De MAN TGX en TGS: wereldpremière
(9/5/2007)
MAN Nutzfahrzeuge presenteert op The European Road Transport Show 2007
twee nieuwe vrachtwagenseries in het zware segment. De MAN TGX V8 is
de sterkste vrachtwagen in Europa die in serie wordt geproduceerd.
Wereldpremière in Amsterdam: MAN Nutzfahrzeuge presenteert op The
European Transport Road Show 2007 van 25 oktober t/m 3 november 2007
de beide nieuwe vrachtwagenseries MAN TGX en MAN TGS.
Het vlaggeschip van de tweede Trucknology(TM) Generation en de
onbetwiste highlight op de MAN stand 01.013 in de Europa-hal is de
nieuwe MAN TGX V8. De nieuw ontwikkelde V8-Common Rail-motor met een
vermogen van 680 pk maakt hem tot de sterkste in serie geproduceerde
truck in Europa. Het exclusieve design en de luxueuse uitrusting van
de TGX V8 laten het hart van elke trucker sneller slaan. Ruim 100
miljoen euro investeerde MAN in de ontwikkeling en het testen van de
beide opvolgers van de TGA, waarvan sinds zijn introductie in het jaar
2000 meer dan 250.000 exemplaren werden verkocht.
Het vizier bij het geheel herziene interieur is gericht op ergonomie
De nieuwe MAN TGX en TGS onderscheiden zich niet alleen door het
progressievere uiterlijk ten opzichte van hun voorgangers, maar zij
bepalen ook met hun compleet gemodificeerde cabine-interieur de nieuwe
norm qua ergonomie en sfeer. De uitkomsten van intensieve enquêtes
onder chauffeurs en de zogenaamde Cab Clinics zijn bij de nieuwe
vormgeving verwerkt, net zoals de kennis opgedaan met de experimenten
met de dynamische rijsimulator van MAN Nutzfahrzeuge en de Technische
Universiteit München. Technische innovaties en op de klant gerichte
oplossingen onderstrepen daarnaast de pretenties van de tweede
Trucknology(TM) Generation, om qua betrouwbaarheid, rendabiliteit en
veiligheid de nieuwe norm te bepalen.
De klant in het middelpunt â positionering van TGX en TGS
Met de introductie van de nieuwe serie maakt MAN Nutzfahrzeuge een
nieuwe indeling in zijn productenportfolio in de zware
vrachtwagenklasse. Met het oog op de diverse eisen van de klant en het
gebruik werden de beide TGX- en TGS-series ontwikkeld en uitgerust met
duidelijke onderscheidingskenmerken.
De MAN TGS voldoet aan de speciale eisen welke gelden voor het lokale-
en distributievervoer en in die sectoren waar tractie hoog in het
vaandel staat. Met de keuze uit de drie cabines M, L en LX beschikt de
TGS over compacte buitenafmetingen die zorgen voor een maximale
opbouwlengte en het manoeuvreren van het voertuig op plaatsen waar
weinig ruimte is vergemakkelijken. De op de praktijk gerichte
vormgeving van het interieur maakt de nieuwe TGS tot de nieuwe
'transportstandaard'.
De MAN TGX is de vrachtwagen voor het nationale en internationale
langeafstandsvervoer. Als het gaat om het rijden, leven en wonen, dan
overtuigt de TGX met zijn keuze uit de drie cabines XL, XLX en XXL: de
verbeterde ruimte-indeling biedt de chauffeur een maximale
bewegingsvrijheid. Nieuwe uitrustingsfeatures en detailoplossingen
motiveren de chauffeur en tillen het comfort en het veiligheidsniveau
van de nieuwe voertuigen naar hetzelfde niveau als dat van een zeer
luxe personenauto. Voor de economische aandrijving van de TGX en TGS
zorgen de betrouwbare D20- en D26-Common Rail-motoren met vermogens
van 320 tot 540 pk, leverbaar naar keuze in Euro 4- of Euro
5-uitvoering.
Power pur: de TGX V8
De nieuwe MAN TGX V8 is het vlaggeschip van de tweede Trucknology(TM)
Generation. In het topmodel van de zware vrachtwagenserie werkt de
volledig nieuw ontwikkelde V8-motor met een vermogen van 680 pk/500 kW
en een koppel van 3000 Newtonmeter. De Common Rail-motor in de Euro
5-uitvoering is bedoeld voor gebruik in het langeafstandsvervoer met
een maximum treingewicht en de zwaarste topografieën alsmede voor
extreem zwaar transport.
De ruime XXL-cabine in de High-Class-standaarduitrusting zorgt voor
een nog verdere opwaardering van de optiek van de TGX V8. Tot het
speciale uitrustingspakket behoren luxe stoelen met lederen bekleding
met een ingeprint V8-logo en de carbon applicaties in het dashboard.
Markante kenmerken aan de buitenzijde zijn o.a. het V8-logo op het
front en aan de zijkant, de speciale uitlaatdemperbeplating alsmede de
exclusieve aluminium velgen met V-spaakoptiek. Hiermee onderscheidt de
MAN TGX V8 zich duidelijk van de massa en voldoet hij aan de hoogste
eisen.
