Gemeente Veldhoven
Bussluis Kievit / Witvrouwsberg
23 oktober 2007
Naar verwachting worden eind 2007 de borden bij de bussluis aan de
Kievit / Witvrouwberg weggehaald. Een drempel komt op de plek van de
versmalling. Het college stelde een onderzoek in naar het soort
drempel voor deze locatie. De Flex-drempel bleek het meest geschikt.
Deze drempel bevat een veringsmechanisme. Zware voertuigen (bussen)
kunnen hierdoor met gemak over de drempel. Hun gewicht `duwt' de
drempel in. Personenauto's daarentegen zijn niet zwaar genoeg om de
drempel in te laten veren. Hun snelheid wordt juist geremd. Bussluis
Kievit-Witvrouwsberg
Aanleg bussluis
Terug naar het verleden. Waarom is destijds besloten om de bussluis
aan te leggen? Tijdens de ontwikkeling van het verkeerskundig eindplan
voor het verblijfsgebied Heikant/Kelen in 2000/2001 hebben
belanghebbenden aangegeven de aanleg van een bussluis in de
Kievit/Witvrouwsberg te wensen. De reden hiervoor was voorkoming van
verkeer door de Witvrouwsberg. Verwachting werd dat bij realisering
van de Noordelijke ontsluitingsroute de Witvrouwsberg als sluiproute
gebruikt zou kunnen gaan worden. Na instemming door de commissie
Stadsontwikkeling en Openbare Werken (S.O.O.W.) is de bussluis rond
augustus 2005 aangelegd.
Verontrustende signalen
Kort na aanleg van de sluis bereikten het college van B en W
verontrustende signalen vanuit de omgeving. Deze gingen over het
rijden door de bussluis, ondanks het verkeersverbod en de rijsnelheid
(het rijden met hoge snelheid door de bussluis om de pakkans door de
politie zo klein mogelijk te houden). Door deze signalen en omdat de
regiopolitie niet handhaafde bij de bussluis, sprak het college in
augustus 2006 haar voorkeur uit voor het weghalen van de bussluis. Er
vond opnieuw overleg plaats met het wijkplatform, ook werd
busmaatschappij Hermes om een standpunt gevraagd.
Veiligheid staat voorop
Op basis van alle binnengekomen reacties concludeerden burgemeester en
wethouders dat er zowel voor- als tegenstanders van deze voorziening
zijn. Enerzijds is in gezamenlijk en goed overleg indertijd gekozen
voor deze voorziening. Anderzijds zijn er klachten over het negeren
van het doorrijverbod voor verkeer en de rijsnelheid (in de bussluis).
Daarbij bleek dat de handhaving door de regiopolitie niet de
prioriteit heeft gekregen waarvan in de planfase werd uitgegaan. Het
college vindt dat vooral de snelheid (ter plaatse geldt een 30-km
zone) en de daarmee samenhangende verkeersveiligheid van de kinderen
van groot belang zijn. Daarom nam ze op 13 februari 2007 het
principebesluit om de borden `bussluis' weg te halen en een
busvriendelijke drempel aan te leggen in de dan resterende
versmalling. De raadscommissie S.O.O.W. stemde hiermee in op 12 maart
jl.
Meer informatie
Voor meer informatie hierover neemt u contact op met de heer G.
Hendriks van de afdeling Planrealisatie, bereikbaar via tel
040-2584350.