Deli XL tegen forse prijsverhogingen
26/10/2007 08:59
Deli XL
De foodservice markt wordt op dit moment wereldwijd geconfronteerd met forse prijsstijgingen van grondstoffen, zoals graan, plantaardige oliën, cacao en melk(poeder). Hierdoor zullen verschillende levensmiddelenproducenten de prijs van hun product fors verhogen. Groothandel Deli XL realiseert zich dat prijsverhogingen onvermijdelijk zijn, maar is tegen de forse verhogingen door sommige producenten.
Frans Dankers, directeur National Accounts & Institutioneel: "Wij realiseren ons dat veel toeleveranciers de prijzen wel moeten verhogen, maar deze dienen wel in verhouding te blijven staan tot de gestegen prijzen van grondstoffen. De prijs moet transparant zijn en de prijs moet dan ook dalen als de prijs van grondstoffen daalt. Wij kunnen plotselinge scherpe verhogingen niet accepteren, want daardoor worden ook onze klanten gedupeerd".
Wereldmarkt
Op de wereldmarkt stijgt de vraag naar basisgrondstoffen explosief. De tarweprijs bijvoorbeeld is sinds januari met 80% gestegen en zal waarschijnlijk nog verder stijgen. Een belangrijke factor in deze stijging is de toegenomen vraag naar melk, graan en vlees in Azië. Daarnaast vallen dit jaar de graanoogsten tegen, door slechte weersomstandigheden in Australië, Europa, Canada en Nieuw-Zeeland. "Zo zijn er diverse factoren die elkaar versterken", laat Dankers, weten. "Veel producten zijn afhankelijk van deze basisgrondstoffen of worden op een andere manier geraakt. De onderhandelingen met onze toeleveranciers zijn dit jaar dan ook extra moeilijk."
Onderhandelingen
Met veel producenten heeft Deli XL inmiddels nieuwe prijsafspraken gemaakt. "Helaas zijn er enkele leveranciers die de prijs zodanig willen verhogen dat wij, onder andere, in de productgroep zuiveldesserts nog geen nieuwe afspraken kunnen maken. De stijgingen bij de betreffende leveranciers zijn echt te groot en dat is onverkoopbaar naar onze klant!", zo geeft Roel Bloemen, directeur Regionale Horeca, aan. "De mogelijkheid bestaat dat we daardoor enkele producten niet meer zullen leveren." De foodservice groothandel, met klanten in de horeca en de institutionele markt probeert de consequenties voor klanten zo beperkt mogelijk te houden. In het geval van een leveringsstop worden klanten alternatieve producten van andere leveranciers geadviseerd.
http://www.delixl.nl