BedrijfsautoRAI 2007 maakt innovatieve kracht van de industrie zichtbaar
(9/17/2007)
Als op 26 oktober de deuren van de BedrijfsautoRAI 2007 opengaan,
krijgen de bezoekers een goed beeld van welke enorme inspanningen de
transportindustrie zich getroost om zo efficiënt en duurzaam mogelijk
te operen. Met name op het gebied van het milieu zijn er de afgelopen
jaren veelal geruisloos enorme verbeteringen doorgevoerd. Onder andere
in het Start Future Now-theater worden deze inspanningen zichtbaar
gemaakt.
De publieke opinie ten spijt: het wegtransport wordt steeds schoner en
duurzamer. Zowel industrie als ondernemers steken astronomische
bedragen in duurzame ontwikkelingen en toepassingen. Daarbij gaat men
veel verder dan wat goed is voor de business. Als geen andere
bedrijfstak realiseert het wegtransport zich dat ze in een glazen
huisje opereert: een vrachtauto valt nu eenmaal goed op in het verkeer
en de naam en het telefoonnummer van het bedrijf staan groot op de
zijkant.
Onzichtbare innovatieve kracht van transportindustrie
Helaas zijn veel van die ontwikkelingen niet voor iedereen zichtbaar
en veel stereotype gedachtes hebben een hardnekkig leven: zo zijn
vrachtautoâs voor velen nog steeds rokende en stinkende wegmonsters
bestuurd door een soort rauwdouwers. Wie echter zijn ogen een dag te
kost geeft op de snelweg moet constateren dat er inmiddels meer
rokende personenautoâs zijn dan vrachtwagensâ¦
Dat is ook niet vreemd. De cijfers spreken voor zich: toen in 1990 de
Euro-0 eis werd vastgelegd, gold als maximum uitstoot voor NOx 14.4
gram per geleverd kiloWatt/uur (kW/h). Dat was de eis die toen nog
gehaald moest worden. Voor roetdeeltjes stond 0,7 gram per kW/h. SOx
(zwavelverbindingen) waren niet vastgelegd maar wel degelijk aanwezig.
Amper 17 jaar later stoot een Euro V truck nog slechts 2 gram NOx per
geleverd kW/h de lucht in en zijn de partikels teruggebracht van 0,7
naar 0,02 gram per kW/h, een reductie van bijna 100 procent! Zwavel en
SOx zijn inmiddels geen issue meer omdat de diesel via zwavelarm, naar
zwavelvrij gegaan is. Met de reductie van CO2 gaat het minder hard:
bij verbranding komt nu eenmaal altijd CO2 en water vrij. De enige
manier om daar wat aan te doen is er voor te zorgen dat er minder
verbrand wordt.
Revolutie op brandstofgebied
Wat dat betreft is het goed te weten dat ook het brandstofverbruik van
trucks fors gedaald is en nog verder zal afnemen. Eind jaren zeventig
gebruikte een typische 10 liter truckmotor rond de 225 gram diesel per
geleverd kW/u en had een vermogen van 280 pk. Truckmotoren van nu
gebruiken rond 190 gram diesel per kW/h en leveren makkelijk rond de
400 pk. Dat laatste is belangrijk: meer vermogen betekent een hogere
gemiddelde snelheid. Dat betekent niet alleen dat een truck beter kan
meekomen in het huidige drukke verkeer maar ook dat hij over een rit
minder lang doet en dus minder brandstof verbruikt. Op dat gebied gaat
de vervoerder de komende jaren nog veel merken: voor de nabije
toekomst tot 2015 staat er opnieuw een revolutie op brandstofgebied te
wachten. De volgende generatie motoren zal weer kleiner en dus nog
zuiniger zijn dan de huidige 12-13 liter motoren.
Energie-terugwin-systemen en hybride voertuigen zullen hun intrede
doen waardoor de truckindustrie, naast de enorme reeds bereikte
milieuwinst, in staat zal zijn een waardevolle bijdrage te leveren aan
het terugdringen van de CO2 uitstoot. De toename van
rijstijl-trainingen voor chauffeurs, de toepassing van automatische
versnellingsbakken en wrijvingsarme componenten werpen nu al hun
vruchten af.
Truckindustrie schoonste industrie ter wereld
Ook aan de productiekant behoort de truckindustrie momenteel tot de
schoonste ter wereld. Het duurzame karakter begint al bij het
hergebruik van grondstoffen, het spuiten met 100 procent
waterafdunbare lakken en de zorg dat een truck aan het eind van zijn
leven weer op verantwoorde manier gedemonteerd en gerecycled kan
worden. Ook naar de directe omgeving zijn trucks de afgelopen jaren
veel schoner geworden. Truckbanden zijn de afgelopen vijf jaar zo
verbeterd dat ze meer dan de dubbele levensduur hebben, wat resulteert
in tonnen minder rubber op de weg. Hadden vrachtautoâs vroeger vele
tientallen smeernippels waar kiloâs vet ingespoten werd dat via
automatische smeersystemen ook op straat kwam, tegenwoordig zijn alle
draaiende onderdelen greased for life en is een smeernippel zo
langzamerhand een relikwie uit het verleden. Service-intervallen
konden worden vergroot naar eens in de 100.000 kilometer of meer zodat
er veel minder smeerolie en verbruikscomponenten als filters en
remblokken nodig zijn. Trucks worden ook steeds lichter zodat ze
binnen de toegestane maximale gewichten steeds meer kunnen meenemen
wat resulteert in minder ritten.
Maar de grootste winst gaat echter komen van steeds meer verfijnde
telematica. Dat maakt het mogelijk dat vervoerders steeds beter kunnen
samenwerken en logistieke ketens kunnen opzetten waarbij leegritten
(zonder lading naar een volgend adres rijden) worden uitgebannen.
De industrie neemt zijn verantwoordelijkheid maar alles heeft zijn
grenzen. Wie binnen het transport naar nog meer duurzaamheid zoekt,
moet zich realiseren dat vrachtwagens alleen maar bestaan omdat de
maatschappij goederen te vervoeren heeft. Nagenoeg alles om ons heen,
heeft op een zeker moment in een truck gezeten of moet er nog in. Een
truck is geen doel op zich maar het wegtransport past inmiddels wel in
een duurzaam opgezette samenleving.
Toegangstijden BedrijfsautoRAI
Vrijdag 26 oktober: 11.00 - 18.00 uur
Weekend 27 - 28 oktober: 10.00 - 17.00 uur
Weekdagen (29 okt - 2 nov): 11.00 - 20.00 uur
Zaterdag 3 november: 10.00 - 17.00 uur
Korting op toegangsprijs
Een toegangsbewijs varieert van ⬠13,50 tot ⬠18,- aan de kassa,
maar via de online ticketservice (www.ticketservice.rai.nl) krijgt men
⬠1,- korting. Speciaal voor families is er de familiekaart (2
volwassenen en 3 kinderen plus de DVD van Cars voor ⬠40,-) Meer
informatie is ook te vinden op internet: www.roadtransportshow.nl.
BedrijfsautoRAI