Space-Up: de grootste kleine Volkswagen sinds de Kever
(10/25/2007)
Slechts zes weken nadat Volkswagen op de IAA in Frankfurt de Up! heeft
geïntroduceerd, presenteert de fabrikant de volgende telg van de New
Small Family. Het is de Space-Up!, een compacte maar toch zeer ruime
MPV, die zijn wereldpremière beleeft op de Tokio Motorshow. Deze
internationale autotentoonstelling wordt gehouden van 26 oktober tot
en met 11 november in de Japanse hoofdstad.
De Space-Up! is een compact ruimtewonder met een lengte van slechts
3,68 meter en een breedte van 1,63 meter. Net als de lengte is ook de
wielbasis met 2,56 meter 23 centimeter langer dan die van de Up!. De
hoogte is met 1.54 meter 4 centimeter gegroeid ten opzichte van die
van de Up!. Binnen de beschikbare afmetingen is een optimale ruimte
voor inzittenden en bagage. Dat komt in de eerste plaats door de
opstelling van de motor achterin, net als destijds bij de Kever deels
boven de achteras. Het motorenaanbod van de Space-Up! zal bestaan uit
diesel-, benzine- en elektromotoren.
Enige gelijkenis met de 'Bulli'
Het silhouet van de Space-Up toont enige gelijkenis met dat van de
'Bulli', de eerste generatie Transporter van zestig jaar geleden. Aan
de buitenzijde heeft de auto de nu al voor deze generatie kleine
Volkswagens karakteristieke frontpartij met naar binnen toelopende
koplampen en de daartussen aangebrachte brede luchtinlaten. Doordat er
een minimale luchttoevoer benodigd is, kon de grille geoptimaliseerd
worden voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn. De bagageruimte is
flexibel. Achter heeft de compacte MPV niet de traditionele
achterklep, maar twee deurtjes. De achterdeuren zijn - in de
configuratie 1/3 en 2/3 - gemaakt van transparant materiaal. De
lichtunits zitten hier direct achter.
Ruime vierzitter
In tegenstelling tot de tweedeurs Up! heeft de Space-Up! vier
portieren, die tegen elkaar sluiten. De achterportieren scharnieren
aan de achterzijde en de deurgrepen zitten op de plaats waar normaal
een B-stijl zou zijn. De deuren nemen bijna de totale ruimte tussen de
wielen in en bieden daardoor een zeer royale toegang tot het
interieur. De bagageruimte is uit te breiden tot ruim één kubieke
meter: 1.005 liter. Wanneer de vier multivariabele zitplaatsen in
gebruik zijn, meet deze 220 liter. De grootste lengte van de
bagageruimte bedraagt 2.80 meter op een totale wagenlengte van 3.68
meter! De Space-Up! is 15 centimeter kleiner dan de Fox, de kleinste
Volkswagen die nu op de markt is. Op de achterbank zijn twee
kinderzitjes opgenomen. Om te kiezen voor een zitplaats voor een
volwassene of een kind hoeft slechts de zitting te worden omgekeerd.
In het geval van het kinderzitje komen aan beide kanten
schoudersteunen naar voren die het kind op zijn plaats houden. De
kussens van de voorstoelen en achterbank zijn gemaakt van
airflow-schuim, dat zich automatisch aanpast aan de anatomie van de
passagier. De zitpositie is bovendien plezierig hoog. Met uitzondering
van de bestuurdersstoel kunnen de stoelen stuk voor stuk worden
neergeklapt of uitgenomen.
Geen informaticastudie nodig
De New Small Family wordt efficiënt ontwikkeld en gebouwd in modules.
Het dashboard van de Space-Up! is dan ook, met slechts enkele
modificaties, overgenomen uit dat van de in Frankfurt voor het eerst
getoonde Up!. De Space-Up! heeft twee centrale displays: een 8 inch
groot scherm toont informatie over de snelheid, de tankinhoud, de
actieradius en de uitstoot aan CO2. In het midden van het dashboard is
een 7 inch monitor geplaatst die laat zien hoe in de toekomst de
bediening van een auto er uit kan zien. Via dit touchscreen worden tal
van zaken in de auto bediend. Door speciale sensoren reageert het
scherm op handbewegingen nog voor het wordt geraakt. De belangrijkste
bedieningselementen, zoals de regeling van de airconditioning en de
geluidssterkte van de audio, worden in beeld gebracht. 'Secundaire
zaken' als de telefoon, de navigatie en de bediening van de radio zijn
in een tweede menu opgenomen, dat op verzoek 'voordraait'. Een logisch
systeem dat visueel spectaculair overkomt.
Tegen het einde van dit decennium kunnen klanten het allemaal aan den
lijve gaan ondervinden. Dan komen de eerste leden van de New Small
Family van Volkswagen op de markt. De ontwikkeling van de
productiemodellen is al in volle gang!
AutoRai