Monster PK race naar BedrijfsautoRAI 2007
(9/5/2007)
Liefhebbers van glimmende zware trucks kunnen vanaf 26 oktober weer
acht dagen lang hun hart ophalen tijdens de BedrijfsautoRAI 2007 in
Amsterdam. Zij treffen daar een ware pk race want de zwaarste
mastodonten van de weg naderen bijna de magische vermogensgrens van
700 pk.
Vrachtautoâs worden steeds sterker. Nog geen 10 jaar geleden was een
truck met 400 pk een echte zware jongen waarmee de chauffeur
bewonderende blikken van zijn collegaâs afdwong. Tegenwoordig geldt
een 400 pk truck als een heel gewone auto die qua vermogen steeds meer
naar de lagere regionen van de middenklasse schuift. Veruit de meeste
vrachtwagens bestemd voor internationaal transport hebben tegenwoordig
vermogens rond de 430 pk maar 460 en 480 pk zijn ook heel gangbaar.
Pkâs en prestige
Elk van de zeven grote Europese truckfabrikanten heeft modellen in de
500 plus klasse en daarboven. Zo toont MAN op de BedrijfsautoRAI (ook
bekend als The European Road Transport Show) zijn nieuwe 16 liter
achtcilinder krachtbron die een duizelingwekkende 680 pk op de wielen
afgeeft. Volvo had al een 16 liter blok maar dan met zes cilinders in
lijn die daar met 660 pk vlak onder zit. Scania heeft als zwaarste
motorisering een V8 met 620 pk en Mercedes zet eveneens met een V8 612
paardenkrachten op de weg. De overige merken DAF, IVECO en Renault
blijven met hun zwaarste motoren rond de 550 pk hangen. Dat niet elke
fabrikant een motor in het topsegment heeft, is niet zo gek. De markt
voor deze prestigieuze supermotoren is maar heel klein: in heel Europa
komen er per jaar niet meer dan een 800 op kenteken. In Nederland,
waar jaarlijks zo rond de 16.000 trucks boven 3,5 ton verkocht
worden, beperkt zich het 600 pk plus segment zich zelfs maar tot
slechts enkele tientallen, veelal voor zeer specifieke toepassingen.
De productie van deze mastodonten loont dan ook alleen maar als er
meerdere toepassingen voor zijn. Zo ontwikkelde MAN zijn 680 pk blok
in samenwerking met Liebherr, een wereldwijd opererende producent van
zwaar grondverzetmaterieel.
Volvo en Scania plaatsen hun zwaarste motoren veel meer in schepen dan
in trucks en alle merken bedienen met hun zwaarste modellen ook de
markt voor stationaire motoren bijvoorbeeld voor (nood) generatoren
voor het opwekken van stroom.
Steeds schoner
Het centrale thema van de BedrijfsautoRAI is dit jaar duurzaamheid.
Het aantal pkâs ten spijt, worden vrachtautoâs namelijk met de dag
schoner. Alle moderne trucks, ook de zwaarste modellen, voldoen zonder
uitzondering aan de strenge Euro V eisen waarmee ze dus,
milieutechnisch gezien, moeiteloos in elke binnenstad mogen opereren.
In zekere zin is de toename van het aantal pkâs een direct gevolg van
het steeds schoner en zuiniger worden van de truckmotor. Moderne
truckmotoren met hun uitgekiende elektronisch geregelde brandstof
inspuiting zijn er helemaal op ingesteld, ze verbranden elke druppel
brandstof optimaal om zo schoon mogelijke uitlaatgassen te
bewerkstelligen. Ze halen veel meer rendement uit elke liter en dat
vertaalt zich in veel meer kracht bij een lager verbruik. Ter
illustratie: een typische 10 liter vrachtwagen motor uit eind jaren 70
gebruikte rond de 225 gram brandstof per geleverd kiloWatt/h en had
dan een vermogen van 280 pk. Een moderne 12 liter motor gebruikt nog
slechts rond de 190 gram diesel per kW/h maar heeft wel een vermogen
van 400 pk.
Sneller op de weg
Dat de vrachtwagenproducenten steeds sterkere trucks bouwen, heeft ook
alles te maken met de acceptatie van de medeweggebruikers. In het
hectische verkeersbeeld van vandaag past geen trage truck meer. Een
moderne vrachtwagen trekt binnen zijn gewichtsbeperkingen veel sneller
op dan 20 jaar terug en kan op de buitenlandse autobaan zowel helling
op als helling af, veel beter zijn snelheid vasthouden. Wat dat
betreft is de tijd van de traag met nog geen 20 kilometer per uur
voort zwoegende vrachtwagen op de helling voorgoed voorbij. âMet de
vlam in de pijpâ heeft een heel andere dimensie gekregen.
Toegangstijden
Vrijdag 26 oktober: 11.00 - 18.00 uur
Weekend 27 - 28 oktober: 10.00 - 17.00 uur
Weekdagen (29 okt - 2 nov): 11.00 - 20.00 uur
Zaterdag 3 november: 10.00 - 17.00 uur
Korting op toegangsprijs
Een toegangsbewijs varieert van ⬠13,50 tot ⬠18,- aan de kassa,
maar via de online ticketservice (www.ticketservice.rai.nl) krijgt men
⬠1,- korting. Speciaal voor families is er de familiekaart (2
volwassenen en 3 kinderen plus de DVD van Cars voor ⬠40,-) Meer
informatie is ook te vinden op internet: www.roadtransportshow.nl.
BedrijfsautoRAI