Vereniging Milieudefensie


*Persbericht*


*Brandbrief naar minister Cramer*


*'Kinderen en ouderen langs drukke weg onvoldoende beschermd' *


*Amsterdam, 23 oktober 2007 ­ Milieudefensie, de 12 Provinciale Milieufederaties, enkele wetenschappers en 18 bewonersorganisaties hebben vandaag in een brandbrief aan minister Cramer hun zorgen geuit over de manier waarop de minister uitleg lijkt te geven aan de wens van de Kamer geen scholen en bejaardenhuizen meer te bouwen langs drukke wegen. De ondertekenaars zijn bang dat de regeling een lege huls wordt en trekken daarom aan de bel. *

Minister Cramer deed begin oktober in de Eerste Kamer de toezegging om een Algemene Maatregel van Bestuur te nemen, die de gezondheid van kwetsbare groepen als kinderen en senioren beschermt. De Kamer wil niet dat er voor deze groepen gebouwd wordt langs drukke wegen. De ondertekenaars zijn bezorgd over de reikwijdte van de regeling waar Cramer nu aan werkt. Campagneleider Verkeer van Milieudefensie Joris Wijnhoven: 'De Wet Luchtkwaliteit maakt het in principe mogelijk te bouwen op plekken waar de lucht hartstikke ongezond is, mits elders compenserende maatregelen genomen worden. De Kamer heeft uitgesproken dat soort constructies niet acceptabel te vinden voor kinderen en ouderen. Maar de minister lijkt die uitspraak veel te ruim te interpreteren'.

In de brief wordt gewezen op de gang van zaken rond de nieuwbouwplannen voor het Jan Tinbergencollege, pal aan de A58 in Roosendaal. Mede vanwege dit geval drong het parlement aan op een verbod op nieuwbouw voor kwetsbare groepen langs drukke wegen. Maar afgaande op de eerste signalen van VROM, kan die school gewoon gebouwd worden onder het nieuwe regime, omdat de luchtkwaliteitsnormen er niet meer overschreden zouden worden. Wijnhoven: 'Dat vinden wij bizar'.

In de eerste plaats vragen de ondertekenaars de minister om de Gezondheidsraad een schriftelijk advies te vragen, voordat het besluit wordt genomen.

In de tweede plaats vinden de ondertekenaars het voor de hand liggen om de regeling niet alleen voor snelwegen en drukke provinciale wegen te laten gelden, maar voor alle straten waar meer dan 10.000 voertuigen per dag overheen rijden. De hoeveelheid voertuigen die over een weg rijden, zegt veel over de mate van luchtvervuiling. Bovendien houdt dit criterium ook rekening met drukke stadswegen.

Ten derde vinden de ondertekenaars dat de regeling moet gelden voor alle nieuwbouwplannen voor kwetsbare groepen en niet alleen voor plannen op plekken waar de normen overschreden worden. Gezondheidswetenschappers wijzen er al jaren op dat het nooit gezond is om kinderen en senioren langdurig langs drukke wegen te laten verblijven, ongeacht de vraag of er (net) geen overschrijding is.

Tot slot vinden de ondertekenaars de intentie van de minister om een bouwverbod in te stellen tot 100 meter van een snelweg en tot 50 meter van een provinciale weg te bescheiden. De GGD adviseert om geen scholen, crèches of bejaardenhuizen te bouwen tot 300 meter van drukke wegen, omdat er ook schadelijke effecten zijn voor de gezondheid op net wat grotere afstand. De ondertekenaars van de brandbrief steunen die wens.

Minister Cramer heeft beloofd nog dit jaar haar AMvB te presenteren aan de Kamer. Wijnhoven: 'We hopen dat de minister onze suggesties ter harte neemt. De Kamer wil een maatregel die serieus bescherming biedt aan kwetsbare groepen.'


*------------------------------------------------------------------------------------------------------------------