BedrijfsautoRAI

De MAN TGX en TGS: wereldpremière

(9/5/2007)
MAN Nutzfahrzeuge presenteert op The European Road Transport Show 2007 twee nieuwe vrachtwagenseries in het zware segment. De MAN TGX V8 is de sterkste vrachtwagen in Europa die in serie wordt geproduceerd. Wereldpremière in Amsterdam: MAN Nutzfahrzeuge presenteert op The European Transport Road Show 2007 van 25 oktober t/m 3 november 2007 de beide nieuwe vrachtwagenseries MAN TGX en MAN TGS. Het vlaggeschip van de tweede Trucknology(TM) Generation en de onbetwiste highlight op de MAN stand 01.013 in de Europa-hal is de nieuwe MAN TGX V8. De nieuw ontwikkelde V8-Common Rail-motor met een vermogen van 680 pk maakt hem tot de sterkste in serie geproduceerde truck in Europa. Het exclusieve design en de luxueuse uitrusting van de TGX V8 laten het hart van elke trucker sneller slaan. Ruim 100 miljoen euro investeerde MAN in de ontwikkeling en het testen van de beide opvolgers van de TGA, waarvan sinds zijn introductie in het jaar 2000 meer dan 250.000 exemplaren werden verkocht.

Het vizier bij het geheel herziene interieur is gericht op ergonomie

De nieuwe MAN TGX en TGS onderscheiden zich niet alleen door het progressievere uiterlijk ten opzichte van hun voorgangers, maar zij bepalen ook met hun compleet gemodificeerde cabine-interieur de nieuwe norm qua ergonomie en sfeer. De uitkomsten van intensieve enquêtes onder chauffeurs en de zogenaamde Cab Clinics zijn bij de nieuwe vormgeving verwerkt, net zoals de kennis opgedaan met de experimenten met de dynamische rijsimulator van MAN Nutzfahrzeuge en de Technische Universiteit München. Technische innovaties en op de klant gerichte oplossingen onderstrepen daarnaast de pretenties van de tweede Trucknology(TM) Generation, om qua betrouwbaarheid, rendabiliteit en veiligheid de nieuwe norm te bepalen.

De klant in het middelpunt â positionering van TGX en TGS

Met de introductie van de nieuwe serie maakt MAN Nutzfahrzeuge een nieuwe indeling in zijn productenportfolio in de zware vrachtwagenklasse. Met het oog op de diverse eisen van de klant en het gebruik werden de beide TGX- en TGS-series ontwikkeld en uitgerust met duidelijke onderscheidingskenmerken.

De MAN TGS voldoet aan de speciale eisen welke gelden voor het lokale- en distributievervoer en in die sectoren waar tractie hoog in het vaandel staat. Met de keuze uit de drie cabines M, L en LX beschikt de TGS over compacte buitenafmetingen die zorgen voor een maximale opbouwlengte en het manoeuvreren van het voertuig op plaatsen waar weinig ruimte is vergemakkelijken. De op de praktijk gerichte vormgeving van het interieur maakt de nieuwe TGS tot de nieuwe 'transportstandaard'.

De MAN TGX is de vrachtwagen voor het nationale en internationale langeafstandsvervoer. Als het gaat om het rijden, leven en wonen, dan overtuigt de TGX met zijn keuze uit de drie cabines XL, XLX en XXL: de verbeterde ruimte-indeling biedt de chauffeur een maximale bewegingsvrijheid. Nieuwe uitrustingsfeatures en detailoplossingen motiveren de chauffeur en tillen het comfort en het veiligheidsniveau van de nieuwe voertuigen naar hetzelfde niveau als dat van een zeer luxe personenauto. Voor de economische aandrijving van de TGX en TGS zorgen de betrouwbare D20- en D26-Common Rail-motoren met vermogens van 320 tot 540 pk, leverbaar naar keuze in Euro 4- of Euro 5-uitvoering.

Power pur: de TGX V8

De nieuwe MAN TGX V8 is het vlaggeschip van de tweede Trucknology(TM) Generation. In het topmodel van de zware vrachtwagenserie werkt de volledig nieuw ontwikkelde V8-motor met een vermogen van 680 pk/500 kW en een koppel van 3000 Newtonmeter. De Common Rail-motor in de Euro 5-uitvoering is bedoeld voor gebruik in het langeafstandsvervoer met een maximum treingewicht en de zwaarste topografieën alsmede voor extreem zwaar transport.

De ruime XXL-cabine in de High-Class-standaarduitrusting zorgt voor een nog verdere opwaardering van de optiek van de TGX V8. Tot het speciale uitrustingspakket behoren luxe stoelen met lederen bekleding met een ingeprint V8-logo en de carbon applicaties in het dashboard. Markante kenmerken aan de buitenzijde zijn o.a. het V8-logo op het front en aan de zijkant, de speciale uitlaatdemperbeplating alsmede de exclusieve aluminium velgen met V-spaakoptiek. Hiermee onderscheidt de MAN TGX V8 zich duidelijk van de massa en voldoet hij aan de hoogste eisen.

