|(pic) | | | | | | |PERSBERICHT | | | | | | |
| |Kleurrijke voorstelling in CODA met zang, dans en muziek | | |Tibetaanse nonnen leggen zandmandala in CODA Museum | | | | | |Een groep Tibetaanse nonnen uit Kopan (Kathmandu) is op | | |tournee door Europa en doet van 23 t/m 27 oktober CODA | | |Museum in Apeldoorn aan voor een uniek optreden. Van | | |dinsdag tot en met vrijdag gaan zij namelijk een | | |kleurrijke zandmandala leggen. Bezoekers kunnen op deze | | |dagen van 10.30 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur | | |getuige zijn van het boeiende schouwspel. | | |Voorstelling | | |Donderdag 25 oktober is in het auditorium van CODA een | | |twee uur durende voorstelling met oeroude dansen, rituelen| | |en debatvaardigheden, opgevoerd in traditionele kostuums | | |door nonnen uit het Khachoe Ghakyil klooster in Nepal: een| | |ware revolutie in de Tibetaanse Gelukpa traditie van het | | |boeddhisme. | | |Voorafgaand aan het optreden vertelt fotograaf en | | |journalist Marlies Bosch aan de hand van een PowerPoint | | |presentatie over dit klooster dat zij al diverse malen | | |bezocht en geeft zij uitleg over de mandala en de | | |bijbehorende tradities | | |Aanvang 14.00 uur. Kosten E 7,50 (niet-leden E 10,00). | | | | | |Het is ook mogelijk om door hen gemaakte artikelen te | | |kopen. | | |Processie | | |Volgens goed gebruik wordt de zandmandala op zaterdag 27 | | |oktober door elkaar geveegd en vervolgens in water | | |uitgestrooid, als teken van de vergankelijkheid van aardse| | |dingen. In processie zal de groep die dag naar de beek de | | |Grift gaan om het zand daar in het water uit te strooien. | | |De processie vertrekt om 15.00 uur vanaf CODA, | | |Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn. | | | | | |De bezetting van Tibet door de Chinezen in 1950 heeft | | |verregaande gevolgen gehad voor de ontwikkeling van het | | |boeddhistische kloosterleven voor zowel mannen als | | |vrouwen. Duizenden van hen vluchtten met hun leider, de | | |Dalai Lama, naar Nepal en India. Ze kwamen daar in direct | | |contact met westerlingen die op zoek waren naar een nieuwe| | |spirituele inspiratie. Natuurlijk heeft dat contact | | |invloed gehad op de manier waarop monniken en nonnen zich | | |verder hebben ontwikkeld. Een daarvan is, dat op dit | | |moment de nonnen hard op weg zijn met een inhaalslag op | | |hun mannelijke collega's. Vooral het door de | | |boeddhistische Lama Yeshe gestichte mannenklooster in | | |Nepal, Kopan, heeft een forse impuls gegeven aan de | | |ontwikkeling en emancipatie van ruim 600 nonnen die het | | |nabijgelegen nonnenklooster Khachoe Ghakyil Ling bevolken.| | |Voor het eerst in de geschiedenis van het boeddhisme, | | |krijgen de meiden dezelfde opleiding als de jongens en | | |leren ze ook debatteren en musiceren. Ze bestuderen de | | |Tibetaanse taal en de boeddhistische filosofie maar daar | | |blijft het niet bij. | | |Sinds de nonnen de zangen en dansen beheersen, was het nog| | |een maar een kleine stap naar het leren beheersen van de | | |kunst van het creëren van zandmandala's. Die kunst vergt | | |een uiterste concentratie. Een zandmandala is een | | |geometrisch opgebouwd twee dimensionale sculptuur, waarvan| | |de basis gelegd wordt met een uit meel gemaakte tekening. | | |Op de vooraf uitgezette lijnen wordt met heel veel geduld | | |gekleurde zandkorrels gestrooid. Daarvoor gebruiken de | | |nonnen twee koperen buizen, die met rustige gebaren over | | |elkaar worden geschraapt, waardoor korrel voor korrel op | | |de juiste plaats valt. Een zandmandala is een vorm ven | | |mediteren, en hoe prachtig het resultaat ook is: na afloop| | |wordt tijdens een ritueel het zand met een handzwaai door | | |elkaar geveegd, in een kom gegoten en als teken van | | |eindigheid in water verstrooid. | | | | | |Van het geld dat de nonnen met hun toer door Europa | | |"verdienen" wordt vlak bij het bestaande klooster grond | | |aangekocht, waarop nieuwe gebouwen een onderkomen moeten | | |bieden aan de toenemende stroom nonnen. Daarnaast zijn de | | |nonnen trots om te kunnen tonen dat zij als eerste groep | | |vrouwen kunnen bogen op een gelijkwaardige opleiding. In | | |zekere zin zijn deze nonnen daardoor hard op weg zich | | |onafhankelijk te maken van de stroom giften van | | |westerlingen: ze "werken" voor hun geld. Juist dit | | |fenomeen is een onderdeel van hun ontwikkeling die hun | | |aanzien moet vergroten. Niet alleen bij westerlingen, maar| | |juist ook in de ogen van de Tibetaanse bevolking in Nepal.| | | | | | | | |----------------------------------------------------------| | |EINDE PERSBERICHT | | | | | |Voor algemene informatie en ander fotomateriaal: | | |c.vansurksumk@coda-apeldoorn.nl | | |tel. 055-5268400 | | |www.coda-apeldoorn.nl | | | | | | | | |Informatie over de tournee | | |mar.bosch@yahoo.com en | | |www.maitreya.nl | | | | | | | | |Bijlage: Twee foto's. | | |Bij plaatsing foto's vermelden: fotografie: Marlies Bosch | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |-----------------------
|datum | |13 september 2007 | |uw kenmerk | | | |ons kenmerk | | | |betreft | | | |bijlage | | | |Behandeld door | | |-----------------------
CODA
Vosselmanstraat 299
7311 CL Apeldoorn
t 055.5268400
f 055.5268499
e mail@coda-apeldoorn.nl
www.coda-apeldoorn.nl
Banknr. Rabobank 303345578
Rabobank is partner van CODA
Wilt u bij uw correspondentie
kenmerk en datum van deze
brief vermelden
volgvel nummer 2/2
---- --