Time : 13:06:24
Date : 25 October 2007
Sender Name: Coca-Cola Services Belgium Luxembourg sa/nv

Coca-Cola: evenwichtige levensstijl mogelijk maken en verminderenmilieu-impact Maatschappelijk Jaarverslag 2006 van Coca-Cola in België en Luxemburg*

Beter begrijpbare informatie over de voedingswaarde van producten, energievriendelijkere koelapparatuur en dalend watergebruik: het zijn enkele voorbeelden van de manier waarop Coca-Cola in België en Luxemburg duurzaam ondernemen in de praktijk brengt. Dit werd mogelijk door het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsprocessen van het drankenbedrijf.

Dat blijkt uit het tweede Maatschappelijk Jaarverslag over de bedrijfsvoering van de Coca-Colavestigingen in België en Luxemburg dat vandaag verscheen. Dit verslag is gebaseerd op de internationaal erkende richtlijnen van het Global Reporting Initiative**.

Verbeterde productetikettering

Consumenten zijn zowel begaan met de productkwaliteit als de voedingswaarde van wat ze eten en drinken. Coca-Cola wil zorgvuldig omspringen met deze bezorgdheid.

Dat doen we door het hanteren van een eigen kwaliteitssysteem dat beantwoordt aan de vereisten van ISO 9001(kwaliteit), ISO 14001 (milieu) en OHSAS 18001 (veiligheid en gezondheid) en dat vaak verdergaat dan deze standaarden. Hierdoor nam het aantal kwaliteitsopmerkingen bij Coca-Cola in België en Luxemburg in 2006 af tot 1,03 opmerkingen per miljoen verkochte eenheden (2005: 1,2 per miljoen eenheden).

Daarnaast heeft het bedrijf in 2006 verder gewerkt aan het uitvoeren van zijn strategie om gezonde levensstijlen aan te moedigen met ondermeer deze resultaten:


- Duidelijke informatie op verpakkingen om bewuste keuzes mogelijk te maken

Coca-Cola nam het voortouw om de vrijwillige verbintenissen die de Europse voedingsindustrie in 2006 aanging inzake verbeterde voedingswaarde-informatie snel in de praktijk om te zetten. Zo kunnen consumenten vandaag reeds op de voorzijde van de verpakkingen van Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light het aantal calorieën (energie) per portie én hun verhouding tot de gemiddelde dagelijkse energiebehoefte aflezen. Op de achterzijde van de verpakking wordt dit verder aangevuld met eenvoudig afleesbare informatie over vier voedingsstoffen die specifieke aandacht verdienen voor een evenwichtige levensstijl: vetten, verzadigde vetzuren, suikers en natrium. We engageren ons om tegen eind 2008 alle betrokken verpakkingen op deze manier aan te passen.

Hiermee wil Coca-Cola tegemoetkomen aan de verwachtingen van consumenten om te beschikken over verstaanbare, betrouwbare, objectieve en vergelijkbare informatie over de voedingsmiddelen en dranken die ze dagelijks verbruiken. Een geïnformeerde keuze is immers een noodzakelijke voorwaarde om een evenwichtige levensstijl te kunnen nastreven.


- Innoveren om keuze te bieden

In 2006 werd Coca-Cola Zero met succes op de markt gebracht waardoor consumenten een bijkomende keuze kregen in het segment van suikervrije frisdranken. Van het totale volume dranken dat Coca-Cola in onze regio verkoopt is ondertussen nagenoeg 40% caloriearm (0-5 kcal per 100ml)

Door verpakkingsinnovatie is er tevens een ruimere keuze uit kleine verpakkingen. Zo kunnen consumenten die hoeveelheid kiezen die best bij hen past. 48,4% van het in 2006 verkochte drankenvolume is verpakt in eenheden kleiner dan 1 liter zoals petflesjes van 25cl of blikjes van 15cl.

De keuze tussen de 15 merken die Coca-Cola in België en Luxemburg op de markt brengt wordt trouwens actief gepromoot: in 1996 ging 18% van het marketingbudget naar de promotie van andere dranken dan gesuikerde frisdranken. In 2006 is dat gestegen tot 65%.

