BMW Group Nederland wil drie jaar door met BMW 130i Cup
(10/22/2007)
Voorafgaand aan de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort, waarin de
beslissing valt in de titelstrijd om de Samsung BMW 130i Cup 2007,
komt er een bijzonder positief geluid met betrekking tot de toekomst
van deze populaire en spectaculaire merkenraceklasse. De directie van
BMW Group Nederland, die samen met Circuit Park Zandvoort achter deze
klasse staat, heeft de wens uitgesproken om ook na 2008, wanneer het
huidige contract afloopt, nog eens drie jaar door te gaan met de BMW
130i Cup.
De Samsung BMW 130i Cup beleeft dit jaar het tweede seizoen. De klasse
heeft zich binnen korte tijd ontwikkeld tot één van de populairste
categorieën in de Nederlandse autosport. Routiniers als Duncan
Huisman en Jan Lammers hebben het in deze klasse net zo naar hun zin
als de deelnemers in de BMW Driversâ Trophy, het aparte klassement
voor rijders met wat minder race-ervaring. In deze categorie komen
onder andere meervoudig schaatskampioen Rintje Ritsma en de prinsen
Pieter-Christiaan en Bernhard van Oranje in actie. Met een 272 pk
sterke drieliter zescilindermotor, uiteraard in combinatie met
achterwielaandrijving, is de BMW 130i zeker in Cup-uitvoering een
uitdagende auto, die volop rij- en raceplezier biedt. Door de
onderlinge gelijkwaardigheid van het materiaal zijn de races in de
regel bijzonder spannend.
Na het geslaagde debuutseizoen in 2006, waarin de titelstrijd pas
tijdens het laatste raceweekend werd beslist, valt ook dit jaar zowel
in het algemeen klassement als in de BMW Driversâ Trophy de beslissing
pas bij de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort. BMW Group Nederland
is actief betrokken bij de ondersteuning en promotie van de klasse,
die ook bij de dealerorganisatie op veel belangstelling kan rekenen.
Diverse BMW-dealers participeren als sponsor in de Cup en de speciale
Relatiedagen die BMW Group Nederland aanbiedt tijdens geselecteerde
race-evenementen zijn bijzonder geliefd bij klanten.
Arie Ruitenbeek, directeur verkoop van BMW Group Nederland, verklaart:
âWij zijn bijzonder tevreden met de ontwikkeling die de BMW 130i Cup
sinds de oprichting in 2006 heeft doorgemaakt. In twee jaar tijd heeft
deze raceklasse zich zelfs kunnen ontwikkelen tot de âkoningsklasseâ
van de Nederlandse autosport. Wij zijn dan ook verheugd de intentie
uit te kunnen spreken om na volgend jaar nogmaals een contract en
specifieke voorwaarden aan te gaan voor drie jaar autosport op dit
niveau.â Over de nadere invulling van het contract vindt nog overleg
plaats tussen alle betrokken partijen. Erik Weijers, COO van Circuit
Park Zandvoort, toont zich zeer verheugd over de intentie van BMW
Group Nederland: âWe zijn er erg blij mee dat een sportief en
kwalitatief hoogwaardig merk als BMW zoân belangrijke bijdrage levert
aan de Nederlandse autosport en dit ook in de komende jaren zal
blijven doen.â
Ricardo van der Ende kampioen Samsung BMW 130i Cup
Ricardo van der Ende heeft de strijd om de titel in de Samsung BMW
130i Cup in zijn voordeel beslist. Hij begon tijdens de Finaleraces op
Circuit Park Zandvoort als grote favoriet aan het beslissende
raceweekeinde. Mickey Bertram won het kampioenschap in de BMW Drivers
Trophy. Tim Coronel (eerste race) en Ricardo van der Ende werden als
racewinnaar afgevlagd.
Tim Coronel moest hoe dan ook twee keer winnen om nog een kansje op
het kampioenschap te maken. In de eerste race greep hij onbedreigd de
zege. Bas Schothorst begon vanaf pole position, bij de start liet hij
zijn teamgenoot Tim Coronel vanaf de tweede startplek de leiding
innemen. Vervolgens hield Schothorst zijn achtervolgers op, zodat
Coronel weg kon lopen. Achter winnaar Tim Coronel en tweede man Bas
Schothorst eindigde Jan Joris Verheul, de kampioen van vorig jaar, als
derde. Ricardo van der Ende behaalde de zesde plek, voldoende voor de
titel. âIk heb zo min mogelijk risicoâs genomenâ, vertelde Ricardo,
die in het begin van de race nog derde lag.
Voorafgaande aan de Finaleraces bedroeg het verschil tussen de
klassementsaanvoerder van de BMW Drivers Trophy, Mickey Bertram, en
tweede man Nick Bleekemolen slechts twee punten. Nick reed
aanvankelijk voor zijn grote rivaal, tot hij na zeven ronden zijn
strijd met een beschadigde auto moest staken. Mickey won zijn klasse
en was daarmee zeker van de titel. De race werd overschaduwd door een
ongeval van Ron Swart, die zijn rechter onderarm brak.
De tweede wedstrijd werd gewonnen door de kersverse kampioen Ricardo
van der Ende. Tim Coronel kwam als eerste over de finish, maar zijn
auto werd na afloop gediskwalificeerd. Bertus Sanders eindigde als
tweede, voor de vanaf de laatste startrij vertrokken Duncan Huisman.
Mickey Bertram, vanaf pole position begonnen, won wederom de BMW
Drivers Trophy (vijfde algemeen).
âDe start van mijn seizoen was minder geslaagdâ, blikte Ricardo van
der Ende terug. âVoorafgaande aan het seizoen brak ik mijn pols,
tijdens de Paasraces schreef ik een auto af en moest ik de tweede race
missen. Daarna heb ik heel constant gereden. In dertien races stond ik
elf keer op het podium. Ik ben superblij, voor mijzelf en voor
iedereen bij mijn team Ekris Motorsport.â
AutoRai