Stichting Inlichtingenbureau
Kwartaalverslag 2007-2
Status Versie Datum
Definitief 1.0 20 augustus 2007
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 1 / 12
Inhoudsopgave
1 Inleiding...............................................................................................................3
1.1 Algemeen......................................................................................................................3
1.2 Privacybescherming.....................................................................................................3
1.3 Informatiebeveiliging.....................................................................................................3
1.4 Bestuurlijk oordeel.........................................................................................................3
2 Dienstverlening...................................................................................................4
2.1 Ondersteuning rechtmatigheidscontrole WWB...........................................................4
2.2 Ondersteuning reïntegratie...........................................................................................5
2.3 Tegengaan niet-gebruik/armoedebestrijding...............................................................5
2.4 Melding betalingsachterstand zorgverzekering...........................................................5
2.5 Administratieve lastenverlichting..................................................................................6
2.6 Ondersteuning Suwinet................................................................................................6
3 Releasekalender en projecten...........................................................................8
3.1 Inleiding.........................................................................................................................8
3.2 Release 11....................................................................................................................8
3.3 Release 12....................................................................................................................8
3.4 Release 13....................................................................................................................8
3.5 Projecten.......................................................................................................................8
4 De organisatie...................................................................................................10
4.1 Kwaliteit van de niet-financiële informatievoorziening..............................................10
4.2 Personeel....................................................................................................................10
4.3 Kantoorautomatisering...............................................................................................10
4.4 Huisvesting..................................................................................................................10
Bijlage: Financiën............................................................................................................11
Bijlage: Overzicht productiecijfers en prestatie-indicatoren............................................12
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 2 / 12
1 Inleiding
1.1 Algemeen
In het tweede kwartaal van 2007 is de aanbesteding van hosting, onderhoud en innovatie van het
sectorloket per ultimo 2007 succesvol afgerond. Verder werden de laatste voorbereidingen getroffen voor de
verhuizing naar Utrecht.
Met de IND heeft het Inlichtingenbureau een overeenkomst gesloten op grond waarvan IND via
Suwinet bepaalde gemeentelijke gegevens kan raadplegen ten behoeve van de eigen werkprocessen.
De feitelijke dienstverlening is uitgesteld in afwachting van het beschikbaar komen van gegevens uit
de polisadministratie.
1.2 Privacybescherming
Er zijn in de verslagperiode vijf inzageverzoeken afgehandeld, waarvan er twee al eind van het vorige
kwartaal waren ontvangen.
De Functionaris voor de Gegevensbescherming heeft zijn privacyjaarverslag met aanbevelingen
aangeboden aan directie en bestuur.
1.3 Informatiebeveiliging
Er zijn geen incidenten geregistreerd die het beveiligingsniveau danwel de beschikbaarheid van het
sectorloket negatief hebben beïnvloed.
Een gemeente verzocht om de audit-loggegevens aangeleverd te krijgen om zo inzicht te krijgen in
welke medewerker welke handelingen met het systeem had verricht. Mede naar aanleiding van dit
verzoek is een procedure ontwikkeld om dergelijke verzoeken af te handelen en ook actief periodieke
en desgevraagd specifieke rapportages over het gebruik van het sectorloket aan gemeenten te gaan
verstrekken.
1.4 Bestuurlijk oordeel
Het bestuur stelt vast dat de uitvoering van de in het jaarplan voorgenomen activiteiten met betrekking tot
het tweede kwartaal op hoofdlijnen volgens planning heeft plaatsgevonden.
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 3 / 12
2 Dienstverlening
2.1 Ondersteuning rechtmatigheidscontrole WWB
Hieronder is in tabelvorm opgenomen het productieoverzicht ten aanzien van ondersteuning
rechtmatigheidscontrole WWB en aanverwante regelgeving zoals IOAW en IOAZ.
Ondersteuning rechtmatigheidscontrole Totaal aantal
nieuwe signalen
UWV
- Dienstverbanden 0
- Sv-uitkeringen o.g.v. AAW 0
- Sv-uitkeringen o.g.v. IVA 9
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAJ 1.707
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAO 1.237
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAZ 65
- Sv-uitkeringen o.g.v. WGA 68
- Sv-uitkeringen o.g.v. WW 2.773
- Sv-uitkeringen o.g.v. ZW 4.226
telling 10.085
GSD
- ABW 8
- IOAW 25
- IOAZ 2
- WWB 4.975
- WWIK 9
telling 5.019
IB-Groep
- Recht op studiefinanciering 1.966
- Inschrijving bij universiteit of hogeschool (CRI-HO) 448
telling 2.414
Belastingdienst
- Sofinummercontrole 0
- Vermogensindicator 0
telling 0
DJI
- Ingangsdatum detentie 3.655
Totaal 21.173
· De loonaangiften vanaf november 2006 zijn ook in het tweede kwartaal niet door UWV ter
beschikking gesteld.
