Iveco presenteert veel nieuwe producten op komende BedrijfsautoRAI
(8/21/2007)
Sinds de laatste BedrijfsautoRAI heeft Iveco weer diverse nieuwe
producten geïntroduceerd. Deze zullen allemaal te bewonderen zijn op
de komende editie van de toonaangevende beurs, die van 26 oktober tot
en met 3 november 2007 in Amsterdam plaatsvindt.
Nieuwe Daily maakt RAI-debuut
De in mei 2006 geïntroduceerde nieuwe Daily is met ruim 100 duizend
bestellingen in een jaar buitengewoon succesvol. Daarmee bevestigt het
model zijn rol als âbest in classâ voor alle professionals in het
lichte transport over kortere afstanden en de stedelijke distributie.
De meer dan een miljoen exemplaren van de Daily die er wereldwijd
rondrijden vormen hiervan het bewijs. Vandaag loopt de nieuwe Daily
wederom voorop: Giorgetto Giugiaro heeft een vloeiend gelijnd model
ontworpen met een moderne neus die de Iveco âfamily feelingâ
accentueert. Vanaf het begin was de Daily een âkampioen in
trekkrachtâ. Ook de nieuwe Daily is weer uitgerust met de klassieke
achterwielaandrijving, maar daarnaast worden talloze noviteiten
geïntroduceerd bij de aandrijfaggregaten die allemaal aan de Euro
4-norm voldoen. Zo is de 2,3 liter-motor voorzien van een
turbocompressor met variabele geometrie, terwijl bij de 3
liter-motoren (leverbaar op alle uitvoeringen, inclusief de minibus)
het vermogen en het koppel vergroot zijn. De 3.0 HPI-versie levert nu
een vermogen van 146 pk en een koppel van 350 Nm. De toename is nog
aanzienlijker bij de 3.0 HPT, die een vermogen van 176 pk combineert
met een maximum koppel van 400 Nm dat over een ongekend breed
toerengebied beschikbaar is: vanaf 1250 tot 3000 t/min. Dankzij dit
alles is de topversie van het Daily-programma met afstand de soepelste
motor in zijn categorie. De nieuwe Daily blinkt echter niet alleen uit
in styling en prestaties, maar ook in comfort en ergonomie. Het nieuwe
cabine-interieur, dat eveneens door Giugiaro is ontworpen, zorgt dat
de bestuurder zich gemakkelijk in de cabine kan verplaatsen, dankzij
de versnellingspook middenop het dashboard en de nieuwe
handremhefboom, die korter is maar toch licht te bedienen. Het aantal
opbergmogelijkheden is vergroot, terwijl de nieuwe, goed geprofileerde
stoelen comfortabeler zijn en meer steun bieden.
Daily CNG
Iveco is een van de weinige bedrijfswagenfabrikanten die voertuigen
levert met een motor die op samengeperst aardgas (CNG) loopt. De
nieuwe Daily CNG betekent een belangrijke uitbreiding van Ivecoâs
lichte bedrijfswagengamma. De 3,0 literaardgasmotor beschikt over een
vermogen van 136 pk (100 kW) en is rechtstreeks afgeleid van de
dieselversie, wat een optimale betrouwbaarheid en lange levensduur
garandeert. Aardgas is een bijzonder schone brandstof. Bij de
verbranding komt geen rook, fijnstof of stank vrij, terwijl de
geluidsemissie op een lager niveau ligt dan bij een vergelijkbare
dieselmotor. Dankzij het feit dat de emissiewaarden ruimschoots onder
de limieten liggen die door de Euro 4- en Euro 5-normen zijn
voorgeschreven, wordt de Daily met CNG-motor aangemerkt als een
ecologisch verantwoord voertuig dat volgens de Europese
milieuwetgeving voldoet aan de classificatie EEV (Enhanced
Environmental Vehicle). Daarmee komt het model in Nederland in
aanmerking voor een milieusubsidie van ⬠5000, mits geregistreerd als
voertuig met een GVW vanaf 3500 kg. Het leveringsprogramma van de
Daily CNG is vooral afgestemd op stedelijk gebruik, met name
huisvuilinzameling en distributievervoer in stad en regio. Het breed
opgezette gamma omvat bestelwagens en chassis-cabines met zowel enkel-
als dubbellucht-achterassen en verschillende wielbasisvarianten en
dakhoogtes. Het maximum totaalgewicht (GVW) varieert van 3,5 tot 6,5
ton. Vergeleken met het voorgaande model is de keuze op het gebied van
de wielbasis vergroot en zijn thans ook chassisversies met dubbele
cabine leverbaar (6+1). De Daily CNG is standaard voorzien van vijf
brandstoftanks met een totale inhoud van 220 liter. Optioneel kan een
zesde tank worden gemonteerd, wat de totale capaciteit op 250 liter
brengt.
