DAF Trucks DAF Trucks op Bedrijfsauto RAI 2007:
Natuurlijk aandacht voor het milieu


* 2.200 m2-grote stand op prominente plaats in Europahal
* Complete programma leverbaar met Euro 5 emissiewaarden van 2009
* Nieuwe CF Space Cab met optionele Skylights

* Aandacht voor het milieu als vanzelfsprekendheid - Extra schone EEV-motoren
- LF prototype met DAF Hybride Technologie

* Centrale positie voor DAF's 'Total Care'-strategie.

Op de Bedrijfsauto RAI 2007, die van 26 oktober tot en met 3 november in Amsterdam gehouden wordt, toont DAF haar compleet vernieuwde modellenprogramma, waarvan nu ook de LF in Euro 5-uitvoeringen geleverd kan worden. Verder presenteert DAF een nieuw Space Cab-dak voor de CF85 en een groot aantal vernieuwingen voor de CF bouwvoertuigen. Een deel van de DAF-stand is ingericht met technologieën voor een nog schonere toekomst, waaronder een EEV-uitvoering van de LF en een prototype van een hybridetruck.

DAF heeft haar stand traditiegetrouw en prominent op de kop van de Europahal. Hij meet 2.200 m2 en biedt ruimte aan maar liefst negen voertuigen, waaronder een aantal met opbouw. DAF toont uiteraard het complete productengamma: de LF voor distributietransport, de CF voor een breed scala aan toepassingen en de XF105, 'International Truck of the Year 2007' voor het internationale transport.

Nieuwe CF Space Cab
DAF toont op de RAI het vernieuwde Space Cab-dak voor de CF-serie, dat - net als bij de XF105 - tegen meerprijs van Skylights kan worden voorzien. Binnen de CF-serie introduceert DAF verder een aantal wijzingen voor de bouwvoertuigen om het comfort en de terreinvaardigheid verder te verhogen en de schadegevoeligheid verder te verlagen. Zo wordt het dubbelaangedreven tandem voorzien van silent-blocs en zijn diverse nieuwe opstappen ontwikkeld. Speciaal voor 'off road'-toepassingen is een specifieke afstemming van de 12-gangen AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar.

Nieuwe, optionele comfortmatras
Zowel de voertuigen uit de CF- als uit de XF105-serie worden inmiddels standaard geleverd met een waarschuwingssignaal wanneer de chauffeur de veiligheidsgordels niet gebruikt. Op verzoek van chauffeurs wordt ook een functie voor het versneld sluiten van de portierruiten standaard en zal aan de bestuurderszijde een zonwering met oprolsysteem gemonteerd worden. Net als de XF105-modellen, worden uitvoeringen met slaapcabine uit de CF-serie nu af fabriek voorzien van dubbel uitgevoerde gordijnen voor een perfecte verduistering van de cabine.

Vanaf begin 2008 wordt de XF105 en de CF optioneel leverbaar met een nieuw comfort-matras. Ten opzichte van het bestaande matras met schuimvulling - dat door chauffeurs al als het beste bed in de industrie wordt gekenmerkt - is het comfort-matras uitgevoerd met pocketvering en nieuwe tijk-stoffering. Het biedt een nog hoger slaapcomfort en heeft nog betere vochtregulerende eigenschappen, terwijl het ook uitermate comfortabel zit. Op de XF Super Space Cab is het comfortmatras standaard.

Tegelijk met het beschikbaar komen van het comfort-matras, zal zowel de CF- als de XF105-serie boven de voorruit, vier in plaats van twee DIN-slots krijgen (is al standaard op XF105 Super Space Cab). Daardoor kan - naast tachograaf en audio-apparatuur - voortaan ook het bedieningselement voor de Maut-apparatuur (Duitse wegenbelasting) fraai geïntegreerd worden opgenomen.

Zorg voor het milieu als vanzelfsprekendheid
Bij DAF is milieuzorg een vanzelfsprekendheid. Zo is DAF al 50 jaar toonaangevend in motorenontwikkeling. DAF was in 1958 één van de eerste truckfabrikanten die een turbo op dieselmotoren toepaste voor meer vermogen en een gunstig brandstofverbruik bij een gelijkblijvende cilinderinhoud. En begin jaren zeventig was DAF de eerste met turbo-intercooling, inmiddels algemeen toegepast in de truckindustrie voor het realiseren van hoge prestaties, een gunstig brandstofverbruik en lagere emissies. DAF heeft altijd voorop gelopen in het voldoen aan toekomstige Europese emissienormen en de onderneming levert ook nu weer als één van de eerste truckproducenten al haar modellen met Euro 5-emissiewaarden, die pas in 2009 wettelijk van kracht worden. Deze motoren stoten - ten opzichte van de Euro 1-norm van zo'n 15 jaar geleden - zo'n 75% minder stikstofoxiden en ongeveer 94% minder vaste deeltjes uit.

