars te vergroten. Net als in andere jaren wordt het veiligheidsgevoel in de eigen wijk hoger gewaardeerd dan in de stad. In het algemeen zijn mensen positiever over de veiligheid. Het cijfer voor het veiligheidsgevoel in de stad is gestegen van 6,2 naar 6,4 en in de eigen wijk van 6,9 naar 7,3. De gemeente doet dan ook in de ogen van 60 procent van de Hagenaars voldoende om de veiligheid te verbeteren. In vorige jaren lag dit in de buurt van de 50 procent.

Stadsbeheer
Ook zijn de mensen positiever over hun directe omgeving. De cijfers voor het ophalen van huisvuil, vegen, onderhoud van straten en groenvoorziening en de afvoer van regenwater vertoonden de afgelopen vier jaar een stijgende lijn, en ook dit jaar is weer sprake van een lichte stijging. Vorig jaar is het nieuwe hondenbeleid van kracht geworden. De bekendheid met dit beleid is onder hondenbezitters hoog (83%). De helft van de hondenbezitters (51%) vindt dat er onvoldoende mogelijkheden zijn om hondenpoep op te ruimen, 45% vindt dat er voldoende mogelijkheden zijn.
Vrijwel alle Hagenaars (97%) vinden groen in de wijk (erg) belangrijk; driekwart (73%) vindt ook dat er voldoende wijkgroen aanwezig is in hun buurt. Ook de grote groengebieden in Den Haag worden veel gebruikt door Hagenaars. In het voorjaar en de zomer door 86 procent en in herfst en winter door 76% van de Hagenaars. De waardering voor de stadsboerderijen blijft onverminderd hoog.

Binnenstad
Vergeleken met vorig jaar vindt een kwart de Binnenstad beter geworden. Mensen noemen als redenen dat het mooier en aantrekkelijker is geworden en de aanwezigheid van nieuwe gebouwen. Daarentegen vindt 14% de Binnenstad achteruit gegaan: bouwwerkzaamheden is een belangrijke reden hiervoor.
Acht op de tien Hagenaars heeft het afgelopen jaar wel eens een bezoek gebracht aan de Haagse binnenstad voor horeca, een koopavond en/of koopzondag, een culturele activiteit of een evenement. De koopzondagen (7,6) en de horeca (7,5) worden het meest positief beoordeeld. Meer dan 40% van alle Hagenaars heeft wel eens overlast van bouwwerkzaamheden in de binnenstad. De bouwoverlast lijkt wat af te nemen. Binnenstadbewoners zelf ervaren minder overlast dan in voorgaande jaren.

Cultuur
Een kleine 60% van de bewoners van Den Haag heeft het afgelopen jaar minimaal één culturele voorziening bezocht. Bijna de helft (47%) heeft het afgelopen jaar een cultureel festival bezocht. Het totale culturele aanbod krijgt als rapportcijfer een 7,2.

Mediagebruik
Acht op de tien inwoners maken gebruik van internet. De helft van de Hagenaars kent de website van de gemeente Den Haag en 45% heeft de site wel eens bezocht.
Om op de hoogte te blijven van het lokale en regionale nieuws maken Hagenaars het meest gebruikt van TV West (64%), gevolgd door de Posthoorn (52%), de wijkkranten (39%), ADHC (25%) en Radio West (24%). De wijkkranten hebben heel duidelijk een steviger positie gekregen.

Sport
Hagenaars vinden dat er ruim voldoende mogelijkheden zijn om te sporten. Bijna 60% van de Hagenaars doet dat ook regelmatig. Ook de bereikbaarheid, netheid en veiligheid van sportvoorzieningen wordt positief beoordeeld. Het rapportcijfer voor de Haagse sportmogelijkheden is 7,2.

Kwaliteit scholen
Hagenaars zijn over het algemeen tevreden over het onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs, de gebouwen, het verzuimbeleid en de veiligheid op school leveren, met name in het basis- en voortgezet onderwijs, mooie rapportcijfers op.

