Vereniging Milieudefensie
Europees parlement zwakt eisen aan zuinige auto's af
Het Europees Parlement (EP) heeft in een eerste (nog niet definitieve)
stemming over het stellen van bindende normen aan de CO2-uitstoot van
auto's haar eerdere voornemen om streng te zijn flink afgezwakt. Het
EP dacht tot gisteren aan een uitstootlimiet van gemiddeld 120
gram/kilometer in 2012, maar stelde dat tot 125 gram/km in 2015. In
termen van reductie is dat standpunt 40% slapper dan het eerde doel
van 120 gram/kilometer in 2012 en nog altijd 20% slapper dan het
streven van de Europese Commissie. Die nam eerder het standpunt in dat
de sector in 2012 130 gram/kilometer zou mogen uitstoten. Gezien de
140 gram die de sector volgend jaar al had beloofd te halen een weinig
ambitieus streven.
Tot dusverre gelden er geen bindende regels voor de uitstoot
CO2-uitstoot van personenauto's. de industrie had een convenant
gesloten met de EU, waarin ze afspraken dat nieuwe auto's in 2008
gemiddeld niet meer dan 140 gram CO2 per kilometer meer zouden
uitstoten. Veel autofabrikanten redden dat op geen stukken na, dus
besloot de EU om dan maar bindende regels op te leggen. Op zich zeer
verstandig, vindt Milieudefensie, maar dan moeten die normen wel wat
voorstellen.
Minister Cramer leunt bij het halen van de kabinetsdoelstellingen voor
het terugdringen van CO2-uitstoot erg zwaar op de Europese Unie. Juist
hun beleid om zuinigere producten te bevorderen of technologische
vooruitgang te stimuleren zou ervoor moeten zorgen dat Nederland haar
doelstellingen haalt. 'In dat licht bezien moet het nieuws dat het
Europees Parlement gisteren heel diep door de knieën is gegaan voor de
Europese auto-industrie, haar aan het denken zetten', zegt Joris
Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie. Uiteraard valt
te hopen dat het Parlement bij haar eindoordeel op haar schreden
terugkeert maar Cramer zou er goed aandoen daar niet vanuit te gaan
en het Nederland beleid rond verkeer nog eens kritisch te bezien'.
Milieudefensie verwacht niet dat de Europese Unie ervoor gaat zorgen
dat de uitstoot per kilometer snel zal teruglopen. Bovendien is bekend
dat de tendens dat mensen steeds zwaardere auto's kopen met fiscaal
beleid maar mondjesmaat te keren valt. Die wetenschap is een streep
door Cramers veronderstelling dat door de voortschrijdende
autotechniek de uitstoot van broeikasgassen door het personenverkeer
terug te dringen valt. Sterker nog, door de verwachte groei van het
aantal auto's en autokilometers zal de uitstoot waarschijnlijk nog
harder toenemen dan verwacht.
Wijnhoven: 'Er rest Cramer maar één uitweg. ze zal de groei van het
verkeer ter discussie moeten durven stellen in het kabinet en de
strijd met collega Eurlings aangaan die ze tot dusverre althans in het
openbaar gemeden heeft. De asfaltpolitiek moet worden omgevormd in een
verkeerspolitiek die uitgaat van groei van het openbaar vervoer en een
stop op extra automobiliteit'.
Protesteren bij het Europees Parlement? Dat kan hier.