"milieumanagement in de nederlandse voedingsmiddelenindustrie"
Ir. D.-J. Haverkamp:
"Milieumanagement in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie"
24 okt 2007 16:00
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen universiteit
Promotor: prof.dr. S.W.F. Omta (Bedrijfskunde)
Co-Promotor: Dr.mr. H.J. Bremmers
Het milieu staat, mede door de maatschappelijke discussie over de
opwarming van de aarde, onder groeiende belangstelling van het
bedrijfsleven. Maar niet alle bedrijven zijn even actief op
milieugebied. Een belangrijke vraag is nu: Welke actoren beïnvloeden
de aandacht voor milieumanagement? En hoe kan de overheid de aandacht
hiervoor het beste stimuleren? Dit proefschrift geeft hierop een
antwoord door de ontwikkeling van milieumanagement in bedrijven in de
Nederlandse voedingsmiddelenindustrie te meten in de periode van 2002
tot en met 2005. Het blijkt dat naast de overheid en maatschappelijke
groeperingen, commerciële keten- en netwerkpartijen, zoals
toeleveranciers en afnemers, maar ook banken en verzekeraars, een
steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen. Publiek-private
samenwerking (bijvoorbeeld in de vorm van milieuconvenanten) en
subsidies voor innovatief, milieuvriendelijk product (her)ontwerp
blijken effectieve beleidsinstrumenten te zijn om de milieuprestatie
van bedrijven te verbeteren. Het onderzoek laat verder zien dat
bedrijven die streven naar environmental excellence meer aandacht
besteden aan de gehele product levenscyclus door milieuvriendelijk
product (her)ontwerp van cradle-to-cradle. Het aantal bedrijven is
echter nog beperkt.
Titel proefschrift: "Environmental Management in the Dutch Food and
Beverage Industry. A Longitudinal Study into the Joint Impact of
Business Network and Firm Characteristics on the Adoption of
Environmental Management Capabilities"
---