European Union



Brussel, 17 oktober 2007

Commissie stelt voor piraatvisserij uit te roeien

De Europese Commissie heeft vandaag een belangrijk beleidsinitiatief bekendgemaakt om illegale visserijactiviteiten uit te roeien door de belangrijkste drijfveer ervoor aan te pakken, namelijk winstbejag op korte termijn. Illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij (IOO-visserij) treedt alle regels met de voeten , put de visbestanden volledig uit, vernietigt mariene habitats, verstoort de concurrentie voor eerlijke vissers en verzwakt de kustgemeenschappen, vooral in ontwikkelingslanden. Aangezien de EU een van de belangrijkste visserijgrootmachten is en de grootste markt voor visserijproducten ter wereld, moet zij een hoofdrol spelen in de uitroeiing van IOO-visserij. Krachtens de vandaag voorgestelde maatregelen zou toegang tot de EU-markt alleen nog mogelijk zijn voor visserijproducten die door de vlaggenstaat of het betrokken uitvoerende land als legaal zijn gecertificeerd. Er wordt een Europese zwarte lijst opgesteld van IOO-vaartuigen en van staten die IOO-activiteiten oogluikend toestaan en er komen ook afschrikkende sancties tegen IOO-activiteiten in EU-wateren en tegen alle EU-marktdeelnemers die, waar ook ter wereld, IOO-visserij bedrijven. De bestrijding van illegale visserij maakt deel uit van het streven van de EU naar een duurzaam gebruik van de zee, dat aan de basis ligt van het vorige week door de Commissie voorgestelde geïntegreerde maritieme beleid. Het huidige pakket omvat een mededeling en een voorstel voor een verordening van de Raad.

De heer Joe Borg, EU-commissaris voor Visserij en maritieme zaken, verklaarde in dit verband het volgende: "Er moet een nultolerantie komen ten aanzien van piraatvisserij, aangezien die alleen voordelen oplevert voor wie de zee leegrooft. Voor de rest van de wereld heeft IOO-visserij alleen nadelen in de vorm van overbevissing, vernietiging van habitats en oneerlijke concurrentie. Gerichte actie, volledig engagement en volledige samenwerking op alle niveaus wereldwijd zijn essentieel om deze onaanvaardbare praktijken uit te roeien. De EU moet in dit verband het voorbeeld geven en dat is wat wij met dit voorstel beogen."

Met naar schatting 10 miljard euro per jaar bedraagt de omzet van de IOO-visserij ongeveer evenveel als de gemiddelde omzet van de belangrijkste wereldproducenten. De invoer in de EU van van IOO-visserij afkomstige producten wordt op meer dan 1,1 miljard euro geraamd, en dat is een voorzichtige raming. In deze mededeling worden de oorzaken en de omvang van IOO-visserij en de door die visserij veroorzaakte schade beschreven, alsmede de gevolgen voor de EU, de tot nu toe genomen maatregelen en de noodzaak aan verdere maatregelen. In de mededeling worden de drie belangrijkste uitdagingen opgesomd:
* identificatie, preventie en bestraffing van invoer van IOO-producten in de EU;

* ontmoediging van al wie IOO-visserij bedrijft maar ook van de landen die aan IOO-visserij doen of dergelijke visserij oogluikend toestaan;

* zorgen voor een betere naleving van de visserijvoorschriften in EU-wateren en door onderdanen van de EU in andere dan EU-wateren.

De hoeksteen van het systeem om de EU-markt volledig tegen IOO-visserij te beveiligen is de toepassing van de "regeling inzake de controle door de havenstaat". Voortaan moeten alle in de EU ingevoerde visserijproducten - zowel vers, bevroren als verwerkt - vooraf zijn gecertificeerd door de vlaggenstaat (land waar het vaartuig dat de vangsten heeft gedaan, is geregistreerd), als bewijs dat de producten legaal zijn en dat het betrokken vaartuig over de nodige vergunningen en quota beschikt.

Vaartuigen uit derde landen hebben uitsluitend toegang tot de havendiensten in de EU-havens die zijn opgenomen in een door elke lidstaat vast te stellen lijst van aangewezen havens. Bovendien wordt elke vorm van overlading tussen vaartuigen uit derde landen en EU-vaartuigen op zee verboden, en moet dergelijke overlading plaatsvinden in een aangewezen haven.

Het door de vlaggenstaat gevalideerde vangstcertificaat dient de visserijproducten te vergezellen in elk stadium van de afzetketen. Op die manier kan gemakkelijk worden nagegaan of visserijproducten legaal zijn gevangen, zelfs indien zij via een aantal landen zijn gepasseerd voordat zij op de EU-markt belanden, en zelfs indien zij onderweg zijn verwerkt.

Om marktdeelnemers en staten te weerhouden van IOO-visserij, zou een Europees systeem van zwarte lijsten worden ingevoerd. Tussen EU-lidstaten en niet-meewerkende derde staten worden alle betrekkingen op visserijgebied, ook de handel in visserijproducten, verboden. In beide gevallen voorzien de procedures inzake de zwarte lijst in vrijwaringsmaatregelen en beroepsmogelijkheden om te garanderen dat in de lijst opgenomen vaartuigen en staten een eerlijke behandeling krijgen.

De voorschriften moeten door iedereen worden nageleefd. De voorgestelde verordening legt dan ook een grotere verantwoordelijkheid bij de lidstaten op het vlak van het opleggen van sancties voor hun onderdanen die IOO-visserij bedrijven of ondersteunen buiten de EU. Ook worden maatregelen vastgesteld voor de harmonisering van de maximumniveaus van de door de lidstaten toegepaste sancties met betrekking tot ernstige overtredingen van de voorschriften van het gemeenschappelijk visserijbeleid.

Een betere samenwerking bij het onderzoek van IOO-activiteiten is van cruciaal belang voor de uitroeiing van die activiteiten. De Commissie wil in dit verband een centrale rol toebedelen aan het Communautair Bureau voor Visserijcontrole. Voorts stelt de Commissie voor de inspanningen van de EU op het gebied van de ontwikkeling van controle-instrumenten op internationaal niveau te versterken, de bevoegdheden van de regionale organisaties voor visserijbeheer (ROVB's) op het vlak van de bestrijding van IOO te consolideren en steun te verlenen aan ontwikkelingslanden om het visserijbeheer en de controlevoorzieningen verder uit te bouwen.

Onder meer de ontwikkelingslanden zijn grote slachtoffers van IOO-visserij. Dat geldt vaak ook voor de bemanningsleden van IOO-vaartuigen. Daarom wenst de Commissie een snelle ratificatie van de internationale overeenkomsten inzake de omstandigheden aan boord en de veiligheid van vaartuigen.

De Commissie en het Portugese voorzitterschap van de EU zullen op 29 oktober 2007 in Lissabon een ministeriële conferentie inzake IOO-visserij organiseren.

Zie ook MEMO/07411.