Acute zorg buiten kantooruren verbeterd
23 oktober 2007
Provincie geeft voortrekkersrol over aan UMCG
Op initiatief van de provincie Groningen en zorgverzekeraar Menzis, is
er de afgelopen anderhalf jaar met patiëntenorganisatie Zorgbelang
Groningen en diverse zorgpartijen samen gewerkt aan een duidelijker
ingang voor acute zorg buiten kantooruren. Het gaat hierbij om acuut
beleefde medische of psychische zorgvragen die niet spoedeisend zijn,
dus geen 112, maar die ook niet tot morgen kunnen wachten. Een van de
resultaten is een verbeterde telefonische toegang buiten kantooruren
voor doktersdienst, thuiszorg en geestelijke gezondheidszorg.
Aanleiding voor de samenwerking was dat voor veel mensen die buiten
kantooruren een huisarts of anderszins zorg nodig hebben, niet
duidelijk is wie te bellen; de huisarts, de doktersdienst of
bijvoorbeeld de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis.
Hierdoor komt niet iedereen met zijn klachten op de juiste plek
terecht. Om hier iets aan te doen heeft de provincie het initiatief
genomen de betrokken zorgpartijen bij elkaar te brengen.
Voorlopig resultaten project
De eerste resultaten zijn daar. Doktersdiensten Groningen, Lentis
(voorheen GGZ) en Thuiszorg Groningen werken nu al meer met elkaar
samen en verbinden telefoontjes naar elkaar door wanneer er een vraag
binnenkomt, waardoor cliënten sneller worden geholpen. Ook wordt er in
de ziekenhuizen steeds beter samengewerkt tussen artsen op de
spoedeisende hulpafdeling en huisartsen.
Vervolg
Gedeputeerde Ineke Mulder van de provincie zal het voorzitterschap dit
najaar overdragen aan het UMCG, dat ingevolge de Wet Toelating
Zorginstellingen (WTZI) verantwoordelijk is voor de coördinatie van de
acute zorg in Noord-Nederland. Vanuit die taak zal het UMCG, samen met
alle aanbieders van acute zorg in de regio, het proces naar een
verdere verbetering van de acute zorg voortzetten.
Want het proces is nog niet afgerond. Het streven blijft voor iedereen
in onze provincie een eenduidige toegang te realiseren met behulp van
een telefonisch en fysiek loket, waar iemand meteen wordt doorverwezen
naar de zorgverlener die hij nodig heeft. Of dit nu is voor
lichamelijke of psychische hulp, farmacie, verloskundige hulp of
thuiszorg. Onderzoek dat dit najaar plaatsvindt moet uitwijzen wat de
kwaliteit is van de acute zorg, zoals deze door patiënten en
hulpverleners wordt ervaren.
Betrokken organisaties
De provincie Groningen, patiënten- en consumentenorganisatie
Zorgbelang Groningen, de Doktersdiensten Groningen (DDG), de Districts
Huisartsenvereniging Groningen (DHV), AmbulanceZorg Groningen, St.
Lucas ziekenhuis, Refaja ziekenhuis, Universitair Medisch Centrum
Groningen (UMCG), het Delfzicht ziekenhuis, het Martini ziekenhuis, de
Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst
(KNMG) District Groningen, Menzis zorgverzekeraar, Lentis, Thuiszorg
Groningen, Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der
Pharmacie (KNMP) Departement Groningen, Universitair Centrum
Psychiatrie (UCP) UMCG en de regiovertegenwoordiger Zorgverzekeraars
Nederland.
Wet Toelating Zorginstellingen
De samenwerking van de aanbieders van acute zorg is geregeld in de Wet
Toelating Zorginstellingen (WTZI). Deze wet verplicht alle aanbieders
van acute zorg in regionaal overleg afspraken te maken over een betere
samenwerking. Met als doel dat een patiënt die zorg nodig heeft, zo
snel mogelijk op de juiste plaats terechtkomt.
23 oktober 2007
Provincie Groningen