Klanten tevreden over functioneren gerechtshoven
Arnhem, 23 oktober 2007 - Klanten van de vijf gerechtshoven in
Nederland zijn over het algemeen tevreden over het functioneren van de
organisaties. Dit blijkt uit het klantwaarderingsonderzoek (KWO) dat
de hoven hebben gehouden. De tevredenheid is, in vergelijking met de
vorige meting, op een aantal gebieden toegenomen. Met name het
functioneren van de medewerkers van de griffie en de rechters is in de
ogen van de professionele partners beter geworden. Andere onderwerpen
verdienen meer aandacht van de hoven. Het KWO is een element van
RechtspraaQ: het gemeenschappelijk en overkoepelend kwaliteitssysteem
van de Rechtspraak dat sinds 2002 wordt gehanteerd. Het doel van dit
systeem is dat de gerechten op een planmatige manier aan continue
kwaliteitsverbetering werken.
Respondenten
In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen twee groepen
respondenten: `burgers' en `professionele partners'. Professionele
partners van de gerechtshoven in dit onderzoek zijn de
advocaat/procureur, professioneel gemachtigde en advocaat-generaal. De
respondenten hebben hun mening gegeven over verschillende onderwerpen,
zoals de administratieve zaaksbehandeling, de faciliteiten in de
gebouwen en het rechterlijk functioneren.
Oordeel professionele partners
Alles overziend is 79% van de professionele partners tevreden. De
voorbereiding door de rechter, zijn deskundigheid en de wijze waarop
de rechter partijen ruimte biedt voor hun verhaal scoren goed. De
tevredenheid over de motivering en de leesbaarheid van de beslissing
is in vergelijking met de vorige meting toegenomen. Verder zijn de
professionele partners tevreden over de bejegening door en
deskundigheid van de medewerkers van de griffie. De tevredenheid over
de behulpzaamheid van de bodedienst is eveneens groot. De
toegankelijkheid van informatie over praktische zaken, de privacy en
de faciliteiten in de wachtruimten zijn voor verbetering vatbaar. De
tijd tussen de start en het einde van een zaak (doorlooptijd) blijft
een punt van kritiek.
Oordeel burgers
Een steekproef onder burgers heeft uitgewezen dat zij alles overziend
tevreden zijn. Net als bij de professionele partners scoren ook bij
burgers de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerkers goed.
Over de tijd tussen de zitting en de ontvangst van de beslissing is
men minder tevreden. Burgers zijn echter wel te spreken over de wijze
waarop de rechter het verloop van de zitting duidelijk maakt, evenals
de deskundigheid en de onpartijdigheid van de rechter.
Achtergrondinformatie
Het KWO heeft plaats gevonden in de maanden april - juni van dit jaar.
De resultaten van het KWO zijn gebaseerd op 991 ingevulde
vragenlijsten door professionele partners. Daarnaast zijn 348 burgers
geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak. Het onderzoek
is uitgevoerd in opdracht van de gerechtsbesturen van de vijf hoven
(Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Den Haag en Leeuwarden). Het
onafhankelijke adviesbureau Prisma heeft het onderzoek begeleid.
Einde bericht
Nadere informatie
Voor meer informatie en voor het opvragen van de resultaten kunt u
zich wenden tot mw. F. Steringa-Buursma, gerechtshof Leeuwarden, 058 -
234 1770. De resultaten per hof kunnen afwijken van het algemene
beeld. Voor informatie over lokale gegevens kunt u contact opnemen met
de afdeling communicatie van het betreffende hof:
Amsterdam, 020 - 541 34 92
Arnhem, 026 - 359 23 15
Den Bosch, 073 - 620 42 29
Den Haag, 070 - 381 17 15
Bron: Gerechtshof Arnhem
Datum actualiteit: 23 oktober 2007 Naar boven
Gerechtelijke organisatie