Gemeente Veldhoven


Bussluis Kievit / Witvrouwsberg

23 oktober 2007

Naar verwachting worden eind 2007 de borden bij de bussluis aan de Kievit / Witvrouwberg weggehaald. Een drempel komt op de plek van de versmalling. Het college stelde een onderzoek in naar het soort drempel voor deze locatie. De Flex-drempel bleek het meest geschikt. Deze drempel bevat een veringsmechanisme. Zware voertuigen (bussen) kunnen hierdoor met gemak over de drempel. Hun gewicht `duwt' de drempel in. Personenauto's daarentegen zijn niet zwaar genoeg om de drempel in te laten veren. Hun snelheid wordt juist geremd. Bussluis Kievit-Witvrouwsberg

Aanleg bussluis

Terug naar het verleden. Waarom is destijds besloten om de bussluis aan te leggen? Tijdens de ontwikkeling van het verkeerskundig eindplan voor het verblijfsgebied Heikant/Kelen in 2000/2001 hebben belanghebbenden aangegeven de aanleg van een bussluis in de Kievit/Witvrouwsberg te wensen. De reden hiervoor was voorkoming van verkeer door de Witvrouwsberg. Verwachting werd dat bij realisering van de Noordelijke ontsluitingsroute de Witvrouwsberg als sluiproute gebruikt zou kunnen gaan worden. Na instemming door de commissie Stadsontwikkeling en Openbare Werken (S.O.O.W.) is de bussluis rond augustus 2005 aangelegd.

Verontrustende signalen

Kort na aanleg van de sluis bereikten het college van B en W verontrustende signalen vanuit de omgeving. Deze gingen over het rijden door de bussluis, ondanks het verkeersverbod en de rijsnelheid (het rijden met hoge snelheid door de bussluis om de pakkans door de politie zo klein mogelijk te houden). Door deze signalen en omdat de regiopolitie niet handhaafde bij de bussluis, sprak het college in augustus 2006 haar voorkeur uit voor het weghalen van de bussluis. Er vond opnieuw overleg plaats met het wijkplatform, ook werd busmaatschappij Hermes om een standpunt gevraagd.

Veiligheid staat voorop

Op basis van alle binnengekomen reacties concludeerden burgemeester en wethouders dat er zowel voor- als tegenstanders van deze voorziening zijn. Enerzijds is in gezamenlijk en goed overleg indertijd gekozen voor deze voorziening. Anderzijds zijn er klachten over het negeren van het doorrijverbod voor verkeer en de rijsnelheid (in de bussluis). Daarbij bleek dat de handhaving door de regiopolitie niet de prioriteit heeft gekregen waarvan in de planfase werd uitgegaan. Het college vindt dat vooral de snelheid (ter plaatse geldt een 30-km zone) en de daarmee samenhangende verkeersveiligheid van de kinderen van groot belang zijn. Daarom nam ze op 13 februari 2007 het principebesluit om de borden `bussluis' weg te halen en een busvriendelijke drempel aan te leggen in de dan resterende versmalling. De raadscommissie S.O.O.W. stemde hiermee in op 12 maart jl.

Meer informatie

Voor meer informatie hierover neemt u contact op met de heer G. Hendriks van de afdeling Planrealisatie, bereikbaar via tel 040-2584350.