Gemeente Gilze en Rijen

Doet uw buurtvereniging al mee?

Via Schoffelcontract actieve bijdrage aan onderhoud eigen woonomgeving.

Samen je woonomgeving onderhouden heeft niet alleen een schoon en opgeruimd plantsoen als eindresultaat. Het schept ook een betere onderlinge band en er ontstaat een grotere zorg voor de woonomgeving. Er is gezelligheid tijdens het werk en de vergoeding geeft de mogelijkheid om gezamenlijk iets te ondernemen. Ook de kinderen kunnen zo al vroeg de zorg voor de eigen omgeving leren.

Wat betekent dit voor de buurtvereniging?
Vanaf 2001 heeft de gemeente met een aantal buurtverenigingen afspraken gemaakt over het gezamenlijk onderhouden van de eigen woonomgeving. De leden van de verenigingen schoffelen de plantsoenen, steken graskanten af en ruimen zwerfafval op. De buurtvereniging krijgt daarvoor een vergoeding. De gemeente neemt het snoeien van hagen en bomen voor haar rekening. Het afval afkomstig van het onderhoud aan openbaar groen wordt zonder kosten afgevoerd door de gemeente. Het schoffelseizoen duurt van 1 april tot 1 november. In die periode moeten de buurverenigingen zes keer schoffelen en opruimen. Gedurende het schoffelseizoen beoordeelt een van de wijkteamleiders van de afdeling Beheer Openbare Ruimte enkele keren het werk. Als het onderhoud goed is uitgevoerd, betaalt de gemeente in november de afgesproken vergoeding. Die vergoeding is afhankelijk van de oppervlakte die onderhouden wordt en het werk dat moet worden gedaan. Een mooie bijdrage voor de buurtkas.

Het meest recente 'schoffelcontract' dat wij hebben afgesloten is met buurtvereniging "Bos en Hof" in Rijen. In april 2007 is deze vereniging met veel energie en enthousiasme begonnen met het onderhoud van het bosplantsoen in de Van Bossehof.

Wilt u met uw buurtvereniging in 2008 ook zelf de woonomgeving onderhouden? Dan kunt u u contact opnemen met mevrouw C. van Leeuwen, tel. 290114. Schriftelijk aanmelden kan ook: Gemeente Gilze en Rijen, afdeling BOR, t.a.v. mevrouw C. van Leeuwen, Postbus 73, 5120 AB Rijen. Een van de wijkteamleiders neemt dan contact op met de voorzitter van uw buurtvereniging om over het onderhoud afspraken te maken.