Gemeente Sint-Michielsgelstel


Nieuwe APV op 26 oktober in werking

maandag 15 oktober 2007

Gemeente vereenvoudigt regels

De gemeenteraad heeft op 13 september 2007 de nieuwe Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld. In deze APV zijn regels gesteld met het doel de gemeente leefbaar en veilig te houden voor al haar inwoners.

Met het vaststellen van deze nieuwe APV en het bijbehorende beleid is een begin gemaakt met het vereenvoudigen van de regels. De gemeente Sint-Michielsgestel vindt het belangrijk dat mensen hun zaken zo gemakkelijk en snel mogelijk met de gemeente kunnen regelen. Het uitgangspunt daarbij is dat de gemeente de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de inwoners en bedrijven legt. De gemeente regelt zaken die vanuit het algemeen maatschappelijk belang nodig zijn. Binnen de nieuwe APV zijn onder andere de regels rondom het evenementenbeleid, het aanvragen van een stookontheffing en de uitwegvergunning aangepast.

Evenementenbeleid
Een voorbeeld van vereenvoudigde regels is het evenementenbeleid. Voor de leefbaarheid van de dorpen is het belangrijk dat er vrijwilligers zijn die allerlei activiteiten willen ontplooien. Deze vrijwilligers dienen zo weinig mogelijk te worden belast met regels, procedures en administratieve rompslomp. Vooral bij de jaarlijks terugkerende, kleinere festiviteiten worden zowel vergunningaanvragers als de betrokken overheidsdiensten steeds weer geconfronteerd met een hoop papierwerk.
Met de vaststelling van het evenementenbeleid en de APV zijn de regels flink vereenvoudigd. Voor kleine evenementen hoeft men niet meer een vergunning aan te vragen. Hier kan nu volstaan worden met een kennisgeving.

De Algemeen Plaatselijke Verordening ligt op dit moment ter inzage en treedt per 26 oktober 2007 in werking. Indien u vragen hebt, kunt u contact opnemen met mevrouw J. van der Krabben, beleidsmedewerkster Integrale Veiligheid. Zij is te bereiken via telefoonnummer (073) 553 11 62 of per e-mail op J.Krabben@Sint-Michielsgestel.nl.
---