Brussel, 17 oktober 2007
Commissie stelt voor piraatvisserij uit te roeien
De Europese Commissie heeft vandaag een belangrijk beleidsinitiatief
bekendgemaakt om illegale visserijactiviteiten uit te roeien door de
belangrijkste drijfveer ervoor aan te pakken, namelijk winstbejag op korte
termijn. Illegale, ongemelde en ongereglementeerde visserij (IOO-visserij)
treedt alle regels met de voeten , put de visbestanden volledig uit,
vernietigt mariene habitats, verstoort de concurrentie voor eerlijke vissers
en verzwakt de kustgemeenschappen, vooral in ontwikkelingslanden. Aangezien
de EU een van de belangrijkste visserijgrootmachten is en de grootste markt
voor visserijproducten ter wereld, moet zij een hoofdrol spelen in de
uitroeiing van IOO-visserij. Krachtens de vandaag voorgestelde maatregelen
zou toegang tot de EU-markt alleen nog mogelijk zijn voor visserijproducten
die door de vlaggenstaat of het betrokken uitvoerende land als legaal zijn
gecertificeerd. Er wordt een Europese zwarte lijst opgesteld van
IOO-vaartuigen en van staten die IOO-activiteiten oogluikend toestaan en er
komen ook afschrikkende sancties tegen IOO-activiteiten in EU-wateren en
tegen alle EU-marktdeelnemers die, waar ook ter wereld, IOO-visserij
bedrijven. De bestrijding van illegale visserij maakt deel uit van het
streven van de EU naar een duurzaam gebruik van de zee, dat aan de basis
ligt van het vorige week door de Commissie voorgestelde geïntegreerde
maritieme beleid. Het huidige pakket omvat een mededeling en een voorstel
voor een verordening van de Raad.
De heer Joe Borg, EU-commissaris voor Visserij en maritieme zaken,
verklaarde in dit verband het volgende: "Er moet een nultolerantie
komen ten aanzien van piraatvisserij, aangezien die alleen voordelen
oplevert voor wie de zee leegrooft. Voor de rest van de wereld heeft
IOO-visserij alleen nadelen in de vorm van overbevissing, vernietiging
van habitats en oneerlijke concurrentie. Gerichte actie, volledig
engagement en volledige samenwerking op alle niveaus wereldwijd zijn
essentieel om deze onaanvaardbare praktijken uit te roeien. De EU moet
in dit verband het voorbeeld geven en dat is wat wij met dit voorstel
beogen."
Met naar schatting 10 miljard euro per jaar bedraagt de omzet van de
IOO-visserij ongeveer evenveel als de gemiddelde omzet van de
belangrijkste wereldproducenten. De invoer in de EU van van
IOO-visserij afkomstige producten wordt op meer dan 1,1 miljard euro
geraamd, en dat is een voorzichtige raming. In deze mededeling worden
de oorzaken en de omvang van IOO-visserij en de door die visserij
veroorzaakte schade beschreven, alsmede de gevolgen voor de EU, de tot
nu toe genomen maatregelen en de noodzaak aan verdere maatregelen. In
de mededeling worden de drie belangrijkste uitdagingen opgesomd:
* identificatie, preventie en bestraffing van invoer van
IOO-producten in de EU;
* ontmoediging van al wie IOO-visserij bedrijft maar ook van de
landen die aan IOO-visserij doen of dergelijke visserij oogluikend
toestaan;
* zorgen voor een betere naleving van de visserijvoorschriften in
EU-wateren en door onderdanen van de EU in andere dan EU-wateren.
De hoeksteen van het systeem om de EU-markt volledig tegen
IOO-visserij te beveiligen is de toepassing van de "regeling inzake de
controle door de havenstaat". Voortaan moeten alle in de EU ingevoerde
visserijproducten - zowel vers, bevroren als verwerkt - vooraf zijn
gecertificeerd door de vlaggenstaat (land waar het vaartuig dat de
vangsten heeft gedaan, is geregistreerd), als bewijs dat de producten
legaal zijn en dat het betrokken vaartuig over de nodige vergunningen
en quota beschikt.
Vaartuigen uit derde landen hebben uitsluitend toegang tot de
havendiensten in de EU-havens die zijn opgenomen in een door elke
lidstaat vast te stellen lijst van aangewezen havens. Bovendien wordt
elke vorm van overlading tussen vaartuigen uit derde landen en
EU-vaartuigen op zee verboden, en moet dergelijke overlading
plaatsvinden in een aangewezen haven.
Het door de vlaggenstaat gevalideerde vangstcertificaat dient de
visserijproducten te vergezellen in elk stadium van de afzetketen. Op
die manier kan gemakkelijk worden nagegaan of visserijproducten legaal
zijn gevangen, zelfs indien zij via een aantal landen zijn gepasseerd
voordat zij op de EU-markt belanden, en zelfs indien zij onderweg zijn
verwerkt.
Om marktdeelnemers en staten te weerhouden van IOO-visserij, zou een
Europees systeem van zwarte lijsten worden ingevoerd. Tussen
EU-lidstaten en niet-meewerkende derde staten worden alle betrekkingen
op visserijgebied, ook de handel in visserijproducten, verboden. In
beide gevallen voorzien de procedures inzake de zwarte lijst in
vrijwaringsmaatregelen en beroepsmogelijkheden om te garanderen dat in
de lijst opgenomen vaartuigen en staten een eerlijke behandeling
krijgen.
De voorschriften moeten door iedereen worden nageleefd. De
voorgestelde verordening legt dan ook een grotere verantwoordelijkheid
bij de lidstaten op het vlak van het opleggen van sancties voor hun
onderdanen die IOO-visserij bedrijven of ondersteunen buiten de EU.
Ook worden maatregelen vastgesteld voor de harmonisering van de
maximumniveaus van de door de lidstaten toegepaste sancties met
betrekking tot ernstige overtredingen van de voorschriften van het
gemeenschappelijk visserijbeleid.
Een betere samenwerking bij het onderzoek van IOO-activiteiten is van
cruciaal belang voor de uitroeiing van die activiteiten. De Commissie
wil in dit verband een centrale rol toebedelen aan het Communautair
Bureau voor Visserijcontrole. Voorts stelt de Commissie voor de
inspanningen van de EU op het gebied van de ontwikkeling van
controle-instrumenten op internationaal niveau te versterken, de
bevoegdheden van de regionale organisaties voor visserijbeheer
(ROVB's) op het vlak van de bestrijding van IOO te consolideren en
steun te verlenen aan ontwikkelingslanden om het visserijbeheer en de
controlevoorzieningen verder uit te bouwen.
Onder meer de ontwikkelingslanden zijn grote slachtoffers van
IOO-visserij. Dat geldt vaak ook voor de bemanningsleden van
IOO-vaartuigen. Daarom wenst de Commissie een snelle ratificatie van
de internationale overeenkomsten inzake de omstandigheden aan boord en
de veiligheid van vaartuigen.
De Commissie en het Portugese voorzitterschap van de EU zullen op 29
oktober 2007 in Lissabon een ministeriële conferentie inzake
IOO-visserij organiseren.
Zie ook MEMO/07411.
European Union