BedrijfsautoRAI

Iveco presenteert veel nieuwe producten op komende BedrijfsautoRAI

(8/21/2007)
Sinds de laatste BedrijfsautoRAI heeft Iveco weer diverse nieuwe producten geïntroduceerd. Deze zullen allemaal te bewonderen zijn op de komende editie van de toonaangevende beurs, die van 26 oktober tot en met 3 november 2007 in Amsterdam plaatsvindt. Nieuwe Daily maakt RAI-debuut
De in mei 2006 geïntroduceerde nieuwe Daily is met ruim 100 duizend bestellingen in een jaar buitengewoon succesvol. Daarmee bevestigt het model zijn rol als âbest in classâ voor alle professionals in het lichte transport over kortere afstanden en de stedelijke distributie. De meer dan een miljoen exemplaren van de Daily die er wereldwijd rondrijden vormen hiervan het bewijs. Vandaag loopt de nieuwe Daily wederom voorop: Giorgetto Giugiaro heeft een vloeiend gelijnd model ontworpen met een moderne neus die de Iveco âfamily feelingâ accentueert. Vanaf het begin was de Daily een âkampioen in trekkrachtâ. Ook de nieuwe Daily is weer uitgerust met de klassieke achterwielaandrijving, maar daarnaast worden talloze noviteiten geïntroduceerd bij de aandrijfaggregaten die allemaal aan de Euro 4-norm voldoen. Zo is de 2,3 liter-motor voorzien van een turbocompressor met variabele geometrie, terwijl bij de 3 liter-motoren (leverbaar op alle uitvoeringen, inclusief de minibus) het vermogen en het koppel vergroot zijn. De 3.0 HPI-versie levert nu een vermogen van 146 pk en een koppel van 350 Nm. De toename is nog aanzienlijker bij de 3.0 HPT, die een vermogen van 176 pk combineert met een maximum koppel van 400 Nm dat over een ongekend breed toerengebied beschikbaar is: vanaf 1250 tot 3000 t/min. Dankzij dit alles is de topversie van het Daily-programma met afstand de soepelste motor in zijn categorie. De nieuwe Daily blinkt echter niet alleen uit in styling en prestaties, maar ook in comfort en ergonomie. Het nieuwe cabine-interieur, dat eveneens door Giugiaro is ontworpen, zorgt dat de bestuurder zich gemakkelijk in de cabine kan verplaatsen, dankzij de versnellingspook middenop het dashboard en de nieuwe handremhefboom, die korter is maar toch licht te bedienen. Het aantal opbergmogelijkheden is vergroot, terwijl de nieuwe, goed geprofileerde stoelen comfortabeler zijn en meer steun bieden.

Daily CNG
Iveco is een van de weinige bedrijfswagenfabrikanten die voertuigen levert met een motor die op samengeperst aardgas (CNG) loopt. De nieuwe Daily CNG betekent een belangrijke uitbreiding van Ivecoâs lichte bedrijfswagengamma. De 3,0 literaardgasmotor beschikt over een vermogen van 136 pk (100 kW) en is rechtstreeks afgeleid van de dieselversie, wat een optimale betrouwbaarheid en lange levensduur garandeert. Aardgas is een bijzonder schone brandstof. Bij de verbranding komt geen rook, fijnstof of stank vrij, terwijl de geluidsemissie op een lager niveau ligt dan bij een vergelijkbare dieselmotor. Dankzij het feit dat de emissiewaarden ruimschoots onder de limieten liggen die door de Euro 4- en Euro 5-normen zijn voorgeschreven, wordt de Daily met CNG-motor aangemerkt als een ecologisch verantwoord voertuig dat volgens de Europese milieuwetgeving voldoet aan de classificatie EEV (Enhanced Environmental Vehicle). Daarmee komt het model in Nederland in aanmerking voor een milieusubsidie van ⬠5000, mits geregistreerd als voertuig met een GVW vanaf 3500 kg. Het leveringsprogramma van de Daily CNG is vooral afgestemd op stedelijk gebruik, met name huisvuilinzameling en distributievervoer in stad en regio. Het breed opgezette gamma omvat bestelwagens en chassis-cabines met zowel enkel- als dubbellucht-achterassen en verschillende wielbasisvarianten en dakhoogtes. Het maximum totaalgewicht (GVW) varieert van 3,5 tot 6,5 ton. Vergeleken met het voorgaande model is de keuze op het gebied van de wielbasis vergroot en zijn thans ook chassisversies met dubbele cabine leverbaar (6+1). De Daily CNG is standaard voorzien van vijf brandstoftanks met een totale inhoud van 220 liter. Optioneel kan een zesde tank worden gemonteerd, wat de totale capaciteit op 250 liter brengt.

Daily 4x4
Naast de Daily CNG presenteert Iveco op de RAI nog een tweede speciale versie van de Daily: de 4x4. Deze vierwielaangedreven Daily biedt in zijn klasse de beste combinatie van nuttig laadvermogen en off-road prestaties. Met zijn voorganger â de succesvolle Daily 4x4 uit 1987 â heeft het nieuwe model eigenlijk alleen nog de naam gemeen: het technische concept van de tweede generatie Daily 4x4 is compleet nieuw. De Daily 4x4 2007 is in feite nog beter op zijn all-round taak berekend: enerzijds bezit hij alle karakteristieke eigenschappen van de Daily (zoals het op truckconstructies gebaseerde chassis, dat ongekend robuust en betrouwbaar is), terwijl hij zich anderzijds onderscheidt door componenten en systemen die specifiek zijn toegesneden op het gebruik als terreinwagen â zoals de permanente vierwielaandrijving, de verdeel- en reductiebak die in combinatie met de 6-versnellingsbak het aantal beschikbare overbrengingen op 24 brengt (6x2 + 6x2), en de toepassing van paraboolveren op de starre achteras. Dit alles maakt de nieuwe Daily 4x4 tot de kleinste off-road truck die zowel op de weg als in het terrein uitstekend presteert.

RAI-primeur: de Iveco Massif
Met de nieuwe Massif betreedt Iveco een geheel nieuw marktsegment, namelijk dat van de professionele terreinwagen met de prestaties en het comfort van een SUV. De vierwielaandrijving is uitschakelbaar om de prestaties bij het gebruik op de weg te verbeteren (in dat geval vindt de aandrijving alleen plaats op de achterwielen). De tussenbak met terreinreductie is direct achter de zesversnellingsbak gemonteerd. Deze oplossing resulteert in compactere mechanische componenten en neemt vooral in verticale richting minder ruimte in, wat een lagere positie van de carrosserie mogelijk maakt die meer op het rijden met hoge snelheden is afgestemd. Een zelfblokkerend achterdifferentieel is als optie leverbaar. Het chassis met robuuste doosvormige langsliggers en de starre achteras garanderen een grote duurzaamheid en betrouwbaarheid, zelfs onder zware gebruiksomstandigheden. Alle wielen zijn uitgerust met schijfremmen (vóór inwendig geventileerd). Vooral bij weggebruik zal het enorme vermogen en de grote souplesse van de drieliter Iveco-motor bijzonder worden gewaardeerd. Er is keuze uit een HPIversie met een vermogen van 146 pk en een koppel van 350 Nm, en een HPT-versie die een vermogen van 176 pk combineert met een koppel van 400 Nm. Beide krachtbronnen voldoen aan de strenge Euro 4-milieunormen en lenen zich uitstekend voor gebruik in het stadsverkeer. Ondanks de hoge prestaties slaagt de Massif er in om, mede dankzij de uitschakelbare vierwielaandrijving, een ronduit bescheiden brandstofverbruik te realiseren.

Eurocargo met Euro 4/5-motoren
Sinds de introductie in 1991 heeft de Iveco Eurocargo zich ontwikkeld tot referentiepunt in het middelzware segment en is hij uitgegroeid tot Europees marktleider in de gewichtscategorie van 6 tot 19 ton. Belangrijke mijlpalen in de evolutie van de Eurocargo waren de introductie van de nieuwe motoren in 2000 en 2001 en de lancering van de nieuwe cabine in 2003. Als middelzware truck is de Eurocargo in de eerste plaats bedoeld voor de distributiesector en het transport over korte afstanden. Door culturele verschillen en vaak sterk afwijkende nationale en plaatselijke regelgevingen â met name op het gebied van de toegankelijkheid van stadscentra â bestaan er grote verschillen in de wijze waarop de distributie van goederen en levensmiddelen in de diverse Europese landen is geregeld. Als gevolg daarvan kent ook de vraag naar distributievoertuigen een grote diversificatie naar volume en nuttig laadvermogen. Iveco heeft daar altijd op ingespeeld door de Eurocargo aan te bieden in een bijzonder groot aantal verschillende modellen en uitvoeringen. Andere redenen voor het succes van de Eurocargo zijn de goede opbouwmogelijkheden, de lage bedrijfskosten, de degelijkheid en het rijcomfort. Een breed modellenaanbod vraagt ook een ruime keuze aan componenten: voor de zestien basismodellen van 6 tot 19 ton zijn in totaal zeven Tector-motoren met vier of zes cilinders beschikbaar. De Tector-motoren van de Eurocargo voldoen allemaal aan de Euro 5-normen voor uitlaatgasemissies. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van een SCR-systeem (selectieve katalytische reductie). De hiervoor benodigde AdBluetank â standaard met een inhoud van 25 liter â en de SCR-katalysator zijn aan de rechterzijde, achter het spatbord, aangebracht. Voor de transmissie kan worden gekozen uit een versnellingsbak van vijf, zes of negen versnellingen of een Allison MD 3060P automatische versnellingsbak, voor de vering uit paraboolveren, luchtvering achter of luchtvering rondom. Er zijn vier cabinevarianten: kort, lang met één of twee bedden en hoog of halfhoog dak en een dubbele cabine met vier deuren en zes tot zeven zitplaatsen. Voor gebruik als kipper is er de Eurocargo K in diverse uitvoeringen. Het aanbod aan off-road-voertuigen omvat een nieuwe generatie 4x4-modellen met GVWâs van 10 en 14 ton.

De vernieuwde Iveco Stralis
De in 2002 gepresenteerde Stralis-serie was onmiddellijk succesvol, zowel in verkoopcijfers als wat betreft de recensies in de vakpers. Geen wonder dat de titel âTruck of the Year 2003â werd toegekend aan de Stralis AS. Sinds de introductie heeft de Stralis duidelijk zijn betrouwbaarheid en efficiency bewezen in het veeleisende middelzware en zware wegtransport. De sterke punten waaraan de Stralis zijn succes te danken heeft, zijn thans verder verbeterd. Op de RAI toont Iveco het geheel vernieuwde Stralis-gamma.

All Blacks en Ferrari
Bij het ontwerpen van de nieuwe Stralis zijn een aantal fundamentele uitgangspunten gehanteerd: Toewijding â het werken met verantwoordelijksgevoel ten aanzien van de business van de klant; Betrouwbaarheid â het nakomen van de beloftes ten aanzien van de kwaliteit, levensduur en veiligheid van het product; Prestaties â het geven van een blijvende meerwaarde aan de klant door middel van een voertuig dat een hogere productiviteit en lagere exploitatiekosten garandeert; Teamgeest â het samenwerken met klanten, dealers en leveranciers om de concurrentie steeds een slag voor te kunnen zijn. Aan deze concern-gerelateerde waarden voegt de Stralis een productwaarde toe: Kracht â motoren met uitmuntende vermogens- en koppelkarakteristieken, die tevens spaarzaam met brandstof omspringen en daarmee normbepalend zijn in hun categorie.

Toewijding, Betrouwbaarheid, Prestaties, Teamgeest en Kracht: deze waarden deelt de Stralis met het Nieuw-Zeelandse nationale rugbyteam, de All Blacks, het team dat in zijn historie meer heeft gewonnen dan welk ander team ook. Om deze overeenkomsten te benadrukken, is Iveco Official Global Sponsor geworden van de All Blacks, en werd de nieuwe Stralis bij de officiële introductie gepresenteerd in hun wedstrijdtenue â het onmiskenbare zwarte tenue voorzien van de traditionele Maoritattoage. Een deel van de trucks op de Iveco-stand in de RAI zal eveneens in het All Blacks-tenue zijn uitgevoerd. Als contrast met deze diepzwarte uitmonstering zal Iveco ook een tweetal trucks tonen in het scharlaken rood van Ferrari. Iveco is namelijk de officiële leverancier van de trucks en bestelwagens waarmee het wereldberoemde Formule 1-team van circuit naar circuit reist.

Interieur en exterieur vernieuwd
De belangrijkste innovatie van de nieuwe Stralis betreft de cabine die ingrijpend is vernieuwd om het rijcomfort en het leven aan boord nog verder te verbeteren. Het interieur onderscheidt zich door een verbeterde klimaatregeling, grotere opbergkasten en comfortabeler bedden met lattenbodem die grotere afmetingen hebben en voorzien zijn van een aluminium ladder voor het bovenbed. De externe vernieuwingen zijn direct zichtbaar. Zo biedt het cabinefront meer ruimte voor het aanbrengen van de bedrijfsnaam van de klant. Andere opvallende veranderingen zijn de grotere radiateurgrille en de bumper met nieuwe, geïntegreerde verlichtingsunits. Verder zijn thans aan weerszijden van de cabine grote opbergruimten aanwezig die 60% meer capaciteit hebben dan de voorgaande. Door de geheel herziene zijkanten is de luchtweerstand van de Stralis-cabine met 2% verminderd, ondanks dat de interieurruimte is toegenomen met 1,8 kubieke meter.

Euro 5
De nieuwe Stralis biedt keuze uit drie verschillende typen Cursor-motoren met cilinderinhouden van 8, 10 en 13 liter en vermogens variërend van 310 pk (228 kW) tot 560 pk (412 kW). Het complete Stralis-gamma voldoet nu reeds aan de Euro 5- emissienormen die pas in 2009 in werking treden. Nieuwe Trakker biedt meer comfort De belangrijkste innovatie van de nieuwe serie Trakker-bouwvoertuigen, die eveneens voor het eerst op de RAI zal worden getoond, is de toepassing van een aangepaste versie van de geheel herziene Stralis-cabine. De voornaamste uitgangspunten daarbij waren een verdere verbetering van zowel het rijcomfort als het cabinecomfort, twee elementen die tegenwoordig als essentieel voor de productiviteit en veiligheid worden gezien.

De nieuwe Trakker combineert robuustheid en betrouwbaarheid met het comfort van de nieuwe Stralis-cabines. Het nieuwe front met de grotere grille en dezelfde herkenbare styling als bij de nieuwe Stralis, biedt meer ruimte voor het aanbrengen van de bedrijfsnaam van de klant. De stalen bumper bestaat uit drie segmenten om de kosten van het vervangen na een aanrijding te beperken en is gelakt in een donkerdere kleur grijs die beter past bij de kunststof carrosseriedelen.

De Trakker is ontworpen voor inzet onder veeleisende omstandigheden in het terrein en is leverbaar met een GVW van 18 tot 72 ton. Het aantal varianten, zowel links- als rechtsgestuurd, waarin de nieuwe Trakker leverbaar is, was nog nooit zo groot, zodat de klant zijn truck optimaal op het beoogde gebruiksdoel kan afstemmen. Allereerst kan hij kiezen uit twee typen motoren (Cursor 8 en 13) en twee verschillende cabines (kort en lang). De bakwagens zijn leverbaar in 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4, 8X8 - uitvoeringen met motorvermogens variërend van 310 tot 500 pk. De trekkers zijn leverbaar in 4x2, 4x4, 6x4 en 6x6-uitvoeringen met motorvermogens variërend van 360 tot 500 pk.

Evenals voorheen is de Trakker-range uitgerust met Cursor-motoren, krachtbronnen die bekend staat om hun hoge koppel, lange levensduur, geringe onderhoudsbehoefte en lage bedrijfskosten: de huidige Euro 4/5-versies verbruiken, afhankelijk van het gebruiksdoel, 2 tot 5 % minder brandstof dan de reeds als zuinig bekendstaande huidige Euro 3-versies.

Net als bij het ontwerpen van de nieuwe Stralis zijn bij het ontwikkelen van de nieuwe Trakker een aantal fundamentele uitgangspunten gehanteerd: Toewijding, Betrouwbaarheid, Prestaties, Teamgeest en Kracht. Iveco deelt deze waarden met het Nieuw-Zeelandse nationale rugbyteam, de All Blacks. Op de RAI zal de Trakker dat ook worden gepresenteerd in een geheel zwarte uitvoering met felgroene accenten als verwijzing naar het zwarte wedstrijdtenue en de tatoeages van de All Blacks-spelers.