AutoRai

Audi metroproject quattro: compacte klasse

(10/24/2007)
Audi presenteert op de Tokyo Motor Show, die vandaag begint, de metroproject quattro, een studiemodel voor het compacte segment. De metroproject quattro is een zeer sportief gelijnde driedeurs hatchback, die diverse interessante technologische innovaties aan boord heeft, waaronder Audi mobile device en een nieuwe variant van quattro.

De efficiency van de metroproject quattro komt overal tot uiting, om te beginnen âonder de kapâ. Het studiemodel beschikt over de direct ingespoten 1.4 TFSI met een vermogen van 110 kW/150 pk. Deze benzinemotor met turbo drijft de voorwielen aan via de S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarbij heeft hij een achterin geplaatste elektromotor die een vermogen van 30 kW/41 pk en een maximaal koppel van 200 Nm levert. Deze elektromotor drijft de achterwielen aan. Beide motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. Als alleen de benzinemotor wordt gebruikt, heeft het studiemodel dus voorwielaandrijving; met uitsluitend de elektromotor ingeschakeld, heeft hij achterwielaandrijving en als beide samenwerken, heeft de metroproject quattro vierwielaandrijving. De kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt automatisch omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de lithium-ion accuâs. Bovendien is het studiemodel voorzien van een start-stop-systeem.

Emissievrij
De metroproject quattro is tot hoge prestaties in staat. Zijn topsnelheid bedraagt 201 km/h en de â0-100â duurt slechts 7,8 seconden. Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 4,9 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 112 g/km. Door het unieke concept waarbij benzine- en elektromotor onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, is het mogelijk om emissievrij met de Audi metroproject quattro te rijden. De lithium-ion accuâs van het studiemodel zijn via het stopcontact op te laden. De volledig opgeladen accuâs verlenen de auto een actieradius van maximaal 100 emissievrije kilometers.

Een compacte, échte Audi
Hoewel compact (L/B/H 3,91, 1,75, 1,40 m), is de metroproject quattro een echte Audi. Dat komt onder meer tot uiting in een krachtig design waarbij de coupévormige daklijn met de aluminium âbogenâ, die A en C-stijl met elkaar verbinden, direct in het oog springen. Verder valt het studiemodel op door zijn typerende Audi-grille, de lage motorkap en LED-koplampen, zijn stevige âschoudersâ, de grote 18 inch wielen en de aluminium afwerking van diverse details.

Ruimtelijk inzicht
Ook als het gaat om âruimtelijk inzichtâ is de metroproject quattro zeer innovatief. Dankzij de dwarsgeplaatste motor voorin en de forse wielbasis van maar liefst 2,46 meter biedt hij veel interieurruimte. Alle vier inzittenden hebben hun eigen zitplaats met volop hoofdruimte. In het interieur heerst dankzij de scherpe kleurcontrasten en details die van de TT zijn âgeleendâ een echte sportwagenambiance. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en hebben een indrukwekkende âlook and feelâ â ook in dat opzicht is de metroproject quattro dus een echte Audi. De bagageruimte heeft een inhoud van 240 liter. Als de achterklep wordt geopend, is de elektromotor zichtbaar dankzij een glazen paneel.

Audi mobile device: alles in één
De metroproject quattro is uitgevoerd met de uitneembare Audi mobile device. Deze compacte unit is multifunctioneel: hij fungeert als âtoegangspasâ voor de auto en daarnaast combineert hij telefoon-, navigatie- en audio-/videofuncties. De bediening van de Audi mobile device gebeurt via een touchscreen. De menustructuur is gelijk aan die van het veelgeprezen Audi MMI-systeem, dat overigens ook standaard is in de metroproject quattro De Audi mobile device communiceert via een WLAN-verbinding met de auto. Via een camera is het zo mogelijk om het interieur van de auto op afstand in real time in de gaten te houden. Als het alarm af gaat, volgt er automatisch een waarschuwing op de mobile device. Wordt de auto gestolen en raakt hij buiten het WLAN-bereik, dan treedt automatisch de UMTS-zender van de GSM-telefoon in werking. Deze zendt dan signalen uit waardoor de auto is te traceren.

Audi drive select
Evenals diverse productiemodellen van Audi, is de metroproject quattro uitgevoerd met Audi drive select, met twee configuraties voor motor, versnellingsbak en schokdempers. De efficiency-stand, is de standaard-setting. Dit is ideaal voor een ontspannen en zuinige rijstijl. In dit geval wordt de elektromotor niet ingeschakeld voor het extra draaimoment, maar gericht ingezet en zorgt zo voor een sterke reductie van het brandstofverbruik. In de dynamic-mode wordt de elektromotor vooral gebruikt om extra (trek)kracht te generen ten behoeve van maximale prestaties.

Hoogwaardig onderstel
Ook het onderstel van de metroproject quattro is pure hightech. Het omvat bijvoorbeeld multilink-ophanging, elektromechanische besturing met snelheidsafhankelijke bekrachtiging en Audi magnetic ride. Dit laatste systeem wordt ook gebruikt voor de TT en R8. De basis ervan is dat de schokdempers zijn gevuld met vloeistof die is âaan te sturenâ door een magnetisch veld. Hierdoor is de demping op ieder gewenst moment elektronisch aan te passen aan de (rij)omstandigheden - dit komt zowel dynamiek als comfort ten goede. Audi magnetic ride werkt volledig automatisch, maar door de dynamic-mode te kiezen, gaan de schokdempers ook over in de sportieve stand.