NMa: uitgevers zetten naleving Mededingingswet op de agenda
26-10-2007
De Telegraaf Media Groep (TMG), PCM Uitgevers en Nationale Regiopers
Dagbladen (NRp) hebben elk afzonderlijk een compliance-programma
opgezet. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) verwelkomt dit
initiatief, omdat het de kans op overtredingen van de wet verkleint.
De toezichthouder benadrukt dat een compliance-programma niet dient
ter vervanging van het reguliere toezicht van de NMa.
Een compliance-programma is, kort gezegd, een pakket van maatregelen
en procedures om naleving van de Mededingingswet te verankeren in de
bedrijfsvoering. De uitgevers stellen onder meer elk afzonderlijk een
zogenaamde compliance officer aan, die onafhankelijk opereert van de
verkoopafdelingen en een proactieve rol zal vervullen bij het
voorkomen, onderzoeken en beëindigen van mogelijke
concurrentiebeperkingen.
PCM, TMG en NRp zijn de drie grootste spelers op het gebied van de
verkoop van advertentieruimte in dagbladen aan landelijke
adverteerders in Nederland. Op de Nederlandse dagbladenmarkt
vertegenwoordigen zij een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 70%.
Vorig jaar werd in de media bekend dat de NMa onderzoek deed in de
advertentiemarkt. Het tot nu toe verrichte onderzoek heeft
onvoldoende aanwijzingen opgeleverd dat voortzetting van het onderzoek
rechtvaardigt.
Media- en communicatiemarkten zijn een prioriteit van de NMa in 2007.
De NMa blijft deze sector nauwlettend volgen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)