Senternovem
25-10-2007 | Succesvolle netwerk bijeenkomst Eurostars
Op 18 oktober vond de MKB-netwerkmiddag plaats in het Dorint Hotel
Schiphol. Zo'n 120 MKB-ers kwamen naar deze bijeenkomst omdat zij
geinteresseerd zijn in Europese subsidiemogelijkheden voor hun
innovatieplannen. De middag werd georganiseerd door de afdelingen EG
Liaison en Eureka van SenterNovem. Naast bestaande programma's als het
zevende Kaderprogramma en Eureka, werd ook het nieuwe programma
Eurostars gelanceerd. Eurostars is bedoeld voor high tech MKB dat
graag Europees wil samenwerken.
Eurostars bijeenkomst foto 2
Eurostars bijeenkomst 18 oktober 2007
Eurostars zelfrijzend bakmeel?
Renée Bergkamp, Directeur-Generaal Ondernemen en Innovatie bij EZ,
opende de middag met deze prikkelende uitspraak in haar
openingsspeech. De ontwikkeling van het MKB - 98% van het Nederlandse
bedrijfsleven - is belangrijk voor het verbeteren van de
concurrentiepositie van Nederland. Bergkamp is dan ook trots op het
nieuwe programma Eurostars, een Nederlands initiatief. Eurostars bevat
de juiste ingrediënten om internationale samenwerking in het MKB te
bevorderen, maar het is geen zelfrijzend bakmeel. De ondernemer moet
er nu mee aan de slag zodat het een succesvol programma gaat
worden.
En die goudvis dan?
Geen zelfrijzend bakmeel dus, maar volgens Luuk Borg, directeur van
het Eureka-secretariaat in Brussel, wel een goudvis. Eurostars richt
zich op die MKB's die al een deel van hun tijd en omzet aan R&D
besteden. Zij zijn de snelle groeiers, de banengeneratoren van Europa,
de goudvissen. De goudvis is daarom het logo van Eurostars. Een vis
maakt ook nog eens onverwachte sprongen, een gedachte die verwijst
naar creatieve ingevingen om tot innovatie te komen.
Met ondersteuning van Eurostars worden de ondernemers aangespoord zelf
onderzoek- en ontwikkelingsprojecten uit te voeren om daardoor hun
winst te verhogen.
Initiatief nemen dus
De presentatie van Joost van Bree van het bedrijf PEPscan - dat
bestaat dankzij EZ en SenterNovem, aldus de spreker - illustreerde de
voorgaande sprekers. PEPscan is een bedrijf dat zich bezighoudt met
immunotherapie en vaccinontwikkeling en heeft ruime ervaring met zowel
Eureka als het Kaderprogramma. Van Bree gaf aan de hand van zijn
ervaringen de voors en tegens van de verschillende mogelijkheden. Zijn
boodschap luidde: Blijf enthousiast, flexibel en bovenal creatief.
En dan genieten maar
Na de pauze wisselden de ondernemers onder leiding van de
projectadviseurs van EG Liaison en Eureka ervaringen en kennis uit
rondom de thema's financiering, kennisbescherming en samenwerking. De
meest markante aandachtspunten werden teruggekoppeld in een discussie
met het panel, bestaand uit Luuk Borg, Joost van Bree, Willem Hoving
(business development manager Lionix) en Ullrich Schröder
(vertegenwoordiger MKB Nederland in Brussel). In de discussie werden
licht traumatische ervaringen gedeeld en de wegen naar succes
besproken. De meest wijze les over internationale projecten was:
Geniet ervan!
Voor meer informatie over Eurostars kunt u contact opnemen met: Stan
Franke (EGL) 070-373 52 50 of Diana Guzijan (Eureka) 070-373 50 53