EDM overzichten
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 979 234
Mei: 1084 234
Juni: 1012 311
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 4 / 12
De EDM-overzichten worden 1 maal in de twee weken klaargezet. Uiteindelijk moet het een wekelijks
terugkerende levering worden, maar dat is nu nog niet het geval. De overzichten worden gebruikt voor
rechtmatigheidcontrole, en wel t.b.v. de inkomenstoets. De EDM komen bij een goed werkende
polisadministratie twee tot drie maanden eerder dan de inkomstenaangiften. Het is een indicatie dat een
cliënt per een bepaalde datum aan het werk zal gaan en vormt dus aanleiding de cliënt hiermee te feliciteren
en afspraken te maken over beëindiging van de uitkering (of de hoogte van de uitkering aan te passen).
2.2 Ondersteuning reïntegratie
Gemeenten kunnen maandelijks een bestand ophalen met de sofi-nummers van personen met een Anw-
uitkering van de SVB. Gemeenten zijn ook voor deze personen verplicht om op hun verzoek de reïntegratie
te ondersteunen. In het kader van pro-actief beleid kan de informatie van de SVB nuttig zijn. ANW-ers die op
korte termijn het recht op ANW gaan verliezen (bijvoorbeeld omdat het jongste kind 18 jaar wordt) kunnen
reeds een re-integratieaanbod krijgen op het moment dat de betrokkene nog geen WWB uitkering ontvangt.
De periode dat er gebruik moet worden gemaakt van WWB kan daarmee worden verkort of misschien zelfs
worden vermeden. In de verslagperiode zijn de Anw-gegevens als volgt opgevraagd:
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 112 93
Mei: 142 110
Juni: 101 84
2.3 Tegengaan niet-gebruik/armoedebestrijding
2.3.1 Deel AOW zonder WWB
Gemeenten kunnen maandelijks een bestand ophalen met de sofi-nummers van personen met een
gedeeltelijke AOW-uitkering. Deze personen komen mogelijk in aanmerking voor aanvullende bijstand.
Gemeenten die ervoor gekozen hebben aan deze groep extra aandacht te besteden bij de verdeling van
bijzondere bijstand kunnen de gegevens ophalen en voor dat doel gebruiken. In de verslagperiode zijn de
deel AOW-gegevens zonder WWB als volgt opgevraagd:
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 196 130
Mei: 205 159
Juni: 180 134
2.3.2 Huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
Met de implementatie van de releases 9.0 en 9.1 per 19 januari 2007 kunnen gemeenten periodiek
gegevens over toegekende huur-, zorg- en kinderopvangtoeslagen ontvangen.
Huur/Zorg toeslag
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 42 20
Mei: 46 24
Juni: 25 14
Kinderopvangtoeslag
Informatie over de kinderopvangtoeslag is in het tweede kwartaal nog niet beschikbaar gesteld.
2.4 Melding betalingsachterstand zorgverzekering
Aan gemeenten die hebben aangegeven hiervoor belangstelling te hebben wordt periodiek een overzicht
van cliënten met een betalingsachterstand bij een (deelnemende) zorgverzekeraar geleverd. In de
verslagperiode zijn de meldingen betalingsachterstand als volgt beschikbaar gesteld:
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 5 / 12
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 207 137
Mei: 242 187
Juni: 296 240
2.5 Administratieve lastenverlichting
2.5.1 Deel-AOW met WWB
Deze informatie kan worden gebruikt om wijzigingen in de hoogte van de deel-AOW-uitkering direct van de
SVB te verwerken waardoor geen extra uitvraag bij de cliënt nodig is. In de verslagperiode zijn de deel-
AOW-gegevens met WWB als volgt opgevraagd:
Downloads Aantal gemeenten
Apr: 160 126
Mei: 172 141
Juni: 174 134
2.5.2 SNG
Via de SNG krijgen gerechtsdeurwaarders informatie over de vraag of personen bij de betreffende
gemeente een uitkering ontvangen. De deurwaarder kan er vervolgens voor kiezen om loonbeslag te laten
leggen.
