26 okt 2007
NMa stopt onderzoek naar vermeende afspraken in advertentiemarkt
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vandaag bekend gemaakt het onderzoek gestopt te hebben naar vermeende afspraken en/of gedragafstemming ten aanzien van het geven van kortingen en/of prijsvorming op de markt van advertenties in gedrukte media in Nederland.
Het NMa-onderzoek startte in september 2006 en werd uitgevoerd bij de Raad van Orde en Toezicht voor het Advertentiewezen (ROTA), het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) en bij verschillende uitgeverijen waaronder Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., uitgever van het gelijknamige dagblad en onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep).
Zoals in 2006 aangegeven, was TMG zich van geen overtreding van de Mededingingswet bewust en zag TMG de uitkomsten van het onderzoek met vertrouwen tegemoet. Naar nu blijkt was dat terecht. TMG heeft inmiddels een zogenoemd compliance-programma opgezet om naleving van de Mededingingswet verder te verankeren in de bedrijfsvoering.
Telegraaf Media Groep