NMa: consumentenvertrouwen in energiemarkt licht gestegen
07-30 / 26-10-2007
Het vertrouwen van consumenten in de energiemarkt is licht toegenomen.
Consumenten zijn beter te spreken over de administratieve
dienstverlening en de klachtafhandeling van de energiebedrijven. Ook
vinden zij de betrouwbaarheid van informatie van energiebedrijven
verbeterd.
Dit blijkt uit het meest recente onderzoek waarbij de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) jaarlijks consumenten vraagt naar hun
ervaringen op de in 2004 geliberaliseerde energiemarkt. De aspecten
waar wij ons als toezichthouder de afgelopen jaren op hebben gericht,
laten verbetering zien. Maar er is nog een wereld te winnen als het
gaat om de mate waarin de consument de beschikbare informatie als
overzichtelijk ervaart, zegt Peter Plug, directeur van de Directie
Toezicht Energie van de NMa.
Consumenten geven aan dat zij de komende twee jaar niet snel zullen
overstappen naar een andere energieleverancier. Dit komt niet alleen
doordat zij de beschikbare informatie van de verschillende aanbieders
ondoorzichtig en onoverzichtelijk vinden, maar consumenten zijn over
het algemeen tevreden met hun huidige leverancier. Plug: Door het
gebrek aan goed vergelijkbare informatie is er nog te weinig beweging
op de energiemarkt. De lage overstapbereidheid van consumenten vormt
op haar beurt weer een van de grootste toetredingsdrempels voor nieuwe
energieaanbieders.
De NMa zal zich de komende tijd daarom blijven richten op het
verbeteren van de transparantie op de energiemarkt zodat de consument
een goed afgewogen keus kan maken. Zo hecht de toezichthouder veel
waarde aan uniforme prijsvermelding. Daarnaast zal zij de prestaties
van de energiebedrijven in de overgangsfase naar een aantal
belangrijke marktontwikkelingen nauwlettend volgen en waar nodig
bijsturen. Denk aan de splitsing van de energiebedrijven, wijzigingen
in de metermarkt en de invoering van het leveranciersmodel. Het goed
doorlopen van deze ontwikkelingsfase is cruciaal voor het vasthouden
en verbeteren van het vertrouwen van de energieconsument, aldus Plug.
In het vandaag gepubliceerde rapport wordt ook ingegaan op de
variëteit aan producten die energieleveranciers aan klanten bieden en
de prijsontwikkelingen op deze markt. Naast de nog lage bereidheid van
consumenten om over te stappen op een andere energieaanbieder, zijn er
in de energiemarkt voor nieuwe spelers andere toetredingsdrempels die
de concurrentie bemoeilijken. Het onderzoeksbureau SEO Economisch
Onderzoek heeft deze drempels in een apart rapport in kaart gebracht.
De NMa zal de komende tijd bepalen welke drempels geslecht kunnen
worden.
De onderzoeksrapporten zijn te vinden op de website van de NMa
(www.nmanet.nl). Consumenten die energiebedrijven willen vergelijken,
kunnen naar de website van ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl). Hier
vindt de consument onder andere informatie over
prijsvergelijkingsites. Ook zijn hier de scorekaarten te vinden die de
NMa ieder kwartaal publiceert. Deze scorekaarten geven per
energiebedrijf aan hoe het is gesteld met de tijdigheid van het
versturen van facturen na een overstap of verhuizing.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)