Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
12.Oktober 2007
19 oktober 2007 officiële opening van nieuwe trimodale terminal
Euroterminal Coevorden schrijft historie
Om meerdere redenen zal vrijdag 19 oktober 2007 een heuglijke en historische dag voor de Euroterminal Coevorden en de exploitant, de Bentheimer Eisenbahn, zijn. De grootscheepse uitbreiding van deze succesvolle Duits-Nederlandse containerterminal wordt dan in de avondschemering officieel in gebruik genomen door prof. dr. Hans-Gert Pöttering, voorzittervan het Europarlement. Uniek is dat een deel van de nieuwe perrons en rangeersporen op Duits grondgebied liggen; hiermee is de Euroterminal vooralsnog de eerste en enige grensoverschrijdende terminal op de Duits-Nederlandse grens.
Bijzonder is bovendien dat de 200 meter verderop gelegen haven nu direct met een spoorlijn aan de railterminal is verbonden; dit geeft de Euroterminal Coevorden als enige boven de grote rivieren in Nederland het predicaat 'trimodaal'. En last but not least verheugt de Euroterminal zich de 19e oktober op de ondertekening van het samenwerkingscontract met Kombiverkehr, de grootste netwerkorganisatie in Europa op het gebied van railvervoer.
Europarlementariër Pöttering zal de openingshandeling verrichten in een spektakel van vuurwerk, treinen, vrachtwagens, treinen, dans en muziek; in het bijzijn van honderden gasten uit de wereld van transport en logistiek.
Open dag
Twee dagen later, op zondag 21 oktober, houdt de Euroterminal open dag voor de bewoners van de regio, van 11.00 tot 17.00 uur, met een onderhoudend en feestelijk programma voor jong en oud. De belangstellenden kunnen er het dagelijkse werk op de terminal - de treinen, vrachtwagens, schepen en containers - beleven. Er worden onder meer demonstraties met hypermoderne trucks en kranen gegeven. Wie durft kan in een mand aan een kraan op 30 meter hoogte een kijkje nemen over de stad en de terminal. Er zijn stands van diverse logistieke bedrijven.Verder is er een behendigheidswedstrijd heftruck rijden. Voor kinderen zijn er verschillende attracties, van carrousel tot luchtkussen. Een dweilorkest en shantykoor zorgen voor de muzikale opluistering. En voor de inwendige mens wordt eveneens gezorgd.
Speciaal voor deze dag zet de Bentheimer Eisenbahn een personentrein op het traject Nordhorn-Euroterminal Coevorden in, met haltes in Neuenhaus en Emlichheim. Voor E 2,50 p.p. kunnen mensen mee naar de open dag. Kaartjes zijn vooraf op verschillende verkooppunten in de genoemde plaatsten te verkrijgen; zie ook www.graf-mec.de
Voor de bewoners van de stad Coevorden zal een paardenkoets en een boot (van de Havenvereniging Coevorden) op en neer pendelen op het traject station, markt/recreantenhaven, Euroterminal.
Logistieke draaischijf
Precies een jaar is aan de uitbreiding en vernieuwing van de terminal gewerkt. Er ligt nu een sterk, trimodaal concept: 4,5 kilometer rangeerspoor, waar vier complete treinshuttles weggezet kunnen worden), een overslagcapaciteit van ruim 60.000 teu (is tweeënhalf miljoen ton) per jaar en een directe spooraansluiting aan de haven.
De Euroterminal is een logistieke draaischijf van formaat en van eminent belang voor de regionale economie. Niet alleen de bedrijven op het aangrenzende mega-bedrijvenpark, Europark Coevorden-Emlichheim, maken er gebruik van, maar ook tal van bedrijven uit de wijde regio, waaronder de grote industriële concentraties van Emmen, Hardenberg en het Duitse Nordhorn. Bovenal is de Euroterminal een belangrijk doorvoerstation voor de goederenstromen uit de West-Nederlandse mainports naar het Europese achterland.
Afgelopen jaar werden er zo'n 40.000 containers overgeslagen. Dat betekent ruim 900.000 ton, en dat is exclusief de overslag van bulk- en stukgoed. Naar verwachting zal in 2010 minstens anderhalf miljoen ton aan containers worden overgeslagen.
Groei
In 1993 richtte de Bentheimer Eisenbahn tesamen met 13 Nederlandse partners de Euroterminal Coevorden (ETC) op. Containers, stukgoed en bulk zou er worden overgeslagen van vrachtwagen op trein en vice versa. Aan de rand van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark op Nederlandse grond van de gemeente Coevorden ontstond het regionaal overslagcentrum, met open en overdekte perrons. Daarna volgde een gestage omzetgroei. Na 2000 nam het containervervoer Coevorden explosief toe.
Om de groeiende vraag het hoofd te kunnen bieden, besloten de Duitse en Nederlandse partijen dat de terminal fors moest worden uitgebreid: een investering van E 12,5 miljoen. De capaciteit moest minstens worden verdubbeld en op 2,5 miljoen ton per jaar worden gebracht. Op 19 oktober a.s. is de klus geklaard.