Vrijwilligerswerk en Mantelzorg
Een vijfde van de Hagenaars geeft aan op dit moment vrijwilligerswerk te doen (19%) en 18% is bereid zich dat te gaan doen. De meeste vrijwilligers zijn actief in de sport en in mindere mate bij levensbeschouwelijke organisaties, de gezondheidszorg en het sociaal cultureel werk.
Van de Hagenaars zegt 42% bereid te zijn tot met verlenen van mantelzorg. Momenteel verleent 17% van de Hagenaars regelmatig op vrijwillige basis zorg aan iemand die vanwege ziekte of handicap hulp nodig heeft. Het merendeel van deze zorg speelt zich binnen de eigen familie af. Zo gaat het in 35% van alle gevallen om het verzorgen van de eigen ouders of schoonouders.

Huiselijk geweld
Evenals vorig jaar kent bijna de helft van de Hagenaars (46%) het Advies- en steunpunt voor Huiselijk Geweld. De bekendheid is groter onder vrouwen (54%) dan onder mannen (38%). Van alle Hagenaars kent 8% één of meer personen in hun buurt die met huiselijk geweld te maken hebben (gehad).

Burgerschapsmonitor
De aanwezigheid van vele religies in onze stad wordt door migrantengroepen veel positiever beoordeeld dan door de Hagenaars van Nederlandse afkomst. Waar iedereen het wel over eens is: tweederde van de mensen denkt dat Hagenaars van Nederlandse afkomst meer kans maken op een carrière dan andere Hagenaars. Tweederde van de Hagenaars vindt dat er in hun buurt veel mensen van Nederlandse en buitenlandse afkomst door elkaar wonen; 70% vindt de omgang met elkaar goed. Bijna een derde van de Hagenaars vindt dat Hagenaars van met verschillende etnische culturen (zeer) goed met elkaar omgaan. Bewoners van buitenlandse afkomst oordelen hier veel positiever over dan bewoners van Nederlandse afkomst. De verwachting is dat het Burgerschapsbeleid en het Fonds Burgerschap een positieve invloed zullen hebben op het aantal contacten tussen burgers en de positieve waardering daarvan. Ruim een kwart van de Hagenaars bevestigt wel eens uitgescholden of gediscrimineerd te worden. Als belangrijkste reden noemen mensen afkomst, godsdienst en gedrag. Met Bureau Discriminatiezaken is afgesproken om discriminatie fors te gaan aanpakken.

Over de stadsenquête
Sinds eind jaren negentig heeft de gemeente Den Haag de stadsenquête. De stadsenquête is een representatief onderzoek onder de Haagse bevolking. In de enquête is veel aandacht voor de contacten van de burger met de gemeente en de manier waarop ze die beoordelen. Daarnaast wordt de mening over openbare voorzieningen gevraagd en worden vragen gesteld over bijvoorbeeld energiebesparing en de financiële positie van Hagenaars. De onderwerpen zijn zeer divers, bijvoorbeeld sport en gezondheid, veiligheid, de kwaliteit van de leefomgeving, parkeren, wateroverlast, ouderenvoorzieningen, mediagebruik, geloofsovertuiging, normen en waarden en onderling contact tussen burgers. Veel onderwerpen komen jaarlijks terug, zodat een goed beeld ontstaat over de veranderingen. Ongeveer eenderde van de vragen wordt jaarlijks vernieuwd. De gemeentelijke diensten geven in de enquête een reactie op de resultaten en geven daarbij aan wat ze doen om de kwaliteit van hun werk te verbeteren. Aan het onderzoek is meegedaan door ruim 5.000 Hagenaars. Zij hebben een deel van de vragen beantwoord. Iedere vraag is door ongeveer 1.750 mensen beantwoord. De interviews zijn dit jaar voor het eerst via internet in combinatie met een telefonische benadering uitgevoerd. In voorgaande jaren is de enquête telefonisch en schriftelijk uitgevoerd. Bij de internetenquête hebben mensen geen contact met de enquêteur waardoor sociaal wenselijke antwoorden meer dan voorheen achterwege kunnen blijven. De vragen kunnen daardoor kritischer beantwoord zijn.