Nederland wereldwijd 10de in groengedrag consumenten


Nederlandse consumenten lopen nog niet warm voor groene producten, groene werkplekken en persoonlijk milieubewuste acties

AMSTERDAM, 20071023 -- TANDBERG, leverancier van producten en diensten voor visuele communicatie, heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit blijkt dat Nederland pas op de tiende plaats komt van meest `groene' populatie. Een van de oorzaken hiervoor is onder andere dat slechts 35 procent van de Nederlandse ondervraagden aangeeft dat zij liever producten en diensten afnemen van een milieubewuste organisatie. Dit terwijl meer dan de helft van de consumenten (53 procent) wereldwijd de voorkeur geeft aan producten en diensten van bedrijven met een milieubewuste reputatie. China, Australië en Canada hebben volgens het onderzoek de meest `groene' populatie.

Groen beleid
Het onderzoek toont duidelijk aan dat het groene beleid van een organisatie niet alleen belangrijk is voor consumenten, maar ook voor werknemers. Acht op de tien ondervraagde werknemers geeft aan dat ze het liefst werken voor een onderneming met een groen beleid. Opvallend is dat Nederlandse respondenten aangeven dat het uitstippelen van een groen beleid de verantwoordelijkheid van de overheid is en niet zozeer van het bedrijfsleven. Een groot deel van de Nederlandse respondenten (48 procent) vindt dat de overheid het initiatief moet nemen om de effecten van de klimaatverandering te beperken. Slechts 18 procent vindt dat de consument zelf verantwoordelijk is en 15 procent van de Nederlandse respondenten legt die verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven.

Het wereldwijde onderzoek werd in opdracht van TANDBERG uitgevoerd door het onderzoeksbureau Ipsos MORI. Er werden 16.823 consumenten geïnterviewd in 15 landen om de houding en het gedrag van mensen ten opzichte van het milieu in kaart te brengen. Het TANDBERG onderzoek ondervroeg respondenten in Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Rusland, Spanje, Zweden en de Verenigde Staten.

"De resultaten tonen aan dat er een verband bestaat tussen de milieubewuste reputatie van een bedrijf en de waarde van haar merk", aldus Fredrik Halvorsen, CEO van TANDBERG. "Naast de ethische redenen om `groen' te zijn, is het een enorme drijfveer voor internationale bedrijven om hun ecologische verantwoordelijkheid te nemen om consumenten aan te trekken, personeel te werven en te behouden en om de perceptie van hun merk positief te beïnvloeden".

Methodologie
Het TANDBERG/Ipsos MORI onderzoek bestond uit een omnibusonderzoek dat werd gevoerd tussen mei en juli 2007. In het totaal werden 16.823 mensen geïnterviewd, die representatief zijn voor de totale wereldpopulatie van 2 miljard. De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op:
www.tandberg.com/vcb/tandberg-green-survey.jsp.





TANDBERG