Bijzondere Mercedes-Benz Econic trekker op aardgas voor Vos Logistics
(10/23/2007)
Vos Logistics is één van de grotere internationale dienstverleners
in Europa. Met veel aandacht voor innovatieve technieken opereert het
bedrijf zeer succesvol. Vos Logistics test een unieke Mercedes-Benz
Econic 1828 LLS met aardgasmotor. De motor is 50 procent zuiniger en
stiller. De uitlaatgassen zijn bovendien schoner dan volgens de zeer
strenge EEV-norm wordt voorgeschreven.
Schoon, stil en rendabel
Binnenkort wordt voor het nationale distributiewerk een unieke
uitvoering van de Mercedes-Benz Econic aan het wagenpark van Vos
Logistics toegevoegd. Deze trekker-uitvoering heeft aardgas als
motorbrandstof. De slim calculerende ondernemer kan met deze Econic
een besparing op de brandstofkosten van maar liefst 50 procent
realiseren. Door gebruik te maken van LNG (Liquid Natural Gas) kan de
actieradius voor nationale distributie flink vergroot worden. In de
tank kan de beschikbare voorraad aardgas ten opzichte van de
conventionele wijze (Compressed Natural Gas) ongeveer worden
verdubbeld. Naast de indrukwekkende verbruikscijfers, levert de Econic
ook een zeer positieve bijdrage aan de omgeving. De krachtbron wordt
gekenmerkt door een extreem lage partikel en CO2-emissie waarmee de
Econic nu al ruim voldoet aan de strenge emissienorm EEV (Enhanced
Environnementally Friendly Vehicle). En ook het geluidsniveau ligt
circa 50 procent lager dan die van een ingekapselde dieselmotor.
Hiermee levert de Econic aardgastrekker een substantiële bijdrage aan
het terugdringen van de geluidsoverlast in steden en andere
verkeersintensieve woongebieden.
Beproefd motorconcept
De NGT-Econic gebruikt de revolutionaire lean burn motor (mager
mengsel van aardgas) aandrijving. Deze techniek zorgt ervoor dat het
voertuig zich kenmerkt door een uiterst laag geluidsniveau en zeer
schone uitlaatgassen. Het aardgas verbrandt in de NGT-Econic stil en
nagenoeg zonder partikels of fijnstof. De krachtbron is gebaseerd op
de beproefde dieselversie, de OM 906 LA van Mercedes-Benz. De
prestaties van beide zescilinder lijnmotoren komen praktisch overeen.
Het vermogen is nagenoeg hetzelfde, 205 kW (279 pk) om 210 Kw bij 2200
t/min. Het koppel van de aardgasmotor, 1000 Nm bij 1400 t/min, doet
nauwelijks voor de dieselversie onder die een koppel heeft van 1120 Nm
bij een vergelijkbaar toerental. Dat is onder andere bereikt door het
slagvolume van de motor te vergroten. De M 906 LAG voor
aardgasaandrijving heeft een cilinderinhoud van 6,88 l. De motor
levert zijn vermogen vrijwel zonder partikels en fijnstof uit te
stoten. Daarnaast zorgt NGT, Natural Gas Technology, voor een uiterst
geruisloze aandrijving. Voor de beste prestaties op het gebied van
uitlaatgasemissie en kracht past Mercedes-Benz in de NGT-Econic
elektronisch gestuurde, sequentiële multipoint aardgasinjectie en
turbo interkoeling toe. Op die manier komen de voordelen van aardgas
optimaal tot hun recht. Dat is merkbaar in de rustige loop en de
geringe geluidproductie. Die is 50 procent lager dan een
overeenkomstige versie met dieselinspuiting. De emissie van
schadelijke stoffen is eveneens opvallend laag. De NGT-Econic stoot
slechts 1,94 g/kWh NOx uit. De Euro 4 norm staat 3,5 g/kWh toe en de
Euro 5 norm 2,0 g/kWh. De prestaties op het gebied van partikels en
fijnstof spreken nog meer tot de verbeelding. In de Euro 4 en 5 norm
is 0,03 g/kWh toegestaan. De EEV-norm laat 0,02 g/kWh toe. De
NGT-Econic scoort 0,0031 g/kWh. Dat is ruim zes keer beter dan de
zwaarste norm en dit wordt bereikt zonder roefilter.
Grote prestaties
De Mercedes-Benz NGT-Econic levert prestaties die gebruikers gewend
zijn van de krachtigste dieselversie van de Econic. Mercedes-Benz
verbindt de voordelen op het gebied van milieu en geluid met hoge
prestaties door volledig elektronisch motormanagement. Daarmee wordt
elke cilinder op het juiste moment voorzien van de optimale
hoeveelheid gasmengsel. Op die manier is maximale trekkracht en veel
vermogen bij een laag brandstofverbruik verzekerd. Om de
emissiewaarden nog verder te reduceren worden CO en CH in de uitlaat
met een geïntegreerde katalysator geoxideerd tot koolstofdioxide en
waterdamp. Om het gebruiksgemak te verhogen en de onderhoudskosten zo
laag mogelijk te houden heeft de NGT-Econic, net zoals de versie met
dieselmotor, een automatische zestraps versnellingsbak van Allison met
koppelomvormer.
Vos Logistics
Vos Logistics is een toonaangevende Europese logistieke
dienstverlener. Actief op het gebied van forwarding diensten,
transport, silo logistiek, warehousing en tankreiniging. Vos
Logistics heeft ruim 5.000 medewerkers in dienst, verspreid over 45
vestigingen binnen Europa. Voor al haar logistieke diensten maakt men
gebruik van een bedrijfszeker wagenpark dat ongeveer 3.000 trucks
telt. Hierin is Mercedes-Benz zeer sterk vertegenwoordigd.
BedrijfsautoRAI