Exactheid en dynamiek kenmerken het nieuwe design van de TGX en de TGS. De carrosserie wordt gekenmerkt door de strakke lijnen. In het front springt de atletische V-optiek naar voren. Expressief zijn de hoogglanzende radiateurafdekking, de windgeleiders, de chroomapplicaties en de nieuwe koplampen met helder glas.

Ergonomie en uitstraling nog verder verfijnd

Nieuwe normen bepalen de TGX en de TGS met hun volledig herziene cabine-interieur. Verchroomde sierlijsten op de portieren of de in kleur gespoten dashboarddelen zorgen voor een hoogwaardige sfeer. De praktische aspecten in de interieurarchitectuur: opbergvakken in overvloed, alle schakelaars zijn gemakkelijk bereikbaar en de overzichtelijk geplaatste instrumenten bevinden zich steeds in het gezichtsveld van de chauffeur.

Met een uitgekiende aërodynamica maken de beide nieuwe vrachtwagenseries TGX en TGS hun opwachting. In vergelijking tot hun voorganger TGA hebben zij een tot zoân vier procent betere luchtweerstandswaarde, waardoor het gemiddelde brandstofverbruik duidelijk is verlaagd.

De MAN ingenieurs hebben zeer veel werk besteed aan de aërodynamische details van de buitenspiegels. Met de buitenspiegels hebben de vrachtwagens een betere luchtweerstandswaarde dan wanneer de cabine zonder spiegels uitgerust zou zijn.
In de nieuwe spiegelbehuizing zijn zowel de hoofdspiegel als de breedhoekspiegel geïntegreerd tot één component. Dit geeft ook voordelen wat betreft de sterkte van de spiegels.

Van de aërodynamische verbeteringen profiteren ook de moderne Common Rail-motoren in de TGX en TGS. Er stroomt circa 15 procent meer lucht via de openingen in het nieuw gevormde front naar de radiateur. Hierdoor schakelt de elektronisch geregelde ventilateur zelden in. Het gevolg hiervan is dat de vraag naar extra vermogen wegvalt waardoor het brandstofverbruik verder af neemt.

Een gewichtsbesparing en daardoor een hoger laadvermogen van zoân 120 kg is bij de TGX en de TGS mogelijk. Met de tank-silotrekker TGS-TS heeft MAN de lichtste trekker in zijn klasse ontwikkeld voor transporten waarbij het accent ligt op het laadvermogen. Tot de verdere maatregelen met betrekking tot het lichtgewicht behoren o.a. de lichte met eenbladsveren uitgevoerde voorasophanging voor de TGX in het langeafstandsvervoer. Nog meer laadvermogen wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe achterasophanging. De consoles voor de langsdrager bestaan sinds kort uit gietdelen met een geoptimaliseerd gewicht.

Betrouwbaarheid is doorslaggevend

Met de nieuwe vrachtwagenseries doet MAN Nutzfahrzeugen zijn klanten een toezegging: op de TGX en de TGS kan men bouwen, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Voorbeelden uit de elektrische en elektronische installatie: voor een hoger stroomverbruik wordt een 110-ampère-dynamo met een hoog rendement en een verwachte levensduur van een miljoen kilometers ingebouwd. Het ontbreken van soldeerverbindingen in de bekabeling zorgt voor nog meer betrouwbaarheid. Potentiaalverdelers met platte contacten in de crimptechnologie vervangen de soldeerverbindingen.

Highlights op de RAI

Naast de beproefde modellen van de lichte en de middelzware serie
* TGL 12.210 4x2 BL bakwagenchassis met C-cabine

en

* TGM 13.280 luchtgeveerde 4x4 BL met manschappencabine, beide in Euro 4-EGR uitvoering met het MAN PM-KAT(TM)-roetfilter

toont MAN Nutzfahrzeuge de nieuwe voertuigen van de zware TGS-serie:
* TGS 18.360 BLS 4x2 trekker met LX-cabine
* TGS 26.480 luchtgeveerde en met Hydrostatische voorwielaandrijving uitgvoerde 6x6 BL HydroDrive met M-cabine,

voertuigen afgestemd op het distributie en tractievervoer.

De voor het langeafstandsvervoer geoptimaliseerde TGX toont MAN in de versies

* TGX 18.440 4x2 BLS met XLX-cabine

* TGX 26.540 6x2/4 BLS met XXL-cabine

* TGX 18.680 4x2 BLS met V8-motor en XXL-cabine, het topmodel van de zware serie.
Waarbij de twee krachtigste modellen met 540 en 680 Pk af fabriek gebaseerd zijn op de uitlaatgastechnologie Euro 5 met MAN SCR-systeem en de 440 met de beproefde Euro 4-EGR en PM-KAT(TM)-oplossing worden getoond.

Met de nieuwe voertuigen positioneert MAN Nutzfahrzeuge de MAN vrachtwagens als internationaal premiummerk. Kenmerken van de TGS en de TGX zijn meer dan alleen maar betrouwbaarheid, rendabiliteit en veiligheid. De nieuwe vrachtwagens van de zware serie zijn net zoals de beproefde TGL, TGM en TGA een belangrijke mijlpaal in de wereldwijde groeistrategie van MAN.