ProRail
ProRail en NS nemen herfstmaatregelen
Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen
ProRail en NS dit najaar weer veel maatregelen. Platgereden blaadjes
en vocht zorgen in de herfstperiode voor gladde sporen en kunnen
vertraging en uitval van treinen veroorzaken. Vanaf medio oktober tot
eind november is de kans op gladde sporen door blaadjes op de rails
het grootst. ProRail en NS werken nauw samen in de aanpak van de
gladde sporen.
Gladde sporen ontstaan doordat herfstbladeren worden platgereden door
treinen. In combinatie met vocht ontstaat er een gladde, doorzichtige
koolstoffilm op de rails. Door slippen bij het optrekken en vooral bij
het remmen van een trein ontstaan beschadigingen aan de wielen.
Treinen met âvierkante wielenâ moeten snel gerepareerd worden en
vallen daardoor uit. Daarnaast passen machinisten hun snelheid aan op
gladde trajecten waardoor er vertraging kan ontstaan.
Sandite
Om gladde sporen te voorkomen wordt op trajecten waar veel gladheid
voorkomt Sandite aangebracht op de sporen. Sandite is een gel met zand
en metaaldeeltjes. Door de gel op de rails te spuiten wordt het gladde
laagje kapot gereden en wordt de rails stroever. De gel wordt
aangebracht door een installatie die door ProRail in zes NS-treinen is
ingebouwd en die op bepaalde, vooral bosrijke, trajecten rijden. Nieuw
dit najaar is dat een computer de bediening volledig automatisch doet.
Door middel van GPS wordt de locatie bepaald waar de gel op de sporen
moet worden gespoten.
Trajecten
De treinen met een Sandite-installatie rijden vanaf woensdag 24
oktober tot eind november op de volgende trajecten: Zwolle â
Leeuwarden, Zwolle â Groningen, Zwolle â Utrecht, Utrecht â Rhenen,
Arnhem â Ede, Amersfoort â Weesp, Zwolle â Emmen.
Op een aantal trajecten staan ook vaste installaties die de gel op het
spoor spuiten:
Deventer- Almelo, Almelo â Hengelo, Rotterdam - Hoek van Holland
Gladheidswaarschuwingen
ProRail zorgt samen met MeteoConsult voor dagelijkse
gladheidswaarschuwingen. Door middel van het combineren temperatuur,
windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden
gegeven wanneer gladde sporen kunnen ontstaan. Deze informatie wordt
gebruikt om te bepalen vanaf wanneer Sandite-gel op het spoor moet
worden gespoten en of er extra Sandite moet worden aangebracht. Ook
worden NS-machinisten gewaarschuwd als er kans is op gladde sporen
zodat zij hun snelheid kunnen aanpassen. Omgekeerd geven machinisten
meldingen van gladheid direct door zodat hun collegaâs op volgende
treinen kunnen worden gewaarschuwd.
Spoorwegovergangen
Wanneer machinisten merken dat sporen glad zijn, wordt ProRail daarvan
op de hoogte gebracht. Om te voorkomen dat stoppende (remmende)
treinen door de gladde sporen voorbij een perron glijden en de direct
hier achterliggende overweg berijden zonder dat de overwegbomen zijn
gesloten, stelt de treindienstleider de âdoorschakelingâ in. Hierdoor
is de overweg gesloten en kunnen er geen aanrijdingen met het
wegverkeer plaatsvinden. Dit betekent dat in de herfstperiode
spoorwegovergangen langer gesloten kunnen zijn.
Treinwielen
Het meetsysteem Gotcha controleert op verschillende plekken op het
spoorwegnet de kwaliteit van de wielen van passerende treinen. Treinen
met beschadigde wielen worden op een geschikt moment naar een van de
âkuilwielenbankenâ van onderhoudsbedrijf NedTrain gedirigeerd. Daar
worden wielen weer keurig rond gemaakt. Ook heeft NedTrain de voorraad
reservewielen op peil gebracht.