EEV-motoren voor LF, CF en XF105
Door toepassing van een passief roetfilter kan een verdere reductie van de uitstoot van vaste deeltjes van 50% gerealiseerd worden tot een waarde van slechts 0,015 gram/kWu voor de 9,2 liter PACCAR PR-motor. Dat is zelfs 25 procent onder de EEV-gasnorm. Nadat DAF dit jaar al gestart is met de levering van deze PACCAR PR EEV-motoren voor toepassing in het openbaar vervoer, zullen deze in het voorjaar van 2008 ook beschikbaar komen voor de DAF CF75 distributievoertuigen (vermogens van 250 tot 360 pk). Dan zullen ook EEV-versies van de 12,9 liter PACCAR MX-motor (vermogens van 360 tot 510 pk) leverbaar worden voor de DAF CF85 en XF105, eveneens uitgerust met een passief roetfilter. Speciaal voor de binnenstedelijke distributie is de 160 pk versie van de LF leverbaar in EEV-uitvoering. Dankzij een extreem efficiënt verbrandingsproces worden de lage EEV-emissiewaarden in de LF zelfs gerealiseerd zonder toepassing van een roetfilter.

Hybride op basis van LF
DAF toont op de BedrijfsautoRAI een prototype van een LF met veelbelovende hybridetechnologie. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij het wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide. Het prototype is uitgerust met de nieuwe 4,5 liter PACCAR FR (Euro 5/EEV) dieselmotor met een maximum vermogen van 118 kW/160 pk en gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak (Autoshift). Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen, maar tevens als generator dient. Energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt dan opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het accelereren. De DAF Hybride Technologie kan - uiteraard afhankelijk van de specifieke inzet - in distributietoepassingen tot een significante reductie van brandstofverbruik en emissies leiden. DAF zal vanaf eind dit jaar de eerste prototypes inzetten voor 'veldtests' bij klanten.

Diensten rond het product centraal
Om het belang te onderstrepen dat DAF en de DAF-dealers (circa 1.000 verkoop- en servicedealers in Europa) hechten aan een uitstekende service achter de toonaangevende producten, krijgen diensten als PACCAR Financial, PACCAR Parts en TRP een prominente plaats op de DAF-stand, evenals DAF's International Truckservice (ITS), MultiSupport Reparatie & Onderhoudscontracten en de systemen die de DAF-dealer ter beschikking staan om het beste aankoopadvies te geven. De DAF-dealers hanteren de 'one stop shopping'-formule: alle diensten en services onder één dak, zodat de klant zich kan concentreren op z'n 'core-business'.

Marktaandeel groeit verder
Met een productenprogramma dat tot het meest moderne op de markt behoort, is DAF Trucks N.V. klaar voor een verdere uitbouw van haar succes. DAF is de snelst groeiende truckproducent van Europa. Bedroeg het marktaandeel in het zware segment van de bedrijfswagenmarkt in de Europese Unie in 2000 nog 9,7%, vorig jaar bedroeg dat 14,3%. En dat in een markt die vorig jaar ruim 309.000 registraties in het zware segment telde. In de klasse van 6 tot 15 ton realiseerde DAF over 2006 een marktaandeel van 9,2 procent (EU-landen)*.

De stand van DAF is op de Bedrijfsauto RAI traditiegetrouw te vinden in de Europa-hal (standnummer 01.002), waar op een oppervlakte van zo'n 2.200 m2 de volgende voertuigen tentoongesteld worden:

LF-serie:
Prototype van een 7,5 tons truck met hybride-aandrijving FA 45.160 4x2 bakwagen met slaapcabine
FA 55.250 4x2 bakwagen met dagcabine en container-afzetsysteem

CF-serie:
FAN 75.310 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas
FTG 85.460 6x2 trekker met Space Cab en gestuurde voorloopas FAD 85.460 8x4 bakwagen met Meiller-opbouw

XF-serie:
FT 105.410 4x2 trekker met Space Cab
FT 105.460 4x2 trekker met Super Space Cab
FT 105.510 4x2 trekker met Super Space Cab

Eindhoven, 6 september 2007


Noot voor de redactie:
Voor meer informatie:
DAF Trucks N.V.
Afdeling Corporate Communicatie
Rob Appels, +31 40 214 2874
Ron den Engelsen, +31 40 214 2104

www.daf.com


*) De genoemde marktcijfers hebben betrekking op de EU27+2, de 27 landen van de Europese Unie, plus Noorwegen en Zwitserland

Specificaties en uitvoeringen van voertuigen kunnen per land verschillen in verband met de diverse marktbehoeften en omstandigheden. Voor exacte informatie betreffende het leveringsprogramma in uw land adviseren wij u contact op te nemen met de PR verantwoordelijke van de nationale DAF organisatie.


Noot voor de redactie (

DAF Trucks