Time : 13:06:24
Date : 25 October 2007
Sender Name: Coca-Cola Services Belgium Luxembourg sa/nv
Coca-Cola: evenwichtige levensstijl mogelijk maken en verminderenmilieu-impact
Maatschappelijk Jaarverslag 2006 van Coca-Cola in België en
Luxemburg*
Beter begrijpbare informatie over de voedingswaarde van producten,
energievriendelijkere koelapparatuur en dalend watergebruik: het zijn
enkele voorbeelden van de manier waarop Coca-Cola in België en
Luxemburg duurzaam ondernemen in de praktijk brengt. Dit werd
mogelijk door het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsprocessen
van het drankenbedrijf.
Dat blijkt uit het tweede Maatschappelijk Jaarverslag over de
bedrijfsvoering van de Coca-Colavestigingen in België en Luxemburg
dat vandaag verscheen. Dit verslag is gebaseerd op de internationaal
erkende richtlijnen van het Global Reporting Initiative**.
Verbeterde productetikettering
Consumenten zijn zowel begaan met de productkwaliteit als de
voedingswaarde van wat ze eten en drinken. Coca-Cola wil zorgvuldig
omspringen met deze bezorgdheid.
Dat doen we door het hanteren van een eigen kwaliteitssysteem dat
beantwoordt aan de vereisten van ISO 9001(kwaliteit), ISO 14001
(milieu) en OHSAS 18001 (veiligheid en gezondheid) en dat vaak
verdergaat dan deze standaarden. Hierdoor nam het aantal
kwaliteitsopmerkingen bij Coca-Cola in België en Luxemburg in 2006 af
tot 1,03 opmerkingen per miljoen verkochte eenheden (2005: 1,2 per
miljoen eenheden).
Daarnaast heeft het bedrijf in 2006 verder gewerkt aan het uitvoeren
van zijn strategie om gezonde levensstijlen aan te moedigen met
ondermeer deze resultaten:
- Duidelijke informatie op verpakkingen om bewuste keuzes mogelijk te
maken
Coca-Cola nam het voortouw om de vrijwillige verbintenissen die de
Europse voedingsindustrie in 2006 aanging inzake verbeterde
voedingswaarde-informatie snel in de praktijk om te zetten. Zo kunnen
consumenten vandaag reeds op de voorzijde van de verpakkingen van
Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light het aantal calorieën
(energie) per portie én hun verhouding tot de gemiddelde dagelijkse
energiebehoefte aflezen. Op de achterzijde van de verpakking wordt
dit verder aangevuld met eenvoudig afleesbare informatie over vier
voedingsstoffen die specifieke aandacht verdienen voor een
evenwichtige levensstijl: vetten, verzadigde vetzuren, suikers en
natrium. We engageren ons om tegen eind 2008 alle betrokken
verpakkingen op deze manier aan te passen.
Hiermee wil Coca-Cola tegemoetkomen aan de verwachtingen van
consumenten om te beschikken over verstaanbare, betrouwbare,
objectieve en vergelijkbare informatie over de voedingsmiddelen en
dranken die ze dagelijks verbruiken. Een geïnformeerde keuze is
immers een noodzakelijke voorwaarde om een evenwichtige levensstijl
te kunnen nastreven.
- Innoveren om keuze te bieden
In 2006 werd Coca-Cola Zero met succes op de markt gebracht waardoor
consumenten een bijkomende keuze kregen in het segment van
suikervrije frisdranken. Van het totale volume dranken dat Coca-Cola
in onze regio verkoopt is ondertussen nagenoeg 40% caloriearm (0-5
kcal per 100ml)
Door verpakkingsinnovatie is er tevens een ruimere keuze uit kleine
verpakkingen. Zo kunnen consumenten die hoeveelheid kiezen die best
bij hen past. 48,4% van het in 2006 verkochte drankenvolume is
verpakt in eenheden kleiner dan 1 liter zoals petflesjes van 25cl of
blikjes van 15cl.
De keuze tussen de 15 merken die Coca-Cola in België en Luxemburg op
de markt brengt wordt trouwens actief gepromoot: in 1996 ging 18% van
het marketingbudget naar de promotie van andere dranken dan
gesuikerde frisdranken. In 2006 is dat gestegen tot 65%.
