Ingezonden persbericht


plaatje bij handtekening.jpg

Culturele Zondagen presenteert:
Festival voor de Wind - zondag 21 oktober 2007

UTRECHT - Voor de tweede keer het FESTIVAL VOOR DE WIND in Utrecht. In 2005 schreven de kranten over deze Culturele Zondag: "kerken puilen weer eens uit" en "de kwaliteit was voorbeeldig en de diversiteit van ongewone orgelprogramma's groot." Na twee jaar is het de hoogste tijd om opnieuw de deuren te openen, de muziek door Utrecht te laten waaien en te genieten van dans, theater, film en zelfs acrobatiek in combinatie met oude en nieuwe orgelmuziek. Bijzonder aan deze Culturele Zondag is de presentatie van maar liefst vier premières van voorstellingen die speciaal voor dit festival zijn gemaakt. Toegang is gratis!

Utrecht bezit waardevol cultuurgoed dat we weinig horen en zien: orgels. Veel mensen denken dat orgelmuziek saai is. Deze Culturele Zondag toont echter aan dat het orgel nog steeds een grote intrinsieke waarde heeft en een springlevend en een inspirerend facet van het Nederlandse culturele leven kan zijn.

Festival voor de Wind: een fijnzinnig programma met nieuwe ideeën en makers. Programmeur en organist Reitze Smits bewerkte speciaal voor het festival repertoire uit de vorige eeuw, muziek die juist niet voor orgel werd gecomponeerd. Door werken van Satie, Poulenc en Milhaud te bewerken voor orgel, krijgt deze muziek een nieuwe toon. Dankzij de combinatie met dans, acrobatiek of theater krijgt het orgel een grotere actieradius.

PREMIERE: THE ORGAN DANCES / Dance Works Rotterdam. Deze voorstelling in choreografie van Ton Simons bouwt voort op het overweldigende succes van het locatieproject Mind and Matter. Naast een speciaal voor het orgel bewerkte uitvoering van La Création de Monde, biedt de voorstelling ook orgelimprovisaties bij choreografieën, Mozart en de onvermijdelijke en immer inspirerende Bach. Te zien om 13.00 en 17.00 uur in de Nicolaïkerk.

PREMIERE: Der Wind hat mir ein Lied erzählt / Jeroen Manders. Een revueachtige show met het orgel als middelpunt. Inspiratie en verbindende factor zijn de 30er jaren van de vorige eeuw, zoals het lied van cabaretzangeres Zarah Leander Der Wind hat mit ein Lied erzählt. Dans, circus, acrobatiek en zang in combinatie met orgelmuziek. De diverse fragmenten worden met elkaar verbonden door acrobaat Jeroen Manders. Te zien om 14.15, 15.45 en 17.15 uur in de Janskerk.

PREMIERE: DIDGEREDOO / Aurelia Saxofoonkwartet
Naast het werk van Milhaud kunnen bezoekers ook genieten van een wereldpremière: Didgeridoo, een nieuwe compositie van Gerard Beljon. "Zowel de didgeridoo als orgel en saxofoon maken gebruik van een buis. Door bij het orgel twee registers af te wisselen en de saxen dezelfde toon te laten spelen, ontstaat er een rustig, schommelend ritme dat doet denken aan de didgeridoo. Dit stuk is gebaseerd op de klank, de eenvoud en de schoonheid van een enkele toon waaruit een wereld van muziek kan voortkomen." Te zien om 15.30 uur in de Domkerk.

PREMIERE : De Filosoof / Erik Heijerman
Satie was een opvallende verschijning in het Parijs van de jaren '20. Deze barpianist en componist wilde breken met dweperige romantiek. In Socrate, drie liederen voor mezzosopraan en piano of ensemble (hier bewerkt voor orgel) toont hij zich muzikaal een filosoof. Beschouwelijk, bijna afstandelijk en daardoor aangrijpend wordt de dood van Socrates (die werd verplicht de gifbeker te drinken) verklankt. Erik Heijerman zal als aanstekelijk verteller, musicus en filosoof deze Satie en Socrates voor ons tot leven roepen. Special Guest: mezzosopraan Charlotte Riedijk. Nicolaïkerk, 15.00 uur.

Naast deze programma's is Theatercompagnie Barrevoet te zien in de Geertekerk met ECHO, poëtisch en beeldend locatietheater over mensen en hun herinneringen (18.15 en 20.30 uur). Organist Joost Langeveld - expert in het begeleiden van stomme films- brengt de avant-garde film Ménilmontant (1925) tot leven in de Pieterskerk (18.45 en 20.00 uur).

Voor meer informatie: kijk op www.culturelezondagen.nl



Ingezonden persbericht