Audi metroproject quattro: compacte klasse
(10/24/2007)
Audi presenteert op de Tokyo Motor Show, die vandaag begint, de
metroproject quattro, een studiemodel voor het compacte segment. De
metroproject quattro is een zeer sportief gelijnde driedeurs
hatchback, die diverse interessante technologische innovaties aan
boord heeft, waaronder Audi mobile device en een nieuwe variant van
quattro.
De efficiency van de metroproject quattro komt overal tot uiting, om
te beginnen âonder de kapâ. Het studiemodel beschikt over de direct
ingespoten 1.4 TFSI met een vermogen van 110 kW/150 pk. Deze
benzinemotor met turbo drijft de voorwielen aan via de S-tronic
versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarbij heeft hij een achterin
geplaatste elektromotor die een vermogen van 30 kW/41 pk en een
maximaal koppel van 200 Nm levert. Deze elektromotor drijft de
achterwielen aan. Beide motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd
worden gebruikt. Als alleen de benzinemotor wordt gebruikt, heeft het
studiemodel dus voorwielaandrijving; met uitsluitend de elektromotor
ingeschakeld, heeft hij achterwielaandrijving en als beide
samenwerken, heeft de metroproject quattro vierwielaandrijving. De
kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt automatisch
omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de lithium-ion
accuâs. Bovendien is het studiemodel voorzien van een
start-stop-systeem.
Emissievrij
De metroproject quattro is tot hoge prestaties in staat. Zijn
topsnelheid bedraagt 201 km/h en de â0-100â duurt slechts 7,8
seconden. Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 4,9 l/100
km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 112 g/km. Door het unieke
concept waarbij benzine- en elektromotor onafhankelijk van elkaar
kunnen functioneren, is het mogelijk om emissievrij met de Audi
metroproject quattro te rijden. De lithium-ion accuâs van het
studiemodel zijn via het stopcontact op te laden. De volledig
opgeladen accuâs verlenen de auto een actieradius van maximaal 100
emissievrije kilometers.
Een compacte, échte Audi
Hoewel compact (L/B/H 3,91, 1,75, 1,40 m), is de metroproject quattro
een echte Audi. Dat komt onder meer tot uiting in een krachtig design
waarbij de coupévormige daklijn met de aluminium âbogenâ, die A en
C-stijl met elkaar verbinden, direct in het oog springen. Verder valt
het studiemodel op door zijn typerende Audi-grille, de lage motorkap
en LED-koplampen, zijn stevige âschoudersâ, de grote 18 inch wielen en
de aluminium afwerking van diverse details.
Ruimtelijk inzicht
Ook als het gaat om âruimtelijk inzichtâ is de metroproject quattro
zeer innovatief. Dankzij de dwarsgeplaatste motor voorin en de forse
wielbasis van maar liefst 2,46 meter biedt hij veel interieurruimte.
Alle vier inzittenden hebben hun eigen zitplaats met volop
hoofdruimte. In het interieur heerst dankzij de scherpe
kleurcontrasten en details die van de TT zijn âgeleendâ een echte
sportwagenambiance. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en
hebben een indrukwekkende âlook and feelâ â ook in dat opzicht is de
metroproject quattro dus een echte Audi. De bagageruimte heeft een
inhoud van 240 liter. Als de achterklep wordt geopend, is de
elektromotor zichtbaar dankzij een glazen paneel.
Audi mobile device: alles in één
De metroproject quattro is uitgevoerd met de uitneembare Audi mobile
device. Deze compacte unit is multifunctioneel: hij fungeert als
âtoegangspasâ voor de auto en daarnaast combineert hij telefoon-,
navigatie- en audio-/videofuncties. De bediening van de Audi mobile
device gebeurt via een touchscreen. De menustructuur is gelijk aan die
van het veelgeprezen Audi MMI-systeem, dat overigens ook standaard is
in de metroproject quattro De Audi mobile device communiceert via een
WLAN-verbinding met de auto. Via een camera is het zo mogelijk om het
interieur van de auto op afstand in real time in de gaten te houden.
Als het alarm af gaat, volgt er automatisch een waarschuwing op de
mobile device. Wordt de auto gestolen en raakt hij buiten het
WLAN-bereik, dan treedt automatisch de UMTS-zender van de GSM-telefoon
in werking. Deze zendt dan signalen uit waardoor de auto is te
traceren.
Audi drive select
Evenals diverse productiemodellen van Audi, is de metroproject quattro
uitgevoerd met Audi drive select, met twee configuraties voor motor,
versnellingsbak en schokdempers. De efficiency-stand, is de
standaard-setting. Dit is ideaal voor een ontspannen en zuinige
rijstijl. In dit geval wordt de elektromotor niet ingeschakeld voor
het extra draaimoment, maar gericht ingezet en zorgt zo voor een
sterke reductie van het brandstofverbruik. In de dynamic-mode wordt de
elektromotor vooral gebruikt om extra (trek)kracht te generen ten
behoeve van maximale prestaties.
Hoogwaardig onderstel
Ook het onderstel van de metroproject quattro is pure hightech. Het
omvat bijvoorbeeld multilink-ophanging, elektromechanische besturing
met snelheidsafhankelijke bekrachtiging en Audi magnetic ride. Dit
laatste systeem wordt ook gebruikt voor de TT en R8. De basis ervan is
dat de schokdempers zijn gevuld met vloeistof die is âaan te sturenâ
door een magnetisch veld. Hierdoor is de demping op ieder gewenst
moment elektronisch aan te passen aan de (rij)omstandigheden - dit
komt zowel dynamiek als comfort ten goede. Audi magnetic ride werkt
volledig automatisch, maar door de dynamic-mode te kiezen, gaan de
schokdempers ook over in de sportieve stand.
AutoRai