European Union



Brussel, 19 oktober 2007

Antitrustbeleid: Commissie toetst toezeggingen van acht leden van SkyTeam betreffende hun samenwerking in een alliantie

De Europese Commissie heeft belanghebbende derden uitgenodigd opmerkingen te maken over de toezeggingen die zijn gedaan door acht leden van de SkyTeam-alliantie, te weten Aeromexico, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM, Korean Air, Northwest Airlines en Air France. Met deze toezeggingen wordt beoogd bezwaren ten aanzien van door het EG-Verdrag (artikel 81) verboden concurrentiebeperkende praktijken, die in de mededeling van punten van bezwaar van de Commissie van 15 juni 2006 werden geuit (zie MEMO/06/243), weg te nemen. De Commissie vreest dat de samenwerking op het gebied van luchtvervoerdiensten voor passagiers tussen deze leden van SkyTeam negatieve gevolgen kan hebben voor passagiers op routes waar zij een sterke marktpositie hebben en waar de belemmeringen voor de toegang tot de markt significant zijn. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen hebben de partijen toezeggingen gedaan om de toegang voor nieuwkomers op de routes in kwestie te faciliëren. De partijen bieden hoofdzakelijk aan op de desbetreffende luchthavens van de EU slots beschikbaar te maken om concurrenten in de gelegenheid te stellen nieuwe of extra diensten aan te bieden en hun frequent flyer-programma's te delen. Een bekendmaking waarin een overzicht van de verbintenissen wordt gegeven en waarin belanghebbende derden wordt gevraagd hun opmerkingen binnen een maand mee te delen is in Publicatieblad C245 van 19.10.2007 van de EU gepubliceerd.

SkyTeam is een mondiale alliantie van luchtvaartmaatschappijen die is gericht op strategische samenwerking op lange termijn op het gebied van luchtvervoerdiensten voor passagiers en vracht. Overeenkomsten die binnen SkyTeam worden gesloten over luchtvervoerdiensten voor passagiers hebben betrekking op routes tussen enkele duizenden stedenparen wereldwijd. Op de meeste van deze routes zal de samenwerking tussen de partijen waarschijnlijk geen negatieve gevolgen voor de concurrentie hebben.

De Commissie vreest echter dat de samenwerking tussen Aeromexico, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM, Korean Air, Northwest Airlines en Air France wat een aantal stedenparen betreft een inbreuk zou kunnen betekenen op het in het EG-Verdrag (artikel 81) vervatte verbod op concurrentiebeperkende praktijken: Amsterdam-Detroit, Amsterdam-Minneapolis, Parijs-Atlanta, Parijs-Cincinnati, Rome-Atlanta, Milaan-New York City, Parijs-Praag, Milaan-Praag, Rome-Praag, Amsterdam-Praag en Parijs-Seoul. Gelet op de sterke marktpositie van de partijen, tezamen met de bestaande significante belemmeringen voor markttoegang, zullen zich op deze markten waarschijnlijk concurrentiebeperkende effecten voordoen. De belemmeringen voor markttoegang zijn onder andere het beperkte aantal beschikbare slots op de belangrijkste luchthavens in de Unie, de hoge frequentie van de vluchten die door de partijen worden uitgevoerd, ongelijke voordelen, met name wat de dienstregelingen betreft, die voortvloeien uit het feit dat de partijen hun eigen "hubs" gebruiken alsook de toegevoegde waarde die voor de klanten voortvloeit uit de mogelijkheid om van de gezamenlijke frequent flyer-programma's en andere stimuleringsprogramma's te profiteren (de "netwerkeffecten").

Na op de mededeling van punten van bezwaar te hebben geantwoord en aan de daaropvolgende discussies te hebben deelgenomen, boden de partijen aan zich aan een reeks toezeggingen te houden om aan de concurrentiebezwaren van de Commissie tegemoet te komen. De partijen bieden hoofdzakelijk aan op de desbetreffende luchthavens van de EU slots beschikbaar te maken om concurrenten in de gelegenheid te stellen nieuwe of extra diensten aan te bieden en hun frequent flyer-programma's te delen. Daarnaast stellen de partijen voor interlining-overeenkomsten te sluiten met nieuwkomers, bijzondere pro-rata-overeenkomsten te sluiten voor aanvoerlijnen en doorvoerlijnen ("behind and beyond traffic") op intra-Europese routes (dit zijn overeenkomsten tussen twee of meer luchtvaartmaatschappijen betreffende de verdeling van doorgangstarieven op reizen die uit twee of meer gedeelten bestaan en die door verschillende luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd) en intermodaal vervoer te vergemakkelijken (luchtvervoer als onderdeel van een traject dat vervoer te land omvat, bijvoorbeeld per spoorweg).

De partijen boden tevens aan een beheerder aan te stellen om toezicht te houden op de naleving van de verbintenissen. De partijen bieden deze verbintenissen aan voor een periode van vijf jaar ten aanzien van de stedenparen op lange afstanden naar/van bestemmingen in de VS en voor zes jaar ten aanzien van alle andere stedenparen.

Indien de Commissie bij de beoordeling van de ontvangen opmerkingen tot de bevinding zou komen dat de gedane toezeggingen de concurrentiebezwaren zouden wegnemen, zou zij ten aanzien daarvan een beschikking geven uit hoofde van artikel 9 van Verordening 1/2003.

Een dergelijke beschikking bevat de conclusie dat er niet langer gronden voor een optreden van de Commissie bestaan, zonder dat wordt geconcludeerd of er al dan niet nog sprake is van een inbreuk. Indien echter de in het kader van een dergelijke beschikking aangegane verbintenissen niet worden nagekomen, kan de Commissie aan de betrokken partij een boete opleggen tot 10% van de mondiale omzet zonder dat zij behoeft te bewijzen dat er een inbreuk op de antitrustregels is geweest.

Indien uit de beoordeling van de opmerkingen van belanghebbenden zou blijken dat de gedane toezeggingen de in de mededeling van punten van bezwaar genoemde bezwaren niet zouden kunnen wegnemen, zou de Commissie de procedure kunnen voortzetten om een verbodsbeschikking overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1/2003 te geven waarin de partijen wordt gelast hun samenwerking in de huidige vorm op de betrokken markten te beëindigen. Gedetailleerde informatie over de voorgestelde verbintenissen is gepubliceerd in het Publicatieblad (OJ C245, 19.10.2007, page 46) van de EU en kan worden geraadpleegd op de Europa-website: http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index