Enschede mikt op behoud top drie positie van veilige steden
Het college van B&W van Enschede heeft deze week ingestemd met een
nieuw kader voor veiligheidsbeleid voor de periode 2008- 2012.
Veiligheid wordt gezien als een basisvoorwaarde voor het wonen, werken
en recreëren in Enschede. Het terugdringen van criminaliteit en
overlast staat hoog op de agenda. Een integrale aanpak van problemen
staat hierbij centraal. Integraal houdt in dat diverse partijen in de
stad goed samenwerken met de juiste samenhang tussen zorg (preventie
en nazorg) en handhavend optreden. In het voorjaar van volgend jaar
beslist de gemeenteraad over de financiering van het plan.
De gemeente Enschede kiest voor een aantal concrete ambities.
1. Enschede blijft tot de top drie van veilige steden met meer
dan 150.000 inwoners behoren. Het is veilig om er te wonen,
naar school te gaan, te werken en te recreëren. Momenteel
neemt Enschede de tweede plaats in op deze lijst als het gaat
om overlast en criminaliteit.
2. Het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in
de buurt is teruggedrongen tot 15%. Na de vuurwerkramp in
2000 voelde meer dan 20% van de inwoners van Enschede
zich onveilig. De jaren daarna is het percentage gestaag
gedaald tot 16%. Onder binnenstadbewoners ligt het
percentage momenteel nog het hoogst, meer dan 30%, in de
Bolhaar het laagst (7 %).
3. De gemeente bevordert actief de veiligheid en doet dat
samen met inwoners en ondernemers en andere partners.
Risico's worden in kaart gebracht en er wordt zo open
mogelijk over gecommuniceerd. Door het invoeren van het
Keurmerk Veilig Ondernemen neemt het aantal diefstallen in
de binnenstad al af. Ook het Keurmerk Veilig Uitgaan draagt
bij aan het verminderen van overlast tijdens de uitgaans-
uren. Zowel de omgeving als de jongeren worden betrokken
bij het tegengaan van hinderlijk gedrag, overlast en crimi-
neel gedrag.
Deze ambities wil de gemeente waarmaken door;
- Burgers en maatschappelijke instanties meer te betrekken bij
het veiligheidsbeleid en de uitvoering daarvan. Gestreefd
wordt naar zelfredzaamheid van mensen en organisaties.
Daar waar nodig wordt ondersteuning geboden door
informatie te verstrekken, (financiële) steun te verlenen of
corrigerend op te treden. Bestuurlijke en strafrechtelijke
maatregelen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd,
zoals bij het coffeeshopbeleid en de smart en grow shops.
In 2008 start een nieuwe meting naar veiligheid en veilig
heidsgevoelens in de wijken. (WENS, de Wijkveiligheidsscans
Enschede)
- De ketenaanpak te versterken. Gericht casemanagament voor
zeer actieve veelplegers is noodzakelijk om de criminaliteit te
verminderen. Een goed voorbeeld daarvan is de veelpleger-
aanpak. De nu 115 zeer actieve veelplegers worden sinds
2004 intensief begeleid en gevolgd. Het aantal hieraan
gerelateerde incidenten is daardoor al met 40% gedaald.
- Vroegtijdig veiligheidsrisico's en veiligheidsproblemen te
signaleren en op te treden tegen misstanden.
Vroegsignalering van problemen bij zowel individuele
jongeren als groepen is essentieel. Als er problemen ontstaan
of van recidive sprake is, moet een ketenaanpak volgen.
Altijd moeten kansen worden geboden om de jongeren naar
volwassenheid te ondersteunen.
- Handhavend op te treden bij overtredingen. De integrale
handhavingsacties door o.a. de DSOB, Brandweer, Politie en
Belastingdienst worden voortgezet. Ook de brandweer laat
zich meer zien buiten de kazerne onder het motto `meer rood
op straat'.
- Het Enschedese veiligheidshuis verder te professionaliseren.
Veiligheidshuis Enschede is de noemer waaronder de
gemeente Enschede, het Openbaar Ministerie, de Politie
Twente-Zuid, justitiepartners en zorg- en fysieke veiligheids-
partners samenwerken.
24 oktober 2007
Gemeente Enschede