Ruim de helft van de investering heeft het Duitse Eisenbahn Bundesamt voor z'n rekening genomen. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland heeft E 3,7 miljoen bijgepast. En de exploitant van de terminal, de Bentheimer Eisenbahn AG, heeft E 2,3 miljoen bijgedragen; het is de grootste investering van de Duitse spoorwegmaatschappij in haar 111-jarig bestaan.
Netwerken
De Bentheimer Eisenbahn zorgt voor de aansluiting tussen het Nederlandse en het Duitse spoorwegnet. Het belangrijke spoorwegknooppunt aan de Duitse zijde, de stad Rheine, ligt op slechts 60 kilometer afstand.
De Euroterminal Coevorden maakt deel uit van het omvangrijke railterminalnetwerk van Kombiverkehr GmbH & Co uit Frankfurt, de grootste van Europa. Hierdoor zijn de grote Europese steden per spoor bereikbaar vanuit Coevorden.
Vier maal per week rijdt er een shuttletrein van/naar Rotterdam en twee maal per week van/naar Amsterdam. Vanuit Coevorden rijden de Euroterminal-treinen naar de grote Duitse havensteden en de knooppunten Ludwigshafen en Duisburg. Vandaar gaan de ladingen door naar diverse grote economische centra in Europa, waaronder Verona, Salzburg, Munchen, Warschau, Boedapest en Moskou. Vaste treinverbindingen zijn er met 23 steden.
Vrachtwagens zijn vanaf de Euroterminal binnen 10 minuten op het internationale snelwegennet. Via de A37 en de Duitse A31 kunnen ze het Ruhrgebied en de de Duitse en Nederlandse havensteden in twee tot tweeenhalf uur bereiken.
In de directe omgeving van de terminal zijn gerenommeerde logistieke dienstverleners, zoals Penske Logistics en Nijhof Wassink gevestigd.
Haven
De nieuwe industriehaven maakt integraal deel uit van de Euroterminal. De haven heeft een kadelengte van 525 meter. De verbindende vaarweg is het Kanaal Coevorden-Almelo, dat schepen tot 800 ton (24 teu) doorlaat. Lengte, breedte en diepte van het schip mogen niet meer zijn dan 63, 6,6 en 2,5 m.
In Twente sluit dit kanaal aan op de grotere vaarwegen naar het westen en zuiden. Proefvaarten hebben aangetoond dat een Kempenaar ruim binnen achttien uur van Rotterdam of Amsterdam in Coevorden kan komen.
De provincie Overijssel is bereid een verdere opwaardering van het kanaal naar 1000 ton of meer in overweging te nemen, als de economische noodzaak ertoe kan worden hard gemaakt.
Europark
De Euroterminal ligt op het grensoverschrijdende bedrijvenpark Europark Coevorden-Emlichheim. Een park van grote omvang: 350 hectare (!), voor een derde op Nederlands en twederde op Duits grondgebied. Inmiddels zijn er 16 bedrijven gevestigd, waaronder grote concerns als IAMS Petfood, Penske Logistics en BBE/Westo (betonproducten). Een tiental nieuwe bedrijfsvestigingen zijn momenteel in voorbereiding. Er is nog circa 90 hectare beschikbaar. De kavels worden op maat uitgegeven, tegen een prijs van E 40 per m2 op de Nederlandse en E 18,50 per m2 aan de Duitse zijde.
Door de goede logistieke voorzieningen is het bedrijvenpark uitermate geschikt voor branches die het van logistiek moeten hebben, zoals food & feed, elektronica, assemblage en energieproductie. In aanbouw is reeds een energiecentrale die een vermogen van 80 megawatt krijgt. In voorbereiding zijn drie kleinere biocentrales.
Goedkope energie
Het management van het Europark streeft naar onderlinge samenwerking tussen de bedrijven. Hierbij staan duurzame synergieeffecten voor ogen, zoals hergebruik van reststoffen en restwarmte en bundeling van goederenstromen over spoor en water.
De vestiging van de energiecentrales brengt een locaal energienetwerk dichterbij. Doel ervan is warmte en stroom tegen gunstige tarieven aan de bedrijven aanbieden.
Meer informatie:
. Euroterminal Coevorden, De Mars 7, 7742 PT Coevorden, tel. 0524-519522, e-mail: etc@euroterminal.nl, website: www.europark-terminal.de. Contactpersoon: J. Koop
. Europark Coedvorden-Emlichheim, Postbus 89, 7740 AB Coevorden, tel. 0049 (0)5947-990190, e-mail: info@eu-park.com, website www.eu-park.com.contactpersoon: H. Oortmann.
. Bentheimer Eisenbahn AG, Otto-Hahn-Strasse 1,48529 Nordhorn, Tel. 05921-8033-0, e-mail: direktion@bentheimer-eisenbahn.de, website: www.bentheimer-eisenbahn.de Kontakt: J. Berends
-----------------------
---- --