2.5.3 Lbio
In het vorige kwartaal is de aansluiting met het Landelijk bureau inning onderhoudsbijdragen (Lbio)
gerealiseerd. De eerste berichten zijn in maart uitgewisseld. Het betreft een met de SNG vergelijkbare
uitwisseling.
2.6 Ondersteuning Suwinet
2.6.1 Eerstelijns ondersteuning
Het Inlichtingenbureau verzorgt samen met BKWI de eerstelijns ondersteuning van alle gemeentelijke
gebruikers van Suwinet- Inkijk. Voor de Inkijk op GSD-gegevens worden ook tweede- en derdelijns
activiteiten ondernomen.
2.6.2 Beheer database GSD-gegevens
De database met GSD-gegevens kan via Suwinet worden geraadpleegd door daartoe geautoriseerde Suwi-
partners. Het totaal aantal unieke sofi-nummers dat in de database is opgenomen per einde kwartaal
bedroeg 973.691. In de database beschikken deze sofi-nummers over uitkeringsperioden afkomstig uit
ABW, WWB, IOAW, WWIK en IOAZ, die ter beschikking worden gesteld aan Suwinet. Van de
uitkeringsperioden per einde kwartaal zijn er:
383.870 zonder einddatum (dus nog lopend)
899.364 met einddatum
112.531 geblokkeerd
43.688 verwijderd.
Iedere gemeente dient maandelijks zijn cliëntenbestand aan te leveren bij het Inlichtingenbureau. Het
Inlichtingenbureau verwacht dus elke maand bepaalde sofi-nummers die eerder zijn aangeleverd. Als
dat niet zo is bij een volgende aanlevering, dan wordt deze periode geblokkeerd en worden de sofi-
nummers niet meer bevraagd. Gemeenten kunnen uitkeringsperiodes uit de database verwijderen
door het aanleveren van een sofinummer zonder uitkeringsperiode(n).
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 6 / 12
2.6.3 Elektronische ketenberichten
Berichttype Aantal
Aanvraag Abw CWI>GSD 36
Intake Abw Overdracht CWI>GSD 79
Kennisgeving verwijtbaar gedrag CWI>GSD 5
Reintegratieadvies CWI>GSD 1
Reintegratieadvies Verkorte Analyse CWI>GSD 65
Totaal 186
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 7 / 12
3 Releasekalender en projecten
3.1 Inleiding
Hieronder wordt per release de stand van zaken per ultimo juni aangegeven. Vervolgens wordt ingegaan op
de stand van de overige projecten.
3.2 Release 11
Release 11 stond in het teken van het digitaal klantdossier (DKD). In release 9 was al een gedeelte van de
functionaliteit gerealiseerd. De mogelijkheid om gemeenten met webservices te ondersteunen en de
gegevens ter beschikking te stellen van de keten, moest toen nog gebouwd worden. Inmiddels is per begin
mei de volledige functionaliteit ter beschikking gesteld aan de keten.
3.3 Release 12
Release 12 is naar verwachting begin augustus beschikbaar. Belangrijke nieuwe onderdelen zijn de
vermogenstoets op voertuigbezit en het beschikbaar stellen van bankrekeningnummers van clienten zoals
die bij de Belastingdienst bekend zijn.
3.4 Release 13
Release 13 staat gepland voor 28 september en bevat onder andere functionaliteit ten behoeve van
uitstroom, geautomatiseerd kwijtschelden en voortijdige schoolverlaters.
3.5 Projecten
Naast het releaseprogramma wordt binnen het Inlichtingenbureau gewerkt aan diverse projecten en pilots.
Deze paragraaf geeft een kort statusoverzicht van deze projecten.
3.5.1 Project Polisadministratie
In het eerste kwartaal van 2007 is duidelijk geworden dat de uitlevering van de loonaangiften van november
ook voorlopig de laatste is geweest en dat de levering van de gegevens van december en over 2007 op zich
laat wachten. Als gevolg hiervan is in samenwerking met CP-ICT een brief verzonden naar UWV om
aandacht te vragen voor de enorme gevolgen van deze situatie. Helaas heeft dit geen soelaas geboden.
Ook in het tweede kwartaal van 2007 heeft geen aanleveringvan loonaangiften plaatsgevonden. Het gebrek
aan actuele gegevens hindert het Inlichtingenbureau bij het realiseren van geplande en gewenste
functionaliteit in het sectroloket. Alle gemeenten zijn zo goed als mogelijk op de hoogte gebracht van de
situatie.