Daily 4x4
Naast de Daily CNG presenteert Iveco op de RAI nog een tweede speciale
versie van de Daily: de 4x4. Deze vierwielaangedreven Daily biedt in
zijn klasse de beste combinatie van nuttig laadvermogen en off-road
prestaties. Met zijn voorganger â de succesvolle Daily 4x4 uit 1987 â
heeft het nieuwe model eigenlijk alleen nog de naam gemeen: het
technische concept van de tweede generatie Daily 4x4 is compleet
nieuw. De Daily 4x4 2007 is in feite nog beter op zijn all-round taak
berekend: enerzijds bezit hij alle karakteristieke eigenschappen van
de Daily (zoals het op truckconstructies gebaseerde chassis, dat
ongekend robuust en betrouwbaar is), terwijl hij zich anderzijds
onderscheidt door componenten en systemen die specifiek zijn
toegesneden op het gebruik als terreinwagen â zoals de permanente
vierwielaandrijving, de verdeel- en reductiebak die in combinatie met
de 6-versnellingsbak het aantal beschikbare overbrengingen op 24
brengt (6x2 + 6x2), en de toepassing van paraboolveren op de starre
achteras. Dit alles maakt de nieuwe Daily 4x4 tot de kleinste off-road
truck die zowel op de weg als in het terrein uitstekend presteert.
RAI-primeur: de Iveco Massif
Met de nieuwe Massif betreedt Iveco een geheel nieuw marktsegment,
namelijk dat van de professionele terreinwagen met de prestaties en
het comfort van een SUV. De vierwielaandrijving is uitschakelbaar om
de prestaties bij het gebruik op de weg te verbeteren (in dat geval
vindt de aandrijving alleen plaats op de achterwielen). De tussenbak
met terreinreductie is direct achter de zesversnellingsbak gemonteerd.
Deze oplossing resulteert in compactere mechanische componenten en
neemt vooral in verticale richting minder ruimte in, wat een lagere
positie van de carrosserie mogelijk maakt die meer op het rijden met
hoge snelheden is afgestemd. Een zelfblokkerend achterdifferentieel is
als optie leverbaar. Het chassis met robuuste doosvormige langsliggers
en de starre achteras garanderen een grote duurzaamheid en
betrouwbaarheid, zelfs onder zware gebruiksomstandigheden. Alle wielen
zijn uitgerust met schijfremmen (vóór inwendig geventileerd). Vooral
bij weggebruik zal het enorme vermogen en de grote souplesse van de
drieliter Iveco-motor bijzonder worden gewaardeerd. Er is keuze uit
een HPIversie met een vermogen van 146 pk en een koppel van 350 Nm, en
een HPT-versie die een vermogen van 176 pk combineert met een koppel
van 400 Nm. Beide krachtbronnen voldoen aan de strenge Euro
4-milieunormen en lenen zich uitstekend voor gebruik in het
stadsverkeer. Ondanks de hoge prestaties slaagt de Massif er in om,
mede dankzij de uitschakelbare vierwielaandrijving, een ronduit
bescheiden brandstofverbruik te realiseren.
Eurocargo met Euro 4/5-motoren
Sinds de introductie in 1991 heeft de Iveco Eurocargo zich ontwikkeld
tot referentiepunt in het middelzware segment en is hij uitgegroeid
tot Europees marktleider in de gewichtscategorie van 6 tot 19 ton.
