Gemeente Sint-Michielsgelstel
Nieuwe APV op 26 oktober in werking
maandag 15 oktober 2007
Gemeente vereenvoudigt regels
De gemeenteraad heeft op 13 september 2007 de nieuwe Algemeen
Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld. In deze APV zijn regels
gesteld met het doel de gemeente leefbaar en veilig te houden voor al
haar inwoners.
Met het vaststellen van deze nieuwe APV en het bijbehorende beleid is
een begin gemaakt met het vereenvoudigen van de regels. De gemeente
Sint-Michielsgestel vindt het belangrijk dat mensen hun zaken zo
gemakkelijk en snel mogelijk met de gemeente kunnen regelen. Het
uitgangspunt daarbij is dat de gemeente de verantwoordelijkheid zoveel
mogelijk bij de inwoners en bedrijven legt. De gemeente regelt zaken
die vanuit het algemeen maatschappelijk belang nodig zijn.
Binnen de nieuwe APV zijn onder andere de regels rondom het
evenementenbeleid, het aanvragen van een stookontheffing en de
uitwegvergunning aangepast.
Evenementenbeleid
Een voorbeeld van vereenvoudigde regels is het evenementenbeleid. Voor
de leefbaarheid van de dorpen is het belangrijk dat er vrijwilligers
zijn die allerlei activiteiten willen ontplooien. Deze vrijwilligers
dienen zo weinig mogelijk te worden belast met regels, procedures en
administratieve rompslomp. Vooral bij de jaarlijks terugkerende,
kleinere festiviteiten worden zowel vergunningaanvragers als de
betrokken overheidsdiensten steeds weer geconfronteerd met een hoop
papierwerk.
Met de vaststelling van het evenementenbeleid en de APV zijn de regels
flink vereenvoudigd. Voor kleine evenementen hoeft men niet meer een
vergunning aan te vragen. Hier kan nu volstaan worden met een
kennisgeving.
De Algemeen Plaatselijke Verordening ligt op dit moment ter inzage en
treedt per 26 oktober 2007 in werking. Indien u vragen hebt, kunt u
contact opnemen met mevrouw J. van der Krabben, beleidsmedewerkster
Integrale Veiligheid. Zij is te bereiken via telefoonnummer (073) 553
11 62 of per e-mail op J.Krabben@Sint-Michielsgestel.nl.
---