Binck NV

Persbericht

Amsterdam, 24 oktober 2007

BinckBank meldt beste kwartaal resultaat ooit


· Beste kwartaal resultaat ooit met een nettowinst van 8,4 miljoen, 16,7% beter in vergelijking met Q3 2006 ( 7,2 miljoen)
· Nettowinst over eerste 9 maanden 2007 22,1 miljoen (eerste 9 maanden 2006: 18,4 miljoen)

· Transactievolume in derde kwartaal met 59% gestegen tot 0,8 miljoen (Q3 2006: 0,5 miljoen)

· Belegd vermogen met 50% gestegen tot 3,6 miljard (Q3 2006: 2,4 miljard)

Winst en verliesrekening Eerste 9 mndn 2007 Eerste 9 mndn 2006 Verschil %
1.000
Baten 50.169 34.045 47,4% Lasten (23.016) (13.512) 70,3% Resultaat voor belastingen 27.153 20.533 32,2% Belastingen* (6.508) 3.485) 86,7%
---
Resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 20.645 17.048 21,1% Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 1.484 1.381 7,5% Resultaat 2.129
2 8.429
1 20,1% Cost income ratio 6% 4 0%
---
Winst per aandeel 0,72 0,60 20,0% Intrinsieke waarde per aandeel 2,58 2,13 21,1% Aantal klanten 73.800 49.500 49,1% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 3,6 2,4 50,0% Aantal transacties 2.139.000 .559.000
1 37,2%


* In de belastingpost in het derde kwartaal 2006 is een latente belastingvordering van 2,9 miljoen inbegrepen vanwege het fiscaal compensabele verlies in België

Thierry Schaap (bestuursvoorzitter)
"Aanhoudende groei in zowel het aantal transacties als het aantal klanten heeft geleid tot een uitstekend resultaat, zelfs het beste kwartaalresultaat ooit. De recente subprime- crisis heeft voor veel onzekerheid op de financiële markten gezorgd, maar niettemin handhaafden wij een sterke groei van het klantenbestand en het toevertrouwd vermogen en realiseerden wij daardoor een scherpe stijging van onze winst.

In het derde kwartaal van 2007 hebben wij veel tijd en aandacht besteed aan de eventuele overname van Alex. Ondanks dat houden wij uiteraard focus op groei van onze onderneming hetgeen ook blijkt uit dit mooie kwartaalresultaat."

Toelichting op de resultaten
In het derde kwartaal was de aandacht van BinckBank gericht op de groei van de business units Retail en Professional Services, het afronden van de management buy-out van de obligatiehandelsactiviteiten, de ontwikkeling van de BPO-diensten (Business Process Outsourcing) voor Friesland Bank en de afronding van de omschakeling van de website naar ASP./Net. Maar ook de eventuele acquisitie van Alex heeft veel Page 1 of 5

managementtijd gevergd. Hierdoor is besloten om de eerder aangekondigde start van de Franse activiteiten uit te stellen tot medio 2008.

Derde kwartaal vergeleken met tweede kwartaal 2007 en 2006

Winst en verliesrekening Q3 2007 Q2 2007 Verschil% Q3 2006 Q2 2006 Verschil%
1.000
Baten 17.713 16.181 9,5% 10.373 11.528 (10,0%) Lasten (7.849) (7.560) 3,8% (4.469) (4.653) (4,0%) Resultaat voor belastingen 9.864 8.621 14,4% 5.904 6.875 (14,1%) Belastingen (2.336) (2.090) 11,8% 498 (1.637) (130,4%) Resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 7.528 6.531 15,3% 6.402 5.238 22,2% Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 826 323 155,7% 797 120) (764,2%)
---
Resultaat .354 8 .854 6 21,9% .199 7 .118 5 40,7% Winst per aandeel 0,27 0,22 22,7% 0,24 0,17 41,2% Aantal klanten 73.800 68.500 7,7% 49.500 45.900 7,8% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 3,6 3,4 4,7% 2,4 2,1 11,1% Aantal transacties 753.600 640.500 17,7% 474.000 538.600 (12,0%)

Het totaal aantal klanten (Retail en Professional Services) steeg in het derde kwartaal tot 73.800 tegen 49.500 per 30 september 2006 (+49,1%). Het toevertrouwde vermogen (effecten en geld) steeg tot 3,6 miljard tegen 2,4 miljard per 30 september 2006 (+50%).

