Alternatief voor groene autobelasting 10 keer beter voor milieu
25 oktober 2007
Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) heeft berekend dat de belastingplannen
voor de auto per saldo slecht zijn voor de CO2-uitstoot. GroenLinks wil dat
het kabinet de plannen wijzigt. De verlaging van de aanschafbelasting van
auto's met maar liefst zeven procent moet niet doorgaan. Tegelijkertijd moet
het kabinet vuile auto's veel duurder maken, en schone auto's goedkoper.
GroenLinks zal hiertoe aanstaande maandag voorstellen doen bij het
Kamerdebat over de klimaatplannen van het kabinet.
Het kabinet heeft voorgesteld om over de hele breedte de
aanschafbelasting van auto's (BPM) te verlagen. In ruil daarvoor wordt
de motorrijtuigenbelasting (MRB) verhoogd. Door deze maatregel worden
auto's goedkoper om aan te schaffen. Rijden in een auto wordt iets
duurder. Het MNP heeft berekend dat dit zal leiden tot de aanschaf van
veel meer auto's, en daardoor ook tot het rijden met meer auto's. Per
saldo neemt het aantal autokilometers behoorlijk toe. Het effect van
de MRB-verhoging op het rijgedrag is veel kleiner dan het effect van
de verlaging van de aanschafbelasting. In totaal wordt er fors meer
CO2 uitgestoten.
Het kabinet maakt vuile auto's duurder en schone auto's goedkoper. Zij
doet dit alleen zeer beperkt. Het omslagpunt zit bij benzineauto's op
auto's die 1 op 10 rijden, en dan nog is de verhoging voor de vuile
auto's zeer beperkt. Het klimaateffect is daardoor maar 0,00 tot 0,01
megaton CO2. Zo goed als te verwaarlozen dus.
GroenLinks zal maandag voorstellen de hoogte van de BPM ongemoeid te
laten. De verlaging mag niet doorgaan. Tevens zal GroenLinks
voorstellen schone auto's dertig procent goedkoper te maken en vuile
dertig procent duurder, waarbij het omslagpunt ligt bij auto's die 1
op 15 rijden. Het MNP heeft berekend dat hiermee een tien maal groter
effect te bereiken is dan met de kabinetsplannen.
Wijnand Duyvendak
GroenLinks