Ingezonden persbericht
Opgeleide technicus met laptop verdringt traditionele monteur
Reparatie auto's hightech-klus door toename elektronica
Bunnik, 24 oktober - Het repareren van auto's wordt steeds meer een hightech-operatie. De officiële merkdealers krijgen in toenemende mate vragen van consumenten en garagebedrijven die gerelateerd zijn aan de complexe elektronica die tegenwoordig in moderne auto's verwerkt is. Een moderne automonteur heeft dan ook geen vuile handen meer, maar doet zijn werk met hightech apparaten en veel kennis van zaken. Dat blijkt uit informatie van de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), de belangenorganisatie van merkdealers. NDA-voorzitter Geert Vermeer: "Een paar jaar geleden was zo'n 10% van de werkzaamheden gerelateerd aan elektronica, nu is dat al 50%. De officiële merkdealer wordt steeds belangrijker, want die heeft als enige alle kennis van zijn automerk in huis."
Vijftien jaar geleden bevatte een auto gemiddeld één kilo elektronica, tegenwoordig zit in een moderne wagen zo'n dertig kilo aan elektronische apparatuur. Moderne auto's worden daarmee steeds afhankelijker van software. Bij een onderhoudsbeurt is de merkgebonden laptop met de laatste software-updates voor de elektronica in de auto, even belangrijk voor de monteur als zijn gereedschapskist. Vermeer: "Dankzij deze software-updates rijden auto's na een beurt zuiniger en veiliger. De technicus van een officiële merkdealer krijgt via zijn laptop actuele informatie die nodig is bij het uitvoeren van reparaties. Officiële merkdealers moeten regelmatig fouten van anderen oplossen. Als bijvoorbeeld kachelslangen verkeerd worden gemonteerd, lijkt de auto probleemloos te rijden. Helaas voor de autobezitter is het brandstofverbruik dan veel hoger dan nodig. Dat kost onnodig veel geld."
Dealertechnici continu in opleiding
Kennis van complexe elektronica is voor moderne autotechnici een must om reparaties en onderhoudsbeurten goed uit te kunnen voeren. Ze werken met merkgebonden laptops die duizenden euro's per stuk kosten, moeten een diagnose kunnen stellen aan de hand van computergegevens en worden door de dealer gemiddeld eens per maand naar bijscholingscursussen gestuurd om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Vermeer: "De evolutie van een auto houdt niet op als hij uit de fabriek komt. Technici bij officiële merkdealers krijgen daarom continu training om de laatste kennis te kunnen toepassen. Daarmee verandert het beroep van monteur: het is niet meer de traditionele sleutelaar, maar een goed opgeleide specialist. Zo'n technicus is natuurlijk slechts gespecialiseerd in zijn eigen merk. Daarom maken officiële merkdealers ook afspraken met collega-dealers zodat klanten die met een ander automerk binnenstappen met voorrang bij de collega geholpen kunnen worden."
Over NDA
De Nederlandse Dealer Associatie (BOVAG - NDA) heeft rond de drieduizend aangesloten officiële merkdealers. De NDA is een van de grootste afdelingen van brancheorganisatie BOVAG. De officiële Nederlandse merkdealers hebben een enorm economisch belang in de Nederlandse samenleving (gemiddelde jaaromzet E 26 miljard). De dealerbedrijven bieden werk aan zo'n 42.000 werknemers. De leden van de Nederlandse Dealer Associatie verkopen jaarlijks gemiddeld rond de 500.000 nieuwe auto's.
Noot voor de redactie,