Kia brengt `eco` versies van de cee`d op de markt
(10/22/2007)
Kia Motors heeft bevestigd dat vanaf begin 2009 âecoâ versies van de
Kia ceeâd aan het modelprogramma zullen worden toegevoegd. De nieuwe
âecoâ versies van de Kia ceeâd zijn gebaseerd op de
âgreen-performanceâ eco_ceeâd conceptauto, die eerder dit jaar voor
het eerst werd getoond tijdens de IAA autoshow in Frankfurt.
Deze nieuwe ceeâd-versies zullen een nog gunstiger brandstofverbruik
en een lagere emissie realiseren, terwijl de rijprestaties op
hetzelfde, hoge niveau liggen.
De technologie uit de eco_ceeâd conceptauto zullen terug te vinden
zijn in de serie-productiemodellen van de nieuwe âecoâ reeks. Deze
zullen vanaf december 2008 worden geproduceerd in de fabriek in Zilina
in Slowakije.
âDat de technologie van de green-performance eco_ceeâd conceptautoâs
zo snel geschikt is gemaakt voor de productie van âecoâ versies van de
ceeâd is een duidelijk bewijs van de visie van Kia voor een schonere
en groene toekomst,â aldus Jean-Charles Lievens, Senior Vice President
van Kia Motors Europe. âOnze nieuwe âecoâ serie is ook een bevestiging
van de toewijding van Kia om milieuvriendelijke en zuinige
productiemodellen te ontwikkelen. Daarbij wordt echter niet uit het
oog verloren dat de consument ook een sportief ogende auto wenst met
aangename rijprestaties.â
De conceptauto op de IAA was gebaseerd op de nieuwe driedeurs Kia
Pro-ceeâd hatchback, uitgerust met een 1.6-liter CRDi dieselmotor.
Deze was voorzien van enkele belangrijke modificaties en extra
uitrusting ten opzichte van de basisuitvoering. Het resultaat was een
verlaging van het brandstofverbruik met 17% (verminderd tot slechts
3,9 liter per 100 km) en een lagere CO2 uitstoot (slechts 104 g/km,
verlaagd met 8,4%).
Aerodynamische voorzieningen verlagen de luchtweerstand tot Cd 0,29
De indrukwekkende prestatie-, gebruiks- en emissiecijfers van de
conceptauto waren grotendeels het resultaat van ingrijpend verbeterde
aerodynamische voorzieningen, die de luchtweerstand van Cd 0,33
terugbrachten naar slechts Cd 0,29, wat overeenkomt met een
aanzienlijke verbetering van 11%.
Op basis van uitgebreide tests in de windtunnel hebben de
ontwikkelingsingenieurs van Kia de wielophanging van de conceptauto
verlaagd en bodemplaten voor, midden en achter onder de auto
aangebracht. Ook zijn aan de wielkastranden âspoilerâ lips gemonteerd
evenals een gewijzigde voorgrille voor een betere windgeleiding.
Tenslotte worden ook nog Michelin banden gebruikt met een zeer lage
rolweerstand, gemonteerd op speciale 17-inch lichtaluminium wielen,
die zorgen voor minimale luchtwervelingen aan de zijkant van de auto.
Euro 5 emissie, verbeterde elektronica en verminderde wrijving in de
motor
De motoren voor de âecoâ ceeâd-modellen zullen al voldoen aan de Euro
5 emissie-regelgeving die pas in januari 2011 van kracht wordt. De
veranderingen aan de motor van de conceptauto die ook worden
aangebracht in die van de âecoâ ceeâd-reeks, zullen resulteren in een
zo gunstig mogelijk brandstofverbruik en een verlaging van de CO2
uitstoot. Tot die modificaties behoren: een verlaagde turbodruk bij de
diesel-uitvoeringen, verbeterde timing van de brandstofinjectie, een
gewijzigde verhouding van de restgassen en een vermindering van de
wrijving in de motor.
Nieuw ISG (Idle Stop&Go) systeem
Om maximaal gebruik te kunnen maken van de verbeteringen van de
aerodynamica en in de aandrijflijn, zullen de nieuwe âecoâ
ceeâd-modellen worden uitgerust met Kiaâs nieuwe ISG (Idle Stop&Go)
systeem, met onder andere het Smart Battery Power Management. Dit
systeem heeft repuceratieremmen, die tijdens het afremmen automatisch
de accu opladen. Wanneer de auto stilstaat en de motor stationair
draait wordt de motor automatisch uitgezet zodat er niet onnodig
brandstof wordt verbruikt in het stadsverkeer waarbij een auto veel
stilstaat. Ook wordt daardoor de emissie verminderd.
Meer versnellingen, lagere toerentallen en een lager brandstofverbruik
Alle nieuwe âecoâ ceeâd-modellen zullen worden uitgerust met een
nieuwe hand-geschakelde zesversnellingsbak in plaats van de vijfbak
die nu wordt gemonteerd. Hogere overbrengingsverhoudingen voor de
vierde, vijfde en zesde versnelling zullen een positieve invloed
hebben op het brandstofverbruik bij het rijden op de snelweg. De
eerste, tweede en derde versnelling behouden de standaard
overbrengingen om er voor te zorgen dat de dynamische prestaties bij
acceleratie vanuit stilstand dezelfde zijn als die van de normale
ceeâd.
Teneinde te garanderen dat de motor en de transmissie van de âecoâ
ceeâd-modellen altijd zo efficiënt mogelijk functioneren, zal een
door een ECU aangestuurde âShift Indicatorâ geplaatst worden in het
instrumentenpaneel. Deze indicator geeft de meest geschikte
versnelling aan voor de snelheid waarop dat moment wordt gereden. Ook
wordt, afhankelijk van de rijsnelheid en het toerental, het meest
ideale moment aangegeven naar welke versnelling overgeschakeld moet
worden.
De consument kiest voor een groenere toekomst
In het nieuwe âecoâ ceeâd modelprogramma zullen de drie reguliere
ceeâd model-varianten worden opgenomen â vijfdeurs, driedeurs en wagon
â waarmee de filosofie van Kia wordt voortgezet om de consument de
grootst mogelijke keuze te bieden. Alle âecoâ ceeâd-modellen zullen de
standaard ceeâd elektrische stuurbekrachtiging, de volledig
onafhankelijke wielophanging en de schijfremmen rondom behouden
waardoor de milieuvriendelijke versies net zoveel rijplezier zullen
bieden als de andere ceeâd-uitvoeringen.
AutoRai