NMa akkoord met overname Mecom/Wegener na verkoop huis-aan-huis bladen
07-29 / 24-10-2007
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat akkoord met de
overname van Wegener door het Britse mediaconcern Mecom. Dit nadat
Mecom haar oorspronkelijke overnameplan heeft aangepast. De wijziging
van de gemelde concentratie houdt in dat Mecom het merendeel van de
huis-aan-huisbladen afstoot dat wordt uitgegeven door haar
dochteronderneming De Trompetter. Met de wijziging wordt de
concurrentie op de markt voor lokale en regionale advertenties in het
oostelijk deel van Noord-Brabant en Limburg gewaarborgd.
Beide partijen geven regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen uit
waarvoor zij advertentieruimte aanbieden. Mecom is in Nederland via
haar dochteronderneming Media Groep Limburg actief op de markt voor
lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van
Noord-Brabant en Limburg. Wegener is een belangrijke speler in
Nederland en onder meer actief op de markt voor lokale en regionale
advertenties in het oostelijk deel van Noord-Brabant en op beperkte
schaal in de kop van Limburg.
Als partijen het oorspronkelijke overnameplan hadden gehandhaafd, dan
zouden partijen een hoog gezamenlijk marktaandeel krijgen op de markt
voor lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van
Noord-Brabant. Na de overname zou voor adverteerders een belangrijk
alternatief wegvallen, omdat Mecom en Wegener in deze regio elkaars
belangrijkste concurrent zijn. Bovendien zijn andere bestaande
aanbieders van lokale en regionale advertenties veel kleiner van
omvang waardoor zij relatief weinig concurrentiedruk kunnen uitoefenen
op de nieuw te vormen combinatie. Ook bieden advertentiemogelijkheden
in andere typen media zoals folders en internet onvoldoende tegenwicht
aan de sterke positie van Mecom en Wegener, aldus de NMa.
Als partijen het oorspronkelijke overnameplan hadden gehandhaafd, zou
Wegener in Limburg als meest waarschijnlijke toekomstige concurrent
wegvallen.
Op basis van de analyse van de NMa in de meldingsfase van de fusie
heeft Mecom haar overnameplan gewijzigd. Het merendeel van de
huis-aan-huisbladen die dochteronderneming De Trompetter uitgeeft
wordt verkocht aan een concurrent. Door het afstoten van deze
huis-aan-huisbladen is er geen reden meer om aan te nemen dat de
concurrentie op de markt voor lokale en regionale advertenties in het
Oostelijk deel van Noord-Brabant en Limburg significant wordt
belemmerd.
Het besluit wordt zo spoedig mogelijk gepubliceerd op de website van
de NMa.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)