Belangrijke mijlpalen in de evolutie van de Eurocargo waren de
introductie van de nieuwe motoren in 2000 en 2001 en de lancering van
de nieuwe cabine in 2003. Als middelzware truck is de Eurocargo in de
eerste plaats bedoeld voor de distributiesector en het transport over
korte afstanden. Door culturele verschillen en vaak sterk afwijkende
nationale en plaatselijke regelgevingen â met name op het gebied van
de toegankelijkheid van stadscentra â bestaan er grote verschillen in
de wijze waarop de distributie van goederen en levensmiddelen in de
diverse Europese landen is geregeld. Als gevolg daarvan kent ook de
vraag naar distributievoertuigen een grote diversificatie naar volume
en nuttig laadvermogen. Iveco heeft daar altijd op ingespeeld door de
Eurocargo aan te bieden in een bijzonder groot aantal verschillende
modellen en uitvoeringen. Andere redenen voor het succes van de
Eurocargo zijn de goede opbouwmogelijkheden, de lage bedrijfskosten,
de degelijkheid en het rijcomfort. Een breed modellenaanbod vraagt ook
een ruime keuze aan componenten: voor de zestien basismodellen van 6
tot 19 ton zijn in totaal zeven Tector-motoren met vier of zes
cilinders beschikbaar. De Tector-motoren van de Eurocargo voldoen
allemaal aan de Euro 5-normen voor uitlaatgasemissies. Hiertoe wordt
gebruik gemaakt van een SCR-systeem (selectieve katalytische
reductie). De hiervoor benodigde AdBluetank â standaard met een inhoud
van 25 liter â en de SCR-katalysator zijn aan de rechterzijde, achter
het spatbord, aangebracht. Voor de transmissie kan worden gekozen uit
een versnellingsbak van vijf, zes of negen versnellingen of een
Allison MD 3060P automatische versnellingsbak, voor de vering uit
paraboolveren, luchtvering achter of luchtvering rondom. Er zijn vier
cabinevarianten: kort, lang met één of twee bedden en hoog of
halfhoog dak en een dubbele cabine met vier deuren en zes tot zeven
zitplaatsen. Voor gebruik als kipper is er de Eurocargo K in diverse
uitvoeringen. Het aanbod aan off-road-voertuigen omvat een nieuwe
generatie 4x4-modellen met GVWâs van 10 en 14 ton.
De vernieuwde Iveco Stralis
De in 2002 gepresenteerde Stralis-serie was onmiddellijk succesvol,
zowel in verkoopcijfers als wat betreft de recensies in de vakpers.
Geen wonder dat de titel âTruck of the Year 2003â werd toegekend aan
de Stralis AS. Sinds de introductie heeft de Stralis duidelijk zijn
betrouwbaarheid en efficiency bewezen in het veeleisende middelzware
en zware wegtransport. De sterke punten waaraan de Stralis zijn succes
te danken heeft, zijn thans verder verbeterd. Op de RAI toont Iveco
het geheel vernieuwde Stralis-gamma.
All Blacks en Ferrari
Bij het ontwerpen van de nieuwe Stralis zijn een aantal fundamentele
uitgangspunten gehanteerd: Toewijding â het werken met
verantwoordelijksgevoel ten aanzien van de business van de klant;
Betrouwbaarheid â het nakomen van de beloftes ten aanzien van de
kwaliteit, levensduur en veiligheid van het product; Prestaties â het
geven van een blijvende meerwaarde aan de klant door middel van een
voertuig dat een hogere productiviteit en lagere exploitatiekosten
garandeert; Teamgeest â het samenwerken met klanten, dealers en
leveranciers om de concurrentie steeds een slag voor te kunnen zijn.
Aan deze concern-gerelateerde waarden voegt de Stralis een
productwaarde toe: Kracht â motoren met uitmuntende vermogens- en
koppelkarakteristieken, die tevens spaarzaam met brandstof omspringen
en daarmee normbepalend zijn in hun categorie.
Toewijding, Betrouwbaarheid, Prestaties, Teamgeest en Kracht: deze
waarden deelt de Stralis met het Nieuw-Zeelandse nationale rugbyteam,
de All Blacks, het team dat in zijn historie meer heeft gewonnen dan
welk ander team ook. Om deze overeenkomsten te benadrukken, is Iveco
Official Global Sponsor geworden van de All Blacks, en werd de nieuwe
Stralis bij de officiële introductie gepresenteerd in hun
wedstrijdtenue â het onmiskenbare zwarte tenue voorzien van de
traditionele Maoritattoage. Een deel van de trucks op de Iveco-stand
in de RAI zal eveneens in het All Blacks-tenue zijn uitgevoerd. Als
contrast met deze diepzwarte uitmonstering zal Iveco ook een tweetal
trucks tonen in het scharlaken rood van Ferrari. Iveco is namelijk de
officiële leverancier van de trucks en bestelwagens waarmee het
wereldberoemde Formule 1-team van circuit naar circuit reist.
