abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
22 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL-2007/10469 -
Onderwerp
Aanwijzingsprocedure Rotterdam Airport
Geachte voorzitter,
In de plenaire vergadering over het wetsvoorstel Regelgeving Burgerluchthavens en
Militaire Luchthavens (RBML) d.d. 27 sept 2007 heb ik onder andere toegezegd op korte
termijn uw Kamer te informeren over de stand van zaken ten aanzien van de
aanwijzingsprocedure van de luchthaven Rotterdam Airport.
Al eerder heb ik u in antwoord op de schriftelijke vraag van de vaste Kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat over de aanwijzingsprocedure (kenmerk: 07-VW-B-054) bij brief
van 16 juli 2007 gemeld dat ik gedeputeerde Van Heijningen van Zuid-Holland heb
gevraagd om te verkennen welke oplossingen er mogelijk zijn die op draagvlak in de regio
kunnen rekenen (kenmerk: V&W/DGTL-2007/9804).
Inmiddels heeft de heer Van Heijningen zijn verkenning afgerond en aangeboden. Ik heb
deze in dank aanvaard. Hij constateert dat met name de (toename van) geluidsoverlast
van het vliegverkeer in de nacht door alle betrokken partijen als belangrijkste knelpunt
wordt gezien, ongeacht of het commercieel of ander verkeer (zoals regerings-/militair
verkeer) betreft. In gezamenlijkheid hebben de provincie Zuid-Holland en de gemeenten
Lansingerland, Schiedam en Rotterdam een rapportage opgesteld waarin uiteenlopende
maatregelen worden voorgesteld om dit knelpunt aan te pakken. Onderscheid is gemaakt
in oplossingsrichtingen die op korte termijn, dus ten behoeve van de aanwijzing
Rotterdam Airport, ingezet kunnen worden en oplossingsrichtingen die op langere termijn
kunnen leiden tot vermindering van de overlast.
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL-2007/10469
Benadrukt wordt dat de voorgestelde oplossingsrichtingen niet mogelijk zijn zonder
actieve medewerking van alle bij het functioneren van de luchthaven betrokken partijen.
Het advies bevat een verkenning van verscheidene mogelijke maatregelen om het aantal
nachtvluchten terug te brengen; de praktische toepasbaarheid van die maatregelen en de
mogelijke effecten voor de 35Ke-geluidszone heeft de heer Van Heijningen in de korte
tijdspanne niet kunnen uitwerken. Ik ben blij met de inspanningen van de heer Van
Heijningen en ik wil alle suggesties om de nacht te ontzien serieus nemen.
In samenwerking met alle betrokken partijen wil ik de voorgestelde maatregelen
onderzocht zien op haalbaarheid en effectiviteit. Voor enkele van de mogelijke
maatregelen ligt het initiatief bij de exploitant van de luchthaven, de initiatiefnemer van de
aanwijzingsprocedure. Diverse maatregelen vergen echter (ook) inzet en medewerking
van andere partijen. Voor deze samenwerking zal ik mij blijven inzetten. Pas als ik een
goede inschatting heb gemaakt van de effecten van de maatregelen, zal ik samen met
mijn ambtgenoot van VROM definitieve conclusies trekken ten aanzien van (de
consequentie voor) de vervolgstappen in de aanwijzingsprocedure.
Ik ben me ervan bewust dat in geval van een eventuele keuze voor aanpassing van het
voorontwerp de noodzaak van een herziening van het MER aan de orde kan zijn. Dit zal
mogelijk betekenen dat de aanwijzingsprocedure later dan oorspronkelijk gepland kan
worden afgerond. In dat geval prefereer ik draagvlak voor de definitieve aanwijzing boven
het oorspronkelijke tijdpad van de procedure.
Ten behoeve van de handhaving door de Inspectie Verkeer en Waterstaat heb ik voor het
gebruiksplanjaar 2008 een tijdelijk beleidskader vastgesteld: op de 35Ke-geluidszone uit
de voorontwerpaanwijzing heb ik de honderd extra voorziene nachtvluchten van
regeringswege in mindering gebracht. Het is immers het nachtelijk gebruik van Rotterdam
Airport in het algemeen waarvoor de heer Van Heijningen mogelijke maatregelen
voorstelt.
Bovengenoemd tijdelijk beleidskader, dat overigens gelijk is aan het tijdelijk beleidskader
dat ik in juli 2007 voor het gebruiksplanjaar 2007 heb vastgesteld, zal gelden tot het
moment dat de aanwijzingsprocedure is afgerond en een definitief nieuw
aanwijzingsbesluit Rotterdam Airport is vastgesteld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat