Provincie Groningen

Acute zorg buiten kantooruren verbeterd 23 oktober 2007

Provincie geeft voortrekkersrol over aan UMCG
Op initiatief van de provincie Groningen en zorgverzekeraar Menzis, is er de afgelopen anderhalf jaar met patiëntenorganisatie Zorgbelang Groningen en diverse zorgpartijen samen gewerkt aan een duidelijker ingang voor acute zorg buiten kantooruren. Het gaat hierbij om acuut beleefde medische of psychische zorgvragen die niet spoedeisend zijn, dus geen 112, maar die ook niet tot morgen kunnen wachten. Een van de resultaten is een verbeterde telefonische toegang buiten kantooruren voor doktersdienst, thuiszorg en geestelijke gezondheidszorg.

Aanleiding voor de samenwerking was dat voor veel mensen die buiten kantooruren een huisarts of anderszins zorg nodig hebben, niet duidelijk is wie te bellen; de huisarts, de doktersdienst of bijvoorbeeld de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Hierdoor komt niet iedereen met zijn klachten op de juiste plek terecht. Om hier iets aan te doen heeft de provincie het initiatief genomen de betrokken zorgpartijen bij elkaar te brengen.

Voorlopig resultaten project
De eerste resultaten zijn daar. Doktersdiensten Groningen, Lentis (voorheen GGZ) en Thuiszorg Groningen werken nu al meer met elkaar samen en verbinden telefoontjes naar elkaar door wanneer er een vraag binnenkomt, waardoor cliënten sneller worden geholpen. Ook wordt er in de ziekenhuizen steeds beter samengewerkt tussen artsen op de spoedeisende hulpafdeling en huisartsen.

Vervolg
Gedeputeerde Ineke Mulder van de provincie zal het voorzitterschap dit najaar overdragen aan het UMCG, dat ingevolge de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZI) verantwoordelijk is voor de coördinatie van de acute zorg in Noord-Nederland. Vanuit die taak zal het UMCG, samen met alle aanbieders van acute zorg in de regio, het proces naar een verdere verbetering van de acute zorg voortzetten.

Want het proces is nog niet afgerond. Het streven blijft voor iedereen in onze provincie een eenduidige toegang te realiseren met behulp van een telefonisch en fysiek loket, waar iemand meteen wordt doorverwezen naar de zorgverlener die hij nodig heeft. Of dit nu is voor lichamelijke of psychische hulp, farmacie, verloskundige hulp of thuiszorg. Onderzoek dat dit najaar plaatsvindt moet uitwijzen wat de kwaliteit is van de acute zorg, zoals deze door patiënten en hulpverleners wordt ervaren.

Betrokken organisaties
De provincie Groningen, patiënten- en consumentenorganisatie Zorgbelang Groningen, de Doktersdiensten Groningen (DDG), de Districts Huisartsenvereniging Groningen (DHV), AmbulanceZorg Groningen, St. Lucas ziekenhuis, Refaja ziekenhuis, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), het Delfzicht ziekenhuis, het Martini ziekenhuis, de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) District Groningen, Menzis zorgverzekeraar, Lentis, Thuiszorg Groningen, Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) Departement Groningen, Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) UMCG en de regiovertegenwoordiger Zorgverzekeraars Nederland.

Wet Toelating Zorginstellingen
De samenwerking van de aanbieders van acute zorg is geregeld in de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZI). Deze wet verplicht alle aanbieders van acute zorg in regionaal overleg afspraken te maken over een betere samenwerking. Met als doel dat een patiënt die zorg nodig heeft, zo snel mogelijk op de juiste plaats terechtkomt.

23 oktober 2007