De Nederlandse Bank


DNB magazine nr 5 - 2007 is uit!

Nieuwsbericht

Datum 26 oktober 2007
DNB magazine 5

'Bedrijven, investeer in R&D!'

`We hebben in ons land een paar TomToms en Senseo's, maar er moeten er veel meer bijkomen. Innovatie is essentieel voor Nederlandse bedrijven om te overleven in een globaliserende economie. Dat besef is bij sommige bedrijven goed doorgedrongen. Maar ik ontmoet ook bedrijven waar het kwartje nog niet gevallen is,' aldus Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven in het DNB Magazine nr. 5. Zij roept bedrijven op om meer te investeren in innovatie.

DNB Magazine van oktober besteedt verder onder meer aandacht aan de turbulentie op de financiële markten, en aan de rol van Nederlandse banken in opkomende economieën.

De waarde en de gek

Maarten van Rossem schreef een essay over het grote graaien, dat hij besluit met twee principes die volgens hem altijd gelden: 'Ten eerste: de waarde wordt bepaald door wat de gek ervoor geeft. Ten tweede: een rechtvaardige samenleving zal altijd een fata morgana blijven.

Veegactie: vijftien trustkantoren in overtreding

Bij een 'veegactie' van DNB zijn 36 partijen bezocht waarvan vermoed werd dat zij in overtreding waren. Daarvan hadden er vijftien geen vergunning voor hun dienstverlening als trustkantoor. Bij overtredingen is het de taak van DNB om in te grijpen. In eerste instantie is het zaak dat de activiteiten zo snel mogelijk worden beëindigd of gelegaliseerd.
Zo'n 16.000 vennootschappen maken gebruik van de diensten van de circa 140 legale Nederlandse trustkantoren. De trustsector is met haar sterke internationale uitstraling belangrijk in een dienstverlenende economie als de Nederlandse.

Bergbeklimmers mijden financiële risico's

Emotie-econoom Henriette Prast vertelt in het DNB Magazine dat zij popelt om meer onderzoek te doen naar de risicohouding van consumenten. Volgens nieuwe psychologische inzichten verschillen mensen in de mate waarin ze schade willen vermijden, de mate waarin ze behoefte hebben aan verrassing en de mate waarin ze gevoelig zijn voor beloning. Deze indeling zou kunnen verklaren waarom je mensen hebt die een enorm risico nemen met hun gezondheid, bijvoorbeeld door bergen te beklimmen, maar die hun geldzaken juist heel risicomijdend regelen.