Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

23 oktober 2007

Syntus baalt

Vele storingen op treintrajecten Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk veroorzaken onacceptabel veel leed onder reizigers.

-Doetinchem, 23 oktober 2007- Openbaar vervoerbedrijf Syntus baalt enorm van spoorbeheerder ProRail. ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de infrastructuur van het spoor, waaronder seinen, wissels en overwegen. Al geruime tijd heeft Syntus te maken met vertragingen en uitval van treinen als gevolg van niet functionerende infrastructuur. Ondanks toezeggingen van ProRail om verbetering aan te brengen, merken vervoerder en haar reizigers hier nog weinig van.

Ook dit weekend ondervonden reizigers veel last van de verstoringen. Vrijdag 19 oktober werden reizigers tussen 18.00 en 01.30 uur tussen Doetinchem en Zevenaar vervoerd met bussen in plaats van treinen. Hetzelfde was het geval tussen Zutphen en Winterswijk, van 13-15 uur en van 18-19 uur. De oorzaken waren een baanvakstoring en een overwegstoring. De dag erna was het niet veel beter. Tussen Zutphen en Winterswijk was het weer raak van 14 tot 18 uur, vanwege dezelfde overwegstoring als de dag ervoor. Ook tussen Arnhem en Winterswijk konden reizigers weer met de bus in plaats van de trein. Drie storingen (overwegstoring, blokstoring en rijrichtingstoring) veroorzaakten treinuitval van 13 tot 03.30 uur. In alle gevallen duurt het enige tijd, nadat de storing verholpen is, voordat de treinen weer op de juiste plek zijn en volgens dienstregeling rijden. Zondag waren er geen verstoringen, maar gisteren konden de treinen alweer niet rijden tussen Zutphen en Winterswijk, ditmaal van 14.30 tot 16.30 uur.

Syntus heeft aangetoond dat de treincapaciteit geen onderdeel is van het probleem dat treinen soms overvol zijn. Dit wordt ook door opdrachtgevers en omroep Gelderland beaamd. Wanneer er geen verstoringen optreden, zijn de treinen goed bezet maar niet overvol. Syntus heeft jong treinmaterieel en het hoogste percentage reservematerieel van alle reizigersvervoerders op het spoor. Dat de reiziger toch naar Syntus wijst als degene die het probleem op moet lossen, begrijpt woordvoerder Ton Boelens: "Reizigers hebben in feite niets te maken met ProRail, ze kopen een vervoerbewijs bij Syntus".

Het baanvak Arnhem - Zevenaar is inmiddels het drukste regionale spoorbaanvak van Nederland, maar de kwaliteit van de infrastructuur loopt hierbij sterk achter. Al jaren geleden heeft ProRail beloofd verbetering aan te brengen, maar tot op heden met weinig zichtbaar resultaat. Nog steeds kampen vervoerder en reizigers met seinstoringen, overwegstoringen, kapotte relaiskasten, slecht functionerende wissels, ontbrekende detectie van treinen, beperkte plekken waar treinen elkaar kunnen kruisen en vertraagde goederentreinen die ProRail voorrang geeft boven treinen van Syntus.

Medewerkers van Syntus balen van de situatie op het spoor. Mensen maken overuren en komen extra in dienst om de schade voor reizigers enigszins te beperken en te zorgen dat mensen niet onderweg stranden. Wat Syntus nog beter moet doen, is het duidelijker informeren van reizigers wanneer zich een verstoring voordoet, hoe lang het ongeveer gaat duren en welk alternatief er wordt geboden. Syntus beseft zich echter terdege dat dit niet voldoende is om het leed bij reizigers weg te nemen.

Wanneer de nieuwe stations Zevenaar-Oost en Westervoort geopend worden, zal het traject Arnhem-Winterswijk nog veel meer reizigers trekken. Syntus heeft de opdrachtgevers reeds aangeboden om, na opening van deze stations, met meer treinen en een nog hogere frequentie te gaan rijden. Maar ook dan is een betrouwbaar spoor zonder al te veel verstoringen een absolute voorwaarde om de reizigers een goed aanbod te kunnen voorschotelen.

De enige echte oplossing is dat ProRail snel verbeteringen aanbrengt en de beloofde reparaties en aanpassingen gaat verrichten. Het mag niet zo zijn dat het nog een jaar gaat duren totdat de belangrijkste knelpunten verholpen zijn. Syntus blijft in stevige discussie met ProRail om dit voor elkaar te krijgen, maar het gaat zeer moeizaam. Extra druk vanuit reizigers kan helpen om ProRail sneller in beweging te krijgen.

Syntus verzoekt daarom reizigers om vertragingen en uitval van treinen te blijven melden aan Syntus. Dit kan via het klantreactieformulier op de website van Syntus. Syntus bundelt alle klachten die het gevolg zijn van verstoringen die worden veroorzaakt door ProRail en overhandigt deze vervolgens aan ProRail.
---

Syntus B.V.
Openbaar vervoerbedrijf Syntus B.V. is opgericht op 28 mei 1999 en exploiteert zowel treinen als bussen in een geïntegreerd multimodaal vervoerconcept. Syntus exploiteert de spoorlijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en de op deze spoorlijnen aansluitende buslijnen. Tevens exploiteert Syntus sinds 1 april 2005 de spoorlijn Tiel-Arnhem v.v. Syntus rijdt met nieuwe Light-trains en moderne lagevloerbussen. Treinen en bussen rijden niet parallel aan elkaar, maar sluiten op elkaar aan. Eén vervoerbewijs is geldig in zowel trein als bus. Een groot gedeelte van het personeel is multimodaal inzetbaar en functioneert gecombineerd als treinmachinist, buschauffeur en service- & controlemedewerker. Syntus heeft op dit moment in de Achterhoek en Twente 430 personeelsleden in dienst.