Efficiënter gebruik water en energie

Coca-Cola wil duurzaam omspringen met het milieu wat betekent dat het bedrijf haar milieu-impact tot een minimum wil beperken. Binnen ons milieuzorgsysteem gaat er bijzondere aandacht naar het efficënt omgaan met water en energie.


- Water-efficiëntie

Water is niet alleen de belangrijkste grondstof van alle dranken die Coca-Cola op de markt brengt, het wordt ook gebruikt om machines te koelen, flessen te spoelen en fabriekshallen te poetsen. Spaarzaam en rationeel omspringen met water is dan ook cruciaal. Daarom werd ondermeer de monitoring van het watergebruik verscherpt door het opvoeren van het aantal meetpunten. Resultaat: in 2006 daalde het waterverbuik per liter poduct verder tot 2,38. Dat is 9,8% minder dan in 2005 (2005: 2,64 liter water per liter product).


- Energie-efficiëntie

De energie-efficiëntie van de drie productievestigingen verbeterde eveneens. Het energieverbruik per liter product daalde in 2006 met 2,3%:er werd 0,59 MJ per liter product gebruikt in 2006 waar het in 2005 nog 0,61 MJ per liter product was. Bovendien gingen we in 2006 van start met het 'Energy Management Systeem' (EMS). Deze Belgische innovatie laat toe om het energieverbuik van koelapparatuur af te stemmen op 'gebruikssignalen' van de omgeving. In functie daarvan schakelt het toestel de verlichting al dan niet uit en wordt de intensiteit van de koeling aangepast. Dit levert een energiebesparing op van gemiddeld 35%. Op dit ogenblik zijn in België en Luxemburg al 3.000 koelers uitgerust met EMS. Nieuwe koelers die vanaf 2007 worden geplaats of koelers die hersteld worden, zullen uitgerust zijn met EMS.

Doelstellingen 2007-2008

Bovendien bevat dit Maatschappelijk Jaarverslag een aantal doelstellingen inzake duurzaam ondernemen. Zo zal Coca-Cola in België en Luxemburg blijven innoveren om consumenten méér keuze te bieden tussen niet-alcoholische drankenmerken met uiteenlopende energiewaarden en verkrijgbaar in verschillende verpakkingsgroottes. We starten met het berekenen en communiceren van de de CO² voetafdruk van onze vestigingen in België en Luxemburg en willen het waterverbuik de komende jaren nog verder terugdringen met 3%. Tot slot zullen we ons diversiteitsbeleid verder uitbouwen. Deze doelstelling was reeds opgenomen in het vorige maatschappelijk jaarverslag maar kreeg omwille van organisatiewijzingen onvoldoende aandacht.

"In 2006 nam Coca-Cola in België en Luxemburg verschillende initiatieven om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk te brengen. Al even belangrijk zijn de stappen die we zetten om duurzaamheid te integreren in onze bedrijfsvoering. Dit is een garantie voor ons duurzaamheidsbeleid op termijn", zeggen Wim Zijerveld Vice-President, General Manager van Coca-Cola Enterprises en Philiep Dedrijvere, Business Unit President Coca-Cola Belgium-Luxemburg: "Zo bouwen we aan het vertrouwen van de samenleving in het bedrijf achter enkele van de meest bekende merken ter wereld", besluiten ze.

Over Coca-Cola in België en Luxemburg in 2006:


- 15 niet-alcoholische drankenmerken (Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Minute Maid, Chaudfontaine, Viva, Rosport, Aquarius, Aquana, Nestea, Burn, Nalu, Nordic Mist)
- 15 vestigingen in Belux (3 productiesites, 4verkoopscentra, 6 distributiecentra, 1 technisch coördinatiecentrum en 1 hoofdzetel)
- 2.870 medewerkers

- 48 miljoen ¤ investeringen in infrastructuur
- 10 miljoen consumpties per dag

- 877 miljoen liter dranken verkocht


* Coca-Cola Enterprises Belgium BVBA en Coca-Cola Services NV


** Voor meer info over het Global Reporting Initiative: www.globalreporting.org

Voor meer info over duurzaam ondernemen bij Coca-Cola: www.cocacolabelgium.be, waar het rapport kan gedownload worden.