De groei van het aantal klanten (Retail en Professional Services) bedroeg 7,7% in het derde kwartaal van 2007 vergeleken met het tweede kwartaal van 2007, terwijl het aantal uitgevoerde transacties met 17,7% steeg, mede als gevolg van bijzondere marktomstandigheden.

Retail: online brokerage voor particuliere beleggers

Eerste negen maanden 2007 vergeleken met eerste negen maanden 2006

Winst en verliesrekening - Retail Eerste 9 mndn 2007 Eerste 9 mndn 2006 Verschil%
1.000
Baten 38.826 29.136 33,3% Lasten (15.477) (10.421) 48,5% Resultaat voor belastingen 23.349 18.715 24,8% Cost income ratio 0% 4 6%
---
Aantal klanten 66.900 44.900 49,0% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 2,4 1,6 44,7% Aantal transacties 1.938.300 .391.900
1 39,3%

De business unit Retail realiseerde in de eerste negen maanden van 2007 een resultaat vóór belastingen van 23,3 miljoen vergeleken met 18,7 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar (+24,8%). De totale baten stegen met 33,3% tot 38,8 miljoen, tegen 29,1 miljoen in de eerste negen maanden van 2006. De lasten stegen tot 15,5 miljoen vergeleken met 10,4 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar (+48,5 miljoen).

Derde kwartaal vergeleken met tweede kwartaal 2007

Winst en verliesrekening - Retail Q3 2007 Q2 2007 Verschil Q3 2006 Q2 2006 Verschil%
1.000 % Baten 13.867
12.345
12,3% 8.842 9.954 (11,2%) Lasten (5.334) (5.070) 5,2% (3.508) (3.581) (2,0%) Resultaat voor belastingen 8.533 7.275 17,3% 5.334 6.373 (16,3%) Cost income ratio 38% 41% 40% 36% Aantal klanten 66.900
62.200
7,6% 44.900
41.600
7,9% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 2,4 2,3 2,9% 1,6 1,5 9,7% Aantal transacties 680.100
579.400
17,4% 418.300
486.900 (14,1%)

Page 2 of 5

De business unit Retail behaalde in het derde kwartaal van 2007 een resultaat vóór belasting van 8,5 miljoen tegen 7,2 miljoen in het tweede kwartaal van 2007 (+17,3%). Het toevertrouwde vermogen steeg in het derde kwartaal tot 2,4 miljard vergeleken met 2,3 miljard aan het eind van het tweede kwartaal van 2007 (+2,9%). De totale baten in het derde kwartaal bedroegen 13,9 miljoen tegen 12,3 miljoen in het tweede kwartaal van 2007 (+13%). De lasten stegen tot 5,3 miljoen tegen 5,1 miljoen in het tweede kwartaal van 2007.

Het aantal particuliere klanten in Nederland steeg van 62.200 aan het eind van het tweede kwartaal van 2007 tot 66.900 (+7,6%) aan het eind van het derde kwartaal van
2007. Particuliere klanten voerden in het derde kwartaal 680.100 transacties uit, vergeleken met 579.400 transacties in het tweede kwartaal van 2007 (+17,4%).

België Q3 2007 Q2 2007 Verschil% Q3 2006 Q2 2006 Verschil% Aantal klanten 11.400 9.800 16,3 3.400 2.200 54,5 Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 376 316 19,0 81 46 76,1 Aantal transacties 87.000 71.300 22,0 23.600 15.700 50,3

De activiteiten van de business unit Retail in België bleven sterk groeien. Het aantal Belgische klanten steeg tot 11.400 vergeleken met 9.800 op 30 juni 2007 (+16,3%).

