Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Campagne stelt vanzelfsprekendheid vliegen ter discussie Proud to be a Non Flying Dutchman

Amsterdam, 26 oktober 2007 - Vandaag start Milieudefensie de campagne Proud to be a Non Flying Dutchman. Met deze campagne stelt de organisatie de vanzelfsprekendheid van vliegen ter discussie. Leden en sympathisanten krijgen actiematerialen aangeboden, waarmee ze laten zien dat ze er trots op zijn weinig of niet te vliegen, omdat ze zich zorgen maken over klimaatverandering. Aan de campagne is ook een politieke eis gekoppeld. Nederland moet het initiatief nemen om met buurlanden een Europese kopgroep te vormen die accijns op kerosine introduceert.

Volgens het Milieu- en Natuurplanbureau is de luchtvaartsector verantwoordelijk voor 10 procent van Nederlandse bijdrage aan het broeikaseffect. Dit dreigt rond 2020 op te lopen tot 20 procent. Campagneleider Verkeer Joris Wijnhoven: 'Funtripjes met het vliegtuig moeten niet de norm worden. Wij willen tegenwicht bieden aan het kerstshoppen in Londen, de discovlucht naar Ibiza, het weekendje Milaan, het vrijgezellenfeest in Barcelona. We vragen onze leden de discussie over vliegen aan te gaan in de eigen omgeving.'

Non Flying Dutchman
Op de website www.nonflyingdutchman.nl krijgen mensen tips, om de vele broodje-aapverhalen over vliegen en milieu te ontkrachten. Ook zijn daar actiematerialen te bestellen als nep-tattoo's, wandtegeltjes, mutsen, T-shirts en stickers van de Non Flying Dutchman. Wijnhoven: 'We steken bewuste treinreizigers een hart onder de riem en dagen fervente vliegers uit het debat met ons aan te gaan over de consequenties van hun reisgedrag.'

Europese kopgroep
Op de site kunnen mensen ook hun steun betuigen aan het idee van Milieudefensie en leden van haar internationale zusterorganisatie Friends of the Earth om Nederland het initiatief te laten nemen om met Engeland, Duitsland, België en Frankrijk een Europese kopgroep te vromen die kerosineaccijns gaat heffen op onderlinge vluchten. Wijnhoven: 'We doen een beroep op mensen naar hun eigen gedrag te kijken, maar uiteindelijk moeten de structuren veranderen die vliegen zo aantrekkeljik maken. De prijs dus. De ticketheffing is een eerste stap, maar wij doen een beroep op het kabinet méér te doen om de kabinetsdoelstellingen rond de uitstoot van broeikasgassen waar te maken'.

Eind september presenteerde Milieudefensie een onderzoek van de Hogeschool voor Toerisme uit Breda, waaruit bleek dat de helft van de Nederlanders minder dan eens per drie jaar vliegt. 28 procent zei niet vaker dan eens per jaar te vliegen, 21 procent een of meerder keren per jaar.