Interieur en exterieur vernieuwd
De belangrijkste innovatie van de nieuwe Stralis betreft de cabine die
ingrijpend is vernieuwd om het rijcomfort en het leven aan boord nog
verder te verbeteren. Het interieur onderscheidt zich door een
verbeterde klimaatregeling, grotere opbergkasten en comfortabeler
bedden met lattenbodem die grotere afmetingen hebben en voorzien zijn
van een aluminium ladder voor het bovenbed. De externe vernieuwingen
zijn direct zichtbaar. Zo biedt het cabinefront meer ruimte voor het
aanbrengen van de bedrijfsnaam van de klant. Andere opvallende
veranderingen zijn de grotere radiateurgrille en de bumper met nieuwe,
geïntegreerde verlichtingsunits. Verder zijn thans aan weerszijden
van de cabine grote opbergruimten aanwezig die 60% meer capaciteit
hebben dan de voorgaande. Door de geheel herziene zijkanten is de
luchtweerstand van de Stralis-cabine met 2% verminderd, ondanks dat de
interieurruimte is toegenomen met 1,8 kubieke meter.
Euro 5
De nieuwe Stralis biedt keuze uit drie verschillende typen
Cursor-motoren met cilinderinhouden van 8, 10 en 13 liter en vermogens
variërend van 310 pk (228 kW) tot 560 pk (412 kW). Het complete
Stralis-gamma voldoet nu reeds aan de Euro 5- emissienormen die pas in
2009 in werking treden. Nieuwe Trakker biedt meer comfort De
belangrijkste innovatie van de nieuwe serie Trakker-bouwvoertuigen,
die eveneens voor het eerst op de RAI zal worden getoond, is de
toepassing van een aangepaste versie van de geheel herziene
Stralis-cabine. De voornaamste uitgangspunten daarbij waren een
verdere verbetering van zowel het rijcomfort als het cabinecomfort,
twee elementen die tegenwoordig als essentieel voor de productiviteit
en veiligheid worden gezien.
De nieuwe Trakker combineert robuustheid en betrouwbaarheid met het
comfort van de nieuwe Stralis-cabines. Het nieuwe front met de grotere
grille en dezelfde herkenbare styling als bij de nieuwe Stralis, biedt
meer ruimte voor het aanbrengen van de bedrijfsnaam van de klant. De
stalen bumper bestaat uit drie segmenten om de kosten van het
vervangen na een aanrijding te beperken en is gelakt in een donkerdere
kleur grijs die beter past bij de kunststof carrosseriedelen.
De Trakker is ontworpen voor inzet onder veeleisende omstandigheden in
het terrein en is leverbaar met een GVW van 18 tot 72 ton. Het aantal
varianten, zowel links- als rechtsgestuurd, waarin de nieuwe Trakker
leverbaar is, was nog nooit zo groot, zodat de klant zijn truck
optimaal op het beoogde gebruiksdoel kan afstemmen. Allereerst kan hij
kiezen uit twee typen motoren (Cursor 8 en 13) en twee verschillende
cabines (kort en lang). De bakwagens zijn leverbaar in 4x2, 4x4, 6x4,
6x6, 8x4, 8X8 - uitvoeringen met motorvermogens variërend van 310 tot
500 pk. De trekkers zijn leverbaar in 4x2, 4x4, 6x4 en
6x6-uitvoeringen met motorvermogens variërend van 360 tot 500 pk.
Evenals voorheen is de Trakker-range uitgerust met Cursor-motoren,
krachtbronnen die bekend staat om hun hoge koppel, lange levensduur,
geringe onderhoudsbehoefte en lage bedrijfskosten: de huidige Euro
4/5-versies verbruiken, afhankelijk van het gebruiksdoel, 2 tot 5 %
minder brandstof dan de reeds als zuinig bekendstaande huidige Euro
3-versies.
Net als bij het ontwerpen van de nieuwe Stralis zijn bij het
ontwikkelen van de nieuwe Trakker een aantal fundamentele
uitgangspunten gehanteerd: Toewijding, Betrouwbaarheid, Prestaties,
Teamgeest en Kracht. Iveco deelt deze waarden met het Nieuw-Zeelandse
nationale rugbyteam, de All Blacks. Op de RAI zal de Trakker dat ook
worden gepresenteerd in een geheel zwarte uitvoering met felgroene
accenten als verwijzing naar het zwarte wedstrijdtenue en de tatoeages
van de All Blacks-spelers.
BedrijfsautoRAI