3.5.2 Project DKD
Gedurende de afgelopen maand heeft het Inlichtingenbureau het CP-ICT ondersteund bij haar
werkzaamheden ten behoeve van DKD. Deze werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het verwezenlijken
van verbinding tussen gemeenten en het IB en het testen van door gemeenten aangeleverde bestanden.
Aangezien voorlopig nog niet voldoende gemeenten succesvol getest zijn, is de verwachting dat deze
werkzaamheden de komende maanden nog zullen voortduren. Pilotgemeente Den Haag is in de afgelopen
periode succesvol getest en zal in juli op de productieomgeving worden aangesloten. Voor Centric
gemeenten heeft de focus afgelopen maand gelegen op een drietal gemeenten: Rotterdam, Breda en
Eindhoven. Er dient voor deze gemeenten nog een succesvolle test uitgevoerd te worden voordat zij en
daarmee de overige Centric gemeenten op de productieomgeving zullen worden toegelaten. Bij de
overige, kleinere, softwareaanbieders is men bezig geweest de laatste fouten eruit te halen. Verwachting is
dat (een aantal van) deze aanbieders in juli een succesvolle test kunnen uitvoeren.
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 8 / 12
3.5.3 Project EKB
De situatie is ongewijzigd ten opzichte van het vorige kwartaal. Er zijn nog steeds 3 gemeenten in productie
en ca. 25 gemeenten zijn technisch aangesloten. Inmiddels is besloten om geen nieuwe gemeenten meer
aan te sluiten op de huidige VPN constructie, maar op dezelfde wijze als de DKD webservices tot stand
komen. In juli wordt in samenwerking met de betrokken leveranciers een migratieplan opgesteld
3.5.4 Pilot automatische kwijtschelding
In deze pilot wordt onderzocht of personen die reeds in aanmerking kwamen voor kwijtschelding van
gemeentelijke belastingen ook voor de nieuwe belastingperiode deze kwijtschelding automatisch kunnen
krijgen.
De pilotresultaten zijn in een sessie met deelnemende gemeenten en SZW besproken. Ondanks het relatief
lage percentage sofinummers dat voor automatisch kwijtschedling in aanmerking bleek te komen zijn zowel
gemeenten als SZW positief over de inzet van dit instrument. Of het komt tot een landelijke uitrol is door de
pilotgroep afhankelijk gesteld van de kwaliteit en beschikbaarheid van gegevens uit Polis. Mocht dit tekort
schieten dan zal automatische kwijtschelding voor 2008 alleen voor de pilotgemeenten beschikbaar komen
Het ministerie werkt nog aan de juridische kaders voor landelijke uitrol van deze pilot. Het Inlichtingenbureau
heeft de realisatie van de landelijke dienstverlening gepland voor release 13.
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 9 / 12
4 De organisatie
4.1 Kwaliteit van de niet-financiële informatievoorziening
In het eerste kwartaal bleek bij het opstellen van de jaarverantwoording dat de cijfers uit de
geautomatiseerde rapportage niet overeenkwamen met uitgevoerde controleberekening. De juistheid van
de cijfers uit de controleberekening werden bevestigd in een onafhankelijke berekening door de leverancier.
Naar de afwijking is een onderzoek ingesteld. Ook in dit kwartaalverslag is gebruik gemaakt van de cijfers uit
de controleberekening.
De kwaliteit van de niet-financiële informatievoorziening stond centraal in een thema MT. Vervolgens
is een procesbeschrijving `Rapportage kwaliteit niet-financiële informatievoorziening' opgesteld. In dit
kader is ook een nieuwe werkwijze voor het genereren van een aantal productiecijfers en prestatie-
indicatoren ontwikkeld.
4.2 Personeel
Er hebben verschillende personeelsmutaties plaatsgevonden. In dienst kwamen 2 medewerkers (een senior
medewerker financiële administratie en een accountmanager). Uit dienst gingen 2 medewerkers
(projectsecretaresse AHOI en senior accountmanager). Een medewerker servicedesk is per 1 april
aangesteld als informatie analist.
Er zijn per 30 juni 2 vacatures, voor respectievelijk een informatieanalist en een productcoördinator.
Het totale personeelsbestand per 30 juni is 24 medewerkers (23,1 fte).