Efficiënter gebruik water en energie
Coca-Cola wil duurzaam omspringen met het milieu wat betekent dat het
bedrijf haar milieu-impact tot een minimum wil beperken. Binnen ons
milieuzorgsysteem gaat er bijzondere aandacht naar het efficënt
omgaan met water en energie.
- Water-efficiëntie
Water is niet alleen de belangrijkste grondstof van alle dranken die
Coca-Cola op de markt brengt, het wordt ook gebruikt om machines te
koelen, flessen te spoelen en fabriekshallen te poetsen. Spaarzaam en
rationeel omspringen met water is dan ook cruciaal. Daarom werd
ondermeer de monitoring van het watergebruik verscherpt door het
opvoeren van het aantal meetpunten. Resultaat: in 2006 daalde het
waterverbuik per liter poduct verder tot 2,38. Dat is 9,8% minder dan
in 2005 (2005: 2,64 liter water per liter product).
- Energie-efficiëntie
De energie-efficiëntie van de drie productievestigingen verbeterde
eveneens. Het energieverbruik per liter product daalde in 2006 met
2,3%:er werd 0,59 MJ per liter product gebruikt in 2006 waar het in
2005 nog 0,61 MJ per liter product was. Bovendien gingen we in 2006
van start met het 'Energy Management Systeem' (EMS). Deze Belgische
innovatie laat toe om het energieverbuik van koelapparatuur af te
stemmen op 'gebruikssignalen' van de omgeving. In functie daarvan
schakelt het toestel de verlichting al dan niet uit en wordt de
intensiteit van de koeling aangepast. Dit levert een energiebesparing
op van gemiddeld 35%. Op dit ogenblik zijn in België en Luxemburg al
3.000 koelers uitgerust met EMS. Nieuwe koelers die vanaf 2007 worden
geplaats of koelers die hersteld worden, zullen uitgerust zijn met
EMS.
Doelstellingen 2007-2008
Bovendien bevat dit Maatschappelijk Jaarverslag een aantal
doelstellingen inzake duurzaam ondernemen. Zo zal Coca-Cola in België
en Luxemburg blijven innoveren om consumenten méér keuze te bieden
tussen niet-alcoholische drankenmerken met uiteenlopende
energiewaarden en verkrijgbaar in verschillende verpakkingsgroottes.
We starten met het berekenen en communiceren van de de CO² voetafdruk
van onze vestigingen in België en Luxemburg en willen het
waterverbuik de komende jaren nog verder terugdringen met 3%. Tot
slot zullen we ons diversiteitsbeleid verder uitbouwen. Deze
doelstelling was reeds opgenomen in het vorige maatschappelijk
jaarverslag maar kreeg omwille van organisatiewijzingen onvoldoende
aandacht.
"In 2006 nam Coca-Cola in België en Luxemburg verschillende
initiatieven om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk
te brengen. Al even belangrijk zijn de stappen die we zetten om
duurzaamheid te integreren in onze bedrijfsvoering. Dit is een
garantie voor ons duurzaamheidsbeleid op termijn", zeggen Wim
Zijerveld Vice-President, General Manager van Coca-Cola Enterprises
en Philiep Dedrijvere, Business Unit President Coca-Cola
Belgium-Luxemburg: "Zo bouwen we aan het vertrouwen van de
samenleving in het bedrijf achter enkele van de meest bekende merken
ter wereld", besluiten ze.
Over Coca-Cola in België en Luxemburg in 2006:
- 15 niet-alcoholische drankenmerken (Coca-Cola, Coca-Cola Zero,
Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Minute Maid, Chaudfontaine, Viva,
Rosport, Aquarius, Aquana, Nestea, Burn, Nalu, Nordic Mist)
- 15 vestigingen in Belux (3 productiesites, 4verkoopscentra, 6
distributiecentra, 1 technisch coördinatiecentrum en 1 hoofdzetel)
- 2.870 medewerkers
- 48 miljoen ¤ investeringen in infrastructuur
- 10 miljoen consumpties per dag
- 877 miljoen liter dranken verkocht
* Coca-Cola Enterprises Belgium BVBA en Coca-Cola Services NV
** Voor meer info over het Global Reporting Initiative:
www.globalreporting.org
Voor meer info over duurzaam ondernemen bij Coca-Cola:
www.cocacolabelgium.be, waar het rapport kan gedownload worden.