"milieumanagement in de nederlandse voedingsmiddelenindustrie" Ir. D.-J. Haverkamp: "Milieumanagement in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie"

24 okt 2007 16:00

Onderdeel: Wageningen Universiteit

Locatie: Aula, gebouw 362, Gen. Foulkesweg 1, Wageningen
Organisatie: Wageningen universiteit

Promotor: prof.dr. S.W.F. Omta (Bedrijfskunde)
Co-Promotor: Dr.mr. H.J. Bremmers

Het milieu staat, mede door de maatschappelijke discussie over de opwarming van de aarde, onder groeiende belangstelling van het bedrijfsleven. Maar niet alle bedrijven zijn even actief op milieugebied. Een belangrijke vraag is nu: Welke actoren beïnvloeden de aandacht voor milieumanagement? En hoe kan de overheid de aandacht hiervoor het beste stimuleren? Dit proefschrift geeft hierop een antwoord door de ontwikkeling van milieumanagement in bedrijven in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie te meten in de periode van 2002 tot en met 2005. Het blijkt dat naast de overheid en maatschappelijke groeperingen, commerciële keten- en netwerkpartijen, zoals toeleveranciers en afnemers, maar ook banken en verzekeraars, een steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen. Publiek-private samenwerking (bijvoorbeeld in de vorm van milieuconvenanten) en subsidies voor innovatief, milieuvriendelijk product (her)ontwerp blijken effectieve beleidsinstrumenten te zijn om de milieuprestatie van bedrijven te verbeteren. Het onderzoek laat verder zien dat bedrijven die streven naar environmental excellence meer aandacht besteden aan de gehele product levenscyclus door milieuvriendelijk product (her)ontwerp van cradle-to-cradle. Het aantal bedrijven is echter nog beperkt.

Titel proefschrift: "Environmental Management in the Dutch Food and Beverage Industry. A Longitudinal Study into the Joint Impact of Business Network and Firm Characteristics on the Adoption of Environmental Management Capabilities"

---