Professional Services: dienstverlening aan professionele klanten

Eerste negen maanden 2007 vergeleken met eerste negen maanden 2006

Winst en verliesrekening - Prof. Services Eerste 9 mndn 2007 Eerste 9 mndn 2006 Verschil%
1.000
Baten 11.343
4.909 131,1% Lasten (7.540) (3.091) 143,9% Resultaat voor belastingen 3.803 1.818 109,2% Cost income ratio 6%
6 3%
---
Aantal klanten 6.900 4.600 50,0% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 1,2 0,7 67,7% Aantal transacties 200.300
166.600
20,2%

De business unit Professional Services blijft sterk groeien. In de eerste negen maanden van 2007 droeg Professional Services voor 14% bij aan het totale resultaat voor belastingen. De winst voor belastingen van de business unit was in de eerste drie kwartalen 109,2% hoger door een stijging tot 3,8 miljoen vergeleken met 1,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De baten stegen met 131,1% tot 11,3 miljoen tegen
4,9 miljoen in de eerste negen maanden van 2006. De lasten stegen tot 7,5 miljoen vergeleken met 3,1 miljoen vorig jaar.

De gang van zaken bij Syntel was beter dan verwacht. De cijfers van Syntel zijn begin
2007 geconsolideerd en worden gepresenteerd als afzonderlijk onderdeel van de resultaten van Professional Services. De vergelijkbare cijfers van 2006 zijn niet aangepast in verband met de consolidatie van Syntel. Page 3 of 5

Derde kwartaal vergeleken met tweede kwartaal 2007

Winst en verliesrekening - Prof. Services Q3 2007 Q2 2007 Verschil% Q3 2006 Q2 2006 Verschil%
1.000
Baten 3.846 3.836 0,3% 1.531 1.574 (2,7%) Lasten (2.516) (2.490) 1,0% 961) (1.072) (10,4%)
---
Resultaat voor belastingen 1.330 1.346 (1,2%) 570 502 13,5% Cost income ratio 65% 65% 63% 68% Aantal klanten 6.900 6.300 9,5% 4.600 4.300 7,0% Toevertrouwd vermogen x 1 miljard 1,2 1,1 8,4% 0,7 0,6 14,3% Aantal transacties 73.500
61.100
20,3% 55.700
51.700
7,7%

Het resultaat vóór belastingen van Professional Services bedroeg in het derde kwartaal van 2007 1,3 miljoen (tweede kwartaal van 2007: 1,2 miljoen). Het toevertrouwde vermogen van de business unit Professional Services steeg tot 1,2 miljard tegen
1,1 miljard per 30 juni 2007 (+8,4%). Het aantal beleggers dat bankiert bij BinckBank door tussenkomst van professionele klanten steeg tot 6.900 vergeleken met 6.300 per
30 juni 2007.

De totale baten bedroegen in het derde kwartaal 3,8 miljoen, gelijk aan het tweede kwartaal. De lasten lagen met 2,5 miljoen eveneens op hetzelfde niveau.

Trading; aandelenhandel voor eigen rekening
De management buy-out van de obligatiehandelsactiviteiten is per 1 oktober 2007 afgerond. Onderhandelingen met het management van de aandelenhandelsactiviteiten met betrekking tot een management buy-out lopen nog. Overeenkomstig rapportage- voorschriften van de IFRS worden de resultaten van de voormalige business unit Trading gepresenteerd als resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.

Vooruitzichten
De gezonde groei van onze onderneming ondersteunt onze positieve verwachtingen voor de rest van het jaar. Daarbij zijn wij mede afhankelijk van de ontwikkelingen op de financiële markten.

BinckBank N.V.
BinckBank is een online bank voor beleggers. Wij bieden onze klanten snelle en goedkope toegang tot alle belangrijke financiële markten ter wereld, accurate administratieve verwerking van effecten- en geldtransacties en zeer uitgebreide marktinformatie.

BinckBank is een op NYSE Euronext genoteerde, onafhankelijke online bank met kantoren in Nederland, België en Frankrijk, en heeft 270 medewerkers.

De activiteiten van BinckBank vinden plaats in twee business units, Retail en Professional Services.