Time : 14:34:08
Date : 23 October 2007
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE, EEN CULINAIRE CULTUUR
Een kwalitatief assortiment dichtbij elke klant

Delhaize België positioneert zich meer dan ooit als de culinaire specialist. Het ruime assortiment huismerken (Delhaize, 365 en Care) en nationale merken biedt de klanten basisproducten aan goede prijzen, laat hen nieuwe smaken ontdekken, vergemakkelijkt hen het leven en coacht hen rond gezondheid. Delhaize biedt in haar winkels producten op maat voor ieders budget met kwalitatieve huismerken aan zeer competitieve prijzen.
Delhaize investeert ook volop in winkelopeningen en winkelrenovaties om aangename winkels te hebben dichtbij elke klant. De klant vindt zo steeds gemakkelijker een winkel in de buurt met verschillende, innoverende concepten. Een mooi voorbeeld daarvan is de gloednieuwe Delhaize supermarkt Hopland die deze week de deuren opent in de gerestaureerde Stadsfeestzaal van Antwerpen en waar het winkelend, stedelijk publiek terecht kan voor haar boodschappen.

Kwaliteit als rode draad

Kwaliteit is de rode draad in de strategie van Delhaize België. Zo voldoen de producten aan strikte kwaliteitseisen voor zowel de kwaliteit van het product zelf als de productieomstandigheden. Maar kwaliteit is een engagement van de hele onderneming wat betreft de winkelervaring van de klant. Delhaize wil tevreden klanten voor alles wat de dienstverlening, de winkelomgeving, het assortiment, de prijzen en het personeel aanbelangt.
In haar winkels biedt Delhaize een ruim gamma kwaliteitsvolle producten aan: zowel basisproducten als producten die de nadruk leggen op ontdekking, gezondheid als op convenience. Bovendien breidt ook het gamma bioproducten en fair trade steeds verder uit en investeert Delhaize in de ontwikkeling hiervan.
Behalve over de prijs wil Delhaize het ook hebben over smaak, versheid, keuze, traceerbaarheid, gezondheid, de gezelligheid van samen eten, de rijkdom van onze culinaire cultuur en de rijkdom van andere culturen.
Delhaize biedt verse bereidingen aan in de winkel zelf. In de afdeling self-traiteur worden verse bereide maaltijden klaargemaakt, belegde broodjes gesmeerd en verse salades samengesteld. In het open visatelier kan de klant, net zoals bij de beenhouwerijafdeling, zelf de specialisten van de visafdeling aan het werk zien bij de versnijdingen van verse vis, die dagelijks wordt geleverd.
De werknemers krijgen op regelmatige basis opleidingen zodat ze een grondige productkennis hebben en de klanten advies kunnen geven over de keuze van producten, de producteigenschappen en de bereidingen. Daarnaast krijgen ze ook opleidingen omtrent nieuwe technologieën, inventarisbeheer, welzijn op het werk, diversiteit, enz.

Huismerken en merken voor elk budget

De slogan 'Leef zoals je wil' betekent bij Delhaize ook dat de klant producten vindt voor elk budget. De huismerken Delhaize, Care en 365 bieden een goedkoper maar kwalitatief alternatief voor de nationale merken en zijn een pijler van innovatie binnen het totale assortiment. In de winkels vindt de klant een mooi evenwicht tussen de nationale merken, het huismerk Delhaize en het merk 365. Het Delhaize-merk biedt keuze uit meer dan 6.000 producten die 10 à 15% goedkoper zijn dan de nationale merken en een minstens gelijkwaardige kwaliteit hebben. De producten van het merk 365 zijn basisproducten aan bodemprijzen. Onmogelijk om kwaliteit nog goedkoper aan te bieden! Bovendien biedt Delhaize haar klanten dagelijks verse producten aan
de beste marktprijzen. Tot slot biedt de plus-kaart gemiddeld een bijkomende korting van 1%.

Een sterk winkelnetwerk met innoverende concepten

Delhaize België investeert sterk in haar winkels om aangename winkels te hebben dichtbij waar haar klanten wonen of werken. Niet alleen neemt het aantal winkel steeds verder toe, bestaande winkels worden ook grondig vernieuwd en worden uitgerust met nieuwe technologieën en winkelconcepten. Dit jaar zijn al 16 nieuwe winkels geopend en hebben 33 winkels vernieuwingswerken ondergaan. Tegen eind 2007 zijn nog 17 bijkomende openingen gepland, vooral bij de aangesloten winkelformaten (AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go) en Tom&Co-winkels. Tegen het eind van 2007 zou Delhaize België over een netwerk van 744 winkels moeten beschikken. In de loop van 2008 blijft Delhaize fors investeren in de opening en renovatie van winkels. Bij de innovatie in de winkels ligt de nadruk enerzijds op milieuvriendelijke technieken en anderzijds op winkelgemak voor de klanten. Zo worden onze winkels steeds energiezuiniger en werken we waar mogelijk met zonne-energie of daglicht. Bovendien worden de kassasystemen moderner waarbij de klant de keuze heeft tussen traditionele kassa's, selfscanning waarbij de klant zelf zijn producten scant en tot slot ook self-payment waarbij de klant aan een automaat
betaalt. Delhaize biedt ondertussen in de helft van haar winkels selfscanning aan.

Nieuwe Delhaize-supermarkt in de gerestaureerde Stadsfeestzaal in Antwerpen

Donderdag 25 oktober opent in de gerestaureerde Stadsfeestzaal van Antwerpen een gloednieuwe Delhaize-supermarkt. De Stadsfeestzaal ligt tussen de belangrijke winkelassen Meir en Hopland in het hartje van de stad en herbergt een nieuw commercieel centrum. De nieuwe Delhaize-winkel heeft een verkoopsoppervlakte van 1.455 m² en legt in het assortiment de focus op een stedelijk, winkelend publiek. Aan de ingang van de winkel is een nieuwe afdeling 'snack to go' geopend die alle producten voor een snelle maaltijden groepeert. De klant vindt er zowel verse salades, belegde broodjes, bereide maaltijden als vers geperste fruitsappen, frisdranken, soepen en desserts terug. De klanten kunnen ook van een primeur genieten: aan de ingang van de winkel staat een wellpoint. Dit is een interactief toestel waar de klanten in een paar minuten tijd een overzicht kunnen krijgen van hun gezondheidstoestand. Ze krijgen er aan de hand van een aantal vragen en tests informatie over hun bloeddruk, hartslag, vetgehalte en BMI (Body Mass Index die gewicht in verhouding tot de lengte berekent). In de nieuwe supermarkt worden opnieuw milieuvriendelijke technologieën toegepast voor onder andere de koelsystemen en verwarmingsinstallaties om het energieverbruik tot een minimum te beperken. In de nieuwe Delhaize-supermarkt worden ook nieuwe kassasystemen geïntroduceerd. Zo zal de klant er selfscanning kunnen gebruiken en aan betaalterminals de betaling zelf kunnen afhandelen met een betaalkaart of met cash. Bovendien zijn er vier compacte mandjeskassa's waar klanten met weinig aankopen snel kunnen betalen.

Over Delhaize België
Eind juni 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 723 winkels, waarvan 689 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 18.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Catherine Alexandre
SVP Marketing and Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be