Vereniging Milieudefensie


Europees parlement zwakt eisen aan zuinige auto's af

Het Europees Parlement (EP) heeft in een eerste (nog niet definitieve) stemming over het stellen van bindende normen aan de CO2-uitstoot van auto's haar eerdere voornemen om streng te zijn flink afgezwakt. Het EP dacht tot gisteren aan een uitstootlimiet van gemiddeld 120 gram/kilometer in 2012, maar stelde dat tot 125 gram/km in 2015. In termen van reductie is dat standpunt 40% slapper dan het eerde doel van 120 gram/kilometer in 2012 en nog altijd 20% slapper dan het streven van de Europese Commissie. Die nam eerder het standpunt in dat de sector in 2012 130 gram/kilometer zou mogen uitstoten. Gezien de 140 gram die de sector volgend jaar al had beloofd te halen een weinig ambitieus streven.

Tot dusverre gelden er geen bindende regels voor de uitstoot CO2-uitstoot van personenauto's. de industrie had een convenant gesloten met de EU, waarin ze afspraken dat nieuwe auto's in 2008 gemiddeld niet meer dan 140 gram CO2 per kilometer meer zouden uitstoten. Veel autofabrikanten redden dat op geen stukken na, dus besloot de EU om dan maar bindende regels op te leggen. Op zich zeer verstandig, vindt Milieudefensie, maar dan moeten die normen wel wat voorstellen.

Minister Cramer leunt bij het halen van de kabinetsdoelstellingen voor het terugdringen van CO2-uitstoot erg zwaar op de Europese Unie. Juist hun beleid om zuinigere producten te bevorderen of technologische vooruitgang te stimuleren zou ervoor moeten zorgen dat Nederland haar doelstellingen haalt. 'In dat licht bezien moet het nieuws dat het Europees Parlement gisteren heel diep door de knieën is gegaan voor de Europese auto-industrie, haar aan het denken zetten', zegt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie. Uiteraard valt te hopen dat het Parlement bij haar eindoordeel op haar schreden terugkeert maar Cramer zou er goed aandoen daar niet vanuit te gaan en het Nederland beleid rond verkeer nog eens kritisch te bezien'.

Milieudefensie verwacht niet dat de Europese Unie ervoor gaat zorgen dat de uitstoot per kilometer snel zal teruglopen. Bovendien is bekend dat de tendens dat mensen steeds zwaardere auto's kopen met fiscaal beleid maar mondjesmaat te keren valt. Die wetenschap is een streep door Cramers veronderstelling dat door de voortschrijdende autotechniek de uitstoot van broeikasgassen door het personenverkeer terug te dringen valt. Sterker nog, door de verwachte groei van het aantal auto's en autokilometers zal de uitstoot waarschijnlijk nog harder toenemen dan verwacht.

Wijnhoven: 'Er rest Cramer maar één uitweg. ze zal de groei van het verkeer ter discussie moeten durven stellen in het kabinet en de strijd met collega Eurlings aangaan die ze tot dusverre althans in het openbaar gemeden heeft. De asfaltpolitiek moet worden omgevormd in een verkeerspolitiek die uitgaat van groei van het openbaar vervoer en een stop op extra automobiliteit'.

Protesteren bij het Europees Parlement? Dat kan hier.