Ziekteverzuim Incl. zwangerschapsverlof Excl. zwangerschapsverlof
Eerste kwartaal 3% 2,8%
Tweede kwartaal 9% 7%
In de tweede kwartaal was 1 medewerker langdurig ziek. Inmiddels is deze hersteld. Zonder deze dagen
bedroeg het ziekteverzuim (incl.zwangerschapverlof) over het eerste kwartaal 4%.
4.3 Kantoorautomatisering
De situatie met de kantoorautomatisering is stabiel maar onder een acceptabel niveau voor wat betreft
snelheid. Na de verhuizing zou een betere lijnverbinding soelaas moeten bieden.
4.4 Huisvesting
De laatste zaken voor de verhuizing naar Utrecht in de eerste week van juli zijn in orde gemaakt.
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 10 / 12
Bijlage: Financiën
Financiële verantwoording t/m 30 juni 2007
Reguliere uitgaven
(bedragen in euro's) Totale kosten Jaarbegroting Bestedingsruimte Bestedingsruimte
tov jaarbegroting
Personeelskosten
Loonkosten eigen personeel 688.333 1.695.000 1.006.667 59%
Kosten extern personeel 108.043 221.000 112.957 51%
Overige personeelskosten 75.913 239.400 163.487 68%
Bestuurskosten 6.255 25.000 18.745 75%
Subtotaal 878.544 2.180.400 1.301.856 60%
Beheerskosten
Huisvestingskosten 156.332 332.500 176.168 53%
Automatiseringskosten 756.844 1.350.049 593.205 44%
Kantoorkosten (incl communicatie) 133.604 316.957 183.353 58%
Overige beheerskst (ext advies/ov kst) 151.361 244.000 92.639 38%
Subtotaal 1.198.141 2.243.506 1.045.365 47%
Totale lasten 2.076.685 4.423.906 2.347.221 53%
Innovatiebudget 0 50.000 50.000 100%
Total reguliere lasten 2.076.685 4.473.906 2.397.221 54%
Rente baten -17.516 -10.000 7.516 -75%
Overige baten -56.511 0 56.511
Totaal 2.002.658 4.463.906 2.461.248 55%
Extra middelen
Releases 748.598 1.447.640 699.042 48%
Bestemmingsreserve Verhuizing 200.000 319.819 119.819 37%
Totaal extra 948.598 1.767.459 818.861 46%
Totaal 2.951.256 6.231.365 3.280.109 53%
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 11 / 12
Bijlage: Overzicht productiecijfers en prestatie-indicatoren
Productiecijfers en prestatie-indicatoren IB IB-norm Resultaat
A Werking sectorloket
1 Aantalsamenloopsignalen via UWV/polisadministratie N.v.t. Zie 2.1
2 Aantalsamenloopsignalen via IBG N.v.t. Zie 2.1
3 Aantalsamenloopsignalen via Belastingdienst N.v.t. Zie 2.1
4 Aantalsamenloopsignalen via DJI N.v.t. Zie 2.1
5 Beschikbaarheid applicatie Sectorloket (tussen 9.00 en 17.00 uur) 99 % 98,47%
6 Beschikbaarheid Inkijk GSD (tussen 9.00 en 17.00 uur) 99 % 98,47%
7 Responstijd service desk:
· Bereikbaarheid/telefonischebeantwoording 100% 100%
· Incidentoplossing Start binnen 1 100%
uur /oplostijd
conform SLA
8 Percentage gemeenten dat in betreffende kwartaal correct gegevens 99% per maand 91%
aan IB heeft aangeleverd
9 Percentage sofinummers dat maandelijks correct door gemeenten 95% per maand
wordt aangeleverd
10 Aantal sofinummers in database IB per rechtsgrond per einde N.v.t. Zie 2.6.2
kwartaal
11 Aantalketenberichten/meldingen per soort N.v.t. Zie 2.6.3
12 Totaal aantal sofinummers dat IB heeft ter bevraging en vulling van de N.v.t. Zie 2.6.2
Inkijk
B Projecten IB
1 Overige projecten: Gereed/normtijd 95% N.v.t.
C Dienstverlening IB
1 Klanttevredenheid gemeenten (technisch en beleidsmatig) 7 7,3
D Financieel
1 Benutting regulier budget (uitgesplitst naar begrotingsposten) 95% (per jaar) Zie bijlage
Financiën
2 Benutting project budget (uitgesplitst naar project) 95% (per jaar) Zie bijlage
Financiën
Kwartaalverslag 2007/2 Pagina 12 / 12
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid