Schipholplan voor de korte termijn
betekent meer vliegtuiglawaai
26 oktober 2007 - De geluidsnormen voor vliegtuiglawaai bij grote
woongebieden worden in het ontwerp- Luchthavenverkeersbesluit teveel
versoepeld. Dit kon alleen maar gebeuren doordat volledig verkeerd aan
de geldende geluidscriteria voor Schiphol is getoetst.
Hierdoor zullen er veel meer dan 10.000 zwaar belaste woningen zijn
terwijl dit als maximum was afgesproken. Er zijn tal van
niet-technische middelen om de geluidsbelasting te beperken. Daarnaar
is echter geen onderzoek gedaan, zodat ook niet vast staat dat
versoepeling van een aantal locale geluidsnormen onvermijdelijk is.
Dit zijn de belangrijkste bezwaren die Stichting Natuur en Milieu
aanvoert tegen het ontwerp-Luchthavenverkeersbesluit en de
bijbehorende Milieueffectrapportage voor de korte termijn, die het
kabinet op 14 november 2007 bespreekt met de Tweede Kamer.
Schiphol zegt dat de normversoepeling past binnen de afgesproken
geluidscriteria voor Schiphol, maar dit is op een wetenschappelijk
onjuiste manier getoetst. Het Luchthavenverkeersbesluit moet worden
aangepast en de MER (milieueffectrapport) moet opnieuw en nu met de
juiste rekenmethodes - worden gemaakt.
Natuur en Milieu vindt dat de plannen aangepast kunnen en moeten
worden. In een brief (21 oktober 2007) aan het Inspraakpunt Verkeer en
Waterstaat en de betrokken ministers Eurlings (V&W) en Cramer (VROM)
stelt de organisatie dat de voorgestelde versoepeling van de
geluidsnormen is gebaseerd op onjuiste berekeningen in de korte
termijn-Milieueffectrapportage. Daarnaast zijn berekeningen deels
ondoorzichtig. Daarom is onduidelijk waarom en hoe de toename van de
geluidsbelasting ontstaat.
Het kabinet wil de normen zodanig versoepelen, dat een aantal
woongebieden te maken krijgt met 25 tot 60 procent meer vliegverkeer.
Met name in Amsterdam-west, Badhoevedorp, Buitenveldert, Amstelveen,
Aalsmeer en Uithoorn dreigt sterke toename van het vliegtuiglawaai,
ook s nachts.
Natuur en Milieu vindt dat alsnog onderzocht moet worden hoe de
lawaaioverlast beperkt kan blijven. Hiervoor ziet Natuur en Milieu een
twaalftal mogelijkheden. De meest effectieve oplossing is minder
vliegen in de nacht. De belangrijkste maatregel is daarbij dat ook
tussen 6 en 7 uur de nachtelijke start- en landingstarieven worden
gehanteerd.
Dit zou de luchtvaartmaatschappijen stimuleren om hun vliegschemas aan
te passen zodat een aantal starts en landingen niet voor zeven uur s
morgens, maar overdag worden uitgevoerd. In alle gevallen waarin dit
met beperkte moeite en kosten kan, zal een luchtvaartmaatschappij dan
voor een dagvlucht kiezen omdat dit dan goedkoper is.
Een tweede belangrijke oplossingsmogelijkheid is dat teruggekomen
wordt op het voornemen vier uur per dag vier banen tegelijk te gaan
gebruiken. Dit geeft veel extra overlast in de woongebieden aan de
westkant van en ten zuiden van Amsterdam.
Lees hier de brief van Natuur en Milieu aan het Inspraakpunt Verkeer
en Waterstaat (21 oktober 2007)
Wijziging Luchthavenverkeerbesluit op de site van VenW (augustus 2007)
Publicatiedatum: 26-10-2007
Stichting Natuur en Milieu