http://www.evo.nl
10/22/2007 - Nog een lange weg naar optimale logistiek
logistiek
Onderzoek âThird Party Logisticsâ toont verbeteringsvelden
Vandaag worden voor de 12e keer op rij de resultaten van het âThird
Party Logisticsâ onderzoek gepresenteerd. Dit wereldwijde onderzoek,
uitgevoerd door Capgemini en Georgia Institute of Technology, richt
zich op de ervaringen van verladers met de 3PL-dienstverlening. EVO en
de European Shippersâ Council hebben dit onderzoek ondersteund als
âsupporting organisationâ.
De resultaten uit het onderzoek geven aan dat verladers en
dienstverleners nog een lange weg te gaan hebben om te komen tot
optimalisatie van de logistiek. Opvallend is dat het merendeel van de
Europese Supply Chain/Logistiek Managers nog ontevreden is over de
innovatiekracht en effectiviteit van de aangeboden logistieke
diensten. Veruit de belangrijkste factoren bij de keuze voor 3PL
diensten zijn prijs en kwaliteit. Opvallend is dat prijs en kwaliteit
als even belangrijk worden ervaren. Het onderzoek in 2006 gaf aan dat
prijs belangrijker was dan service.
Ook bestaat er nog steeds een gat tussen de wens vanuit verladers om
nauwer samen te werken met dienstverleners en de wijze waarop er op
dit moment daadwerkelijk invulling aan wordt gegeven. De gebieden
waarop de grootste mogelijkheden liggen voor verbeterde samenwerking
zijn zaken als inventory management, customer order management,
customer service en supplier order management. De verwachting is dat
de uitgaven voor uitbesteding door verladers verder zal toenemen in de
komende jaren. Vooral de huidige ânon-usersâ zullen hier een
belangrijke bijdrage aan gaan leveren. De IT-mogelijkheden worden nog
onvoldoende benut door verladers en dienstverleners, waarmee ook nog
de nodige efficiency te bereiken valt.
Het volledige rapport is te downloaden op www.3plstudy.com