Gerechtelijke organisatie

Klanten tevreden over functioneren gerechtshoven

Arnhem, 23 oktober 2007 - Klanten van de vijf gerechtshoven in Nederland zijn over het algemeen tevreden over het functioneren van de organisaties. Dit blijkt uit het klantwaarderingsonderzoek (KWO) dat de hoven hebben gehouden. De tevredenheid is, in vergelijking met de vorige meting, op een aantal gebieden toegenomen. Met name het functioneren van de medewerkers van de griffie en de rechters is in de ogen van de professionele partners beter geworden. Andere onderwerpen verdienen meer aandacht van de hoven. Het KWO is een element van RechtspraaQ: het gemeenschappelijk en overkoepelend kwaliteitssysteem van de Rechtspraak dat sinds 2002 wordt gehanteerd. Het doel van dit systeem is dat de gerechten op een planmatige manier aan continue kwaliteitsverbetering werken.

Respondenten
In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen twee groepen respondenten: `burgers' en `professionele partners'. Professionele partners van de gerechtshoven in dit onderzoek zijn de advocaat/procureur, professioneel gemachtigde en advocaat-generaal. De respondenten hebben hun mening gegeven over verschillende onderwerpen, zoals de administratieve zaaksbehandeling, de faciliteiten in de gebouwen en het rechterlijk functioneren.

Oordeel professionele partners
Alles overziend is 79% van de professionele partners tevreden. De voorbereiding door de rechter, zijn deskundigheid en de wijze waarop de rechter partijen ruimte biedt voor hun verhaal scoren goed. De tevredenheid over de motivering en de leesbaarheid van de beslissing is in vergelijking met de vorige meting toegenomen. Verder zijn de professionele partners tevreden over de bejegening door en deskundigheid van de medewerkers van de griffie. De tevredenheid over de behulpzaamheid van de bodedienst is eveneens groot. De toegankelijkheid van informatie over praktische zaken, de privacy en de faciliteiten in de wachtruimten zijn voor verbetering vatbaar. De tijd tussen de start en het einde van een zaak (doorlooptijd) blijft een punt van kritiek.

Oordeel burgers
Een steekproef onder burgers heeft uitgewezen dat zij alles overziend tevreden zijn. Net als bij de professionele partners scoren ook bij burgers de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerkers goed. Over de tijd tussen de zitting en de ontvangst van de beslissing is men minder tevreden. Burgers zijn echter wel te spreken over de wijze waarop de rechter het verloop van de zitting duidelijk maakt, evenals de deskundigheid en de onpartijdigheid van de rechter.

Achtergrondinformatie
Het KWO heeft plaats gevonden in de maanden april - juni van dit jaar. De resultaten van het KWO zijn gebaseerd op 991 ingevulde vragenlijsten door professionele partners. Daarnaast zijn 348 burgers geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gerechtsbesturen van de vijf hoven (Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag en Leeuwarden). Het onafhankelijke adviesbureau Prisma heeft het onderzoek begeleid.

Einde bericht

Nadere informatie
Voor meer informatie en voor het opvragen van de resultaten kunt u zich wenden tot mw. F. Steringa-Buursma, gerechtshof Leeuwarden, 058 - 234 1770. De resultaten per hof kunnen afwijken van het algemene beeld. Voor informatie over lokale gegevens kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van het betreffende hof:

Amsterdam, 020 - 541 34 92
Arnhem, 026 - 359 23 15
Den Bosch, 073 - 620 42 29
Den Haag, 070 - 381 17 15

Bron: Gerechtshof Arnhem Datum actualiteit: 23 oktober 2007 Naar boven