Koninklijke Ahold
Ahold Derde kwartaal 2007
26 oktober 2007
Omzetbericht
Amsterdam Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet bekendgemaakt van 6,3 miljard over het
derde kwartaal, dat liep tot en met 7 oktober 2007. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2006 steeg de netto-
omzet met 1,1% en met 5,6% tegen constante valutakoersen.
In de Verenigde Staten zullen de prijsinvesteringen in verband met de verdere implementatie van het Value
Improvement Program, dat in september 2006 bij Stop & Shop en Giant-Landover van start ging, de marges
blijven beïnvloeden. Bij Giant-Carlisle zal de seizoensgebonden lage omzet eveneens in de marges tot
uitdrukking komen. In Nederland waren de marktomstandigheden onverminderd gunstig.
Omzetontwikkeling
Stop & Shop / Giant-Landover
· De netto-omzet steeg met 0,3% tot $3,7 miljard.
· De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,2% (1,0% exclusief de netto-omzet uit
benzineverkopen) en die van Giant-Landover daalde met 1,8%.
· De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 1,7% en die van Giant-Landover daalde met 1,6%.
Giant-Carlisle
· De netto-omzet steeg met 13,1% tot $1 miljard, deels ten gevolge van de overname van de Clemens
Markets-winkels in het vierde kwartaal van 2006.
· De identieke omzet steeg met 2,5% (2,3% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
· De vergelijkbare omzet steeg met 3,7%.
Albert Heijn
· De netto-omzet steeg met 12,4% tot 1,8 miljard, deels ten gevolge van de overname van de Konmar-
winkels in het vierde kwartaal van 2006.
· De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 12,5% tot 1,6 miljard.
· De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten steeg met 7,3%.
Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
· De netto-omzet steeg met 13,1% tot 355 miljoen (9,9% tegen constante valutakoersen).
· De identieke omzet steeg met 7,4%.
Schuitema
· De netto-omzet steeg met 1,7% tot 728 miljoen.
· De identieke omzet steeg met 0,4%.
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA
· De netto-omzet steeg met 21,1% tot 2,2 miljard, grotendeels ten gevolge van de verwerving door ICA
van alle aandelen in Rimi Baltic AB in december 2006. Tegen constante valutakoersen steeg de netto-
omzet met 20,9%.
2007033 Pagina 1/4 www.ahold.nl
Derde kwartaal 2007
26 oktober 2007
Omzetbericht - vervolg
Netto-omzet per segment
Mutatie 2007 2006 Mutatie
Q3 2007 Q3 2006
(in miljoenen) in % t/m Q3 t/m Q3 in %
Alle segmenten (in euro's)
Stop & Shop / Giant-Landover 2.717 2.932 (-7,3%) 9.492 10.114 (-6,1%)
Giant-Carlisle 709 678 4,6% 2.433 2.296 6,0%
Retail Verenigde Staten 3.426 3.610 (-5,1%) 11.925 12.410 (-3,9%)
Albert Heijn 1.806 1.607 12,4% 5.997 5.363 11,8%
Albert / Hypernova 355 314 13,1% 1.131 1.018 11,1%
Schuitema 728 716 1,7% 2.486 2.434 2,1%
Retail Europa 2.889 2.637 9,6% 9.614 8.815 9,1%
Ahold Groep 6.315 6.247 1,1% 21.539 21.225 1,5%
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA 2.234 1.844 21,1% 6.515 5.332 22,2%
Gemiddelde wisselkoers Amerikaanse dollar
(EUR per USD) 0,7253 0,7849 (-7,6%) 0,7431 0,8030 (-7,5%)
Amerikaanse segmenten (in
Amerikaanse dollars)
Stop & Shop / Giant-Landover 3.747 3.736 0,3% 12.772 12.598 1,4%
Giant-Carlisle 977 864 13,1% 3.274 2.861 14,4%
Op 6 november 2006 maakte Ahold haar voornemen bekend U.S. Foodservice, haar retailactiviteiten in
Slowakije en Polen, de resterende Tops-activiteiten in New York en Pennsylvania en haar aandeel in JMR
te verkopen. Polen, Tops, U.S. Foodservice en JMR zijn aangemerkt als beëindigde bedrijfsactiviteiten.
Op 2 en 3 juli 2007 rondde Ahold de verkoop af van respectievelijk haar retailactiviteiten in Polen en U.S.
Foodservice. Op 11 oktober 2007 bereikte Ahold overeenstemming over de verkoop van de resterende
activiteiten van Tops. De transactie wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2007 afgerond,
afhankelijk van de vervulling van de gebruikelijke voorwaarden.
Ahold Media Relaties: 020 - 509 5343
Pagina 2/4 www.ahold.nl
Derde kwartaal 2007
26 oktober 2007
Omzetbericht - vervolg
Toelichting
De netto-omzetcijfers in dit omzetbericht zijn voorlopig en niet door een externe accountant
gecontroleerd.
Definities
· Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare
periode.
· Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale
valuta.
· Constante valutakoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij
de omrekening van financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen of joint ventures
van Ahold in euro's. Om inzicht te krijgen in dit valutakoerseffect is, ter vergelijking, de financiële
informatie over het voorgaande jaar of kwartaal aangepast door gebruik te maken van de
gemiddelde wisselkoersen gedurende het lopende jaar of kwartaal.
Alternatieve financiële prestatie-indicatoren
Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
· Netto-omzet tegen constante valutakoersen. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in
constante wisselkoersen of in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold meent
dat hiermee een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van de buitenlandse
dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold.
· Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen
onderhevig waren aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van
Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten,
een beter inzicht wordt gegeven in de invloed van de netto-omzet uit benzineverkopen op
Aholds identieke omzet.
Aholds financiële kalender
· Ahold rapporteert op basis van 13 periodes van vier weken, met in 2007 de volgende
kwartalen:
Eerste kwartaal
1 januari tot en met 22 april 2007
Tweede kwartaal 23 april tot en met 15 juli 2007
Derde kwartaal 16 juli tot en met 7 oktober 2007
Vierde kwartaal
8 oktober tot en met 30 december 2007
Indien de Nederlandse versie van dit persbericht afwijkt van de Engelse versie, is de Engelse versie leidend.
Waarschuwing
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn `forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Het is de bedoeling van
Ahold dat deze uitspraken onder de bescherming vallen die het Amerikaanse effectenrecht biedt. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet
beperkt tot, uitspraken over het verwachte effect van het Value Improvement Program op de marge bij Stop & Shop en Giant-Landover, het
verwachte effect van de seizoensgebonden lage omzet op de marges van Giant-Carlisle, de verwachte timing van de afronding van de
verkoop van Tops en het voornemen van Ahold om haar retailactiviteiten in Slowakije en haar belang in JMR te verkopen. Deze forward-
looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen
verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht of worden geïmpliceerd in de forward-looking statements.
Belangrijke factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de informatie in de forward-looking statements
omvatten, maar zijn niet beperkt tot, het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen,
de toename van of veranderingen in concurrentie, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te
Pagina 3/4 www.ahold.nl
Derde kwartaal 2007
26 oktober 2007
Omzetbericht - vervolg
ronden, de mogelijkheid van Ahold of de koper de opschortende voorwaarden voor de verkoop van Tops te doen vervullen dan wel
vertragingen in de vervulling daarvan, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën,
veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in
documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op
factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met
deze forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe
gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in een forward-looking statement te publiceren
naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert
Koninklijke Ahold N.V. dat is haar statutaire naam zich onder de naam `Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.
Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343
---- --