Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl

Inspraakreactie gemeenten op Milieueffectrapport Schiphol

23 oktober 2007 print
Ontwikkeling van de mainport Schiphol moet hand in hand gaan met hinderbeperking en vergroten leefbaarheid in de regio. Dat is het uitgangspunt van de gezamenlijke zienswijze van de drie gemeenten Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn op het Milieueffectrapport `Verder werken aan de toekomst van Schiphol en de regio' en de ontwerpwijziging `Luchthavenverkeersbesluit Schiphol'.

Het Milieueffectrapport `Verder werken aan de toekomst van Schiphol en de regio' betreft de periode tot 2010 en is de opmaat naar afspraken over groei en hinderbeperkende maatregelen op de middellange termijn (2018/2020). De balans tussen de voorgenomen groei en hinderbeperking vormt de kern van de reactie van de drie gemeenten.

Zij voorzien namelijk een toename van hinder in de regio door de voorgenomen groei en daarmee samenhangende wijziging van regelgeving. Momenteel lopen al onderzoeken naar mogelijkheden om hinder in te perken. Het effect van deze potentiële maatregelen op de korte termijn moet nog blijken. De gemeenten willen aanpassing van de uitvliegroutes, zodat vliegtuigen minder over bebouwing vliegen. Onder andere is een oplossing nodig voor het beruchte `knelpunt Uithoorn'.

Verhoging van handhavingspunten bij de Buitenveldertbaan wat nu wordt voorgesteld lost een bekend knelpunt op. Anders zou een dreigende overschrijding tot (tijdelijke) sluiting van de luchthaven kunnen leiden. De gemeente Amstelveen kan voor de korte termijn leven met de extra overlast , omdat zij de verwachting heeft dat hinderbeperkende maatregelen op de middellange termijn in het verschiet liggen.

Met de geplande verhoging van enkele handhavingspunten bij de Aalsmeerbaan kunnen de gemeenten niet instemmen. Daar is namelijk géén sprake van noodzaak omdat deze punten nog niet `volgevlogen' zijn. De gemeenten willen dan ook dat deze verhoging niet doorgaat.

De gemeenten dringen bovendien aan op verbeteringen in de nachtperiode. De drie partijen pleiten onder meer voor een verlenging hiervan met één uur van 23.00 tot 7.00 uur.

Gelet op het belang van luchtkwaliteit voor de gezondheid van bewoners, willen de gemeenten tenslotte dat het Rijk streng toeziet op het vermijden van overschrijdingen van grenswaarden.

Uiteindelijk verwachten de gemeenten voor de middellange termijn sub­ stantiële en positieve veranderingen in de regio. ^