ProRail
Persbericht
24-10-2007
Dienstregeling iets aangepast na hoorzitting
De hoorzitting van ProRail waar reizigers- en goederenvervoerders hun
ontevredenheid konden toelichten op het nieuwe dienstrooster, heeft
tot gevolg gehad dat drie vervoerders alsnog (een deel van) de door
hen gevraagde capaciteit hebben gekregen. Goederenvervoerder Railion
kan meer treinen laten rijden richting het Duitse achterland. NS
krijgt, net als regionale vervoerder Veolia, nog een aantal
âtreinpadenâ toegekend. In 2008 kunnen er dus nog meer treinen rijden
dan eerder was voorzien. 99,7% van de door vervoerders gevraagde
treinpaden wordt hiermee gehonoreerd.
Het coördineren van capaciteitsaanvragen op het spoor is een taak die
ProRail uitvoert aan de hand van wettelijke voorschriften. Alle
vervoerders vragen zogenoemde treinpaden aan. Dat is de ruimte op het
spoor die een trein gedurende een bepaalde tijd nodig heeft om van A
naar B te rijden. Om het spoor in optimale conditie te houden voor
vervoer wordt een deel van de tijd gereserveerd ten behoeve van
onderhoud. ProRail heeft de verdeling voor 2008 eind september
bekendgemaakt. Ten opzichte van 2007 neemt het gebruik van het spoor
toe met bijna 7% tot 3 miljoen treinen in 2008.