Exactheid en dynamiek kenmerken het nieuwe design van de TGX en de
TGS. De carrosserie wordt gekenmerkt door de strakke lijnen. In het
front springt de atletische V-optiek naar voren. Expressief zijn de
hoogglanzende radiateurafdekking, de windgeleiders, de
chroomapplicaties en de nieuwe koplampen met helder glas.
Ergonomie en uitstraling nog verder verfijnd
Nieuwe normen bepalen de TGX en de TGS met hun volledig herziene
cabine-interieur. Verchroomde sierlijsten op de portieren of de in
kleur gespoten dashboarddelen zorgen voor een hoogwaardige sfeer.
De praktische aspecten in de interieurarchitectuur: opbergvakken in
overvloed, alle schakelaars zijn gemakkelijk bereikbaar en de
overzichtelijk geplaatste instrumenten bevinden zich steeds in het
gezichtsveld van de chauffeur.
Met een uitgekiende aërodynamica maken de beide nieuwe
vrachtwagenseries TGX en TGS hun opwachting. In vergelijking tot hun
voorganger TGA hebben zij een tot zoân vier procent betere
luchtweerstandswaarde, waardoor het gemiddelde brandstofverbruik
duidelijk is verlaagd.
De MAN ingenieurs hebben zeer veel werk besteed aan de aërodynamische
details van de buitenspiegels. Met de buitenspiegels hebben de
vrachtwagens een betere luchtweerstandswaarde dan wanneer de cabine
zonder spiegels uitgerust zou zijn.
In de nieuwe spiegelbehuizing zijn zowel de hoofdspiegel als de
breedhoekspiegel geïntegreerd tot één component. Dit geeft ook
voordelen wat betreft de sterkte van de spiegels.
Van de aërodynamische verbeteringen profiteren ook de moderne Common
Rail-motoren in de TGX en TGS. Er stroomt circa 15 procent meer lucht
via de openingen in het nieuw gevormde front naar de radiateur.
Hierdoor schakelt de elektronisch geregelde ventilateur zelden in. Het
gevolg hiervan is dat de vraag naar extra vermogen wegvalt waardoor
het brandstofverbruik verder af neemt.
Een gewichtsbesparing en daardoor een hoger laadvermogen van zoân 120
kg is bij de TGX en de TGS mogelijk. Met de tank-silotrekker TGS-TS
heeft MAN de lichtste trekker in zijn klasse ontwikkeld voor
transporten waarbij het accent ligt op het laadvermogen. Tot de
verdere maatregelen met betrekking tot het lichtgewicht behoren o.a.
de lichte met eenbladsveren uitgevoerde voorasophanging voor de TGX in
het langeafstandsvervoer. Nog meer laadvermogen wordt mogelijk gemaakt
door de nieuwe achterasophanging. De consoles voor de langsdrager
bestaan sinds kort uit gietdelen met een geoptimaliseerd gewicht.
Betrouwbaarheid is doorslaggevend
Met de nieuwe vrachtwagenseries doet MAN Nutzfahrzeugen zijn klanten
een toezegging: op de TGX en de TGS kan men bouwen, 24 uur per dag,
365 dagen per jaar. Voorbeelden uit de elektrische en elektronische
installatie: voor een hoger stroomverbruik wordt een
110-ampère-dynamo met een hoog rendement en een verwachte levensduur
van een miljoen kilometers ingebouwd. Het ontbreken van
soldeerverbindingen in de bekabeling zorgt voor nog meer
betrouwbaarheid. Potentiaalverdelers met platte contacten in de
crimptechnologie vervangen de soldeerverbindingen.
Highlights op de RAI
Naast de beproefde modellen van de lichte en de middelzware serie
* TGL 12.210 4x2 BL bakwagenchassis met C-cabine
en
* TGM 13.280 luchtgeveerde 4x4 BL met manschappencabine,
beide in Euro 4-EGR uitvoering met het MAN PM-KAT(TM)-roetfilter
toont MAN Nutzfahrzeuge de nieuwe voertuigen van de zware TGS-serie:
* TGS 18.360 BLS 4x2 trekker met LX-cabine
* TGS 26.480 luchtgeveerde en met Hydrostatische voorwielaandrijving
uitgvoerde 6x6 BL HydroDrive met M-cabine,
voertuigen afgestemd op het distributie en tractievervoer.
De voor het langeafstandsvervoer geoptimaliseerde TGX toont MAN in de
versies
* TGX 18.440 4x2 BLS met XLX-cabine
* TGX 26.540 6x2/4 BLS met XXL-cabine
* TGX 18.680 4x2 BLS met V8-motor en XXL-cabine, het topmodel van de
zware serie.
Waarbij de twee krachtigste modellen met 540 en 680 Pk af fabriek
gebaseerd zijn op de uitlaatgastechnologie Euro 5 met MAN
SCR-systeem en de 440 met de beproefde Euro 4-EGR en
PM-KAT(TM)-oplossing worden getoond.
Met de nieuwe voertuigen positioneert MAN Nutzfahrzeuge de MAN
vrachtwagens als internationaal premiummerk. Kenmerken van de TGS en
de TGX zijn meer dan alleen maar betrouwbaarheid, rendabiliteit en
veiligheid. De nieuwe vrachtwagens van de zware serie zijn net zoals
de beproefde TGL, TGM en TGA een belangrijke mijlpaal in de
wereldwijde groeistrategie van MAN.
BedrijfsautoRAI