Brussel, 19 oktober 2007
Antitrustbeleid: Commissie toetst toezeggingen van acht leden van SkyTeam
betreffende hun samenwerking in een alliantie
De Europese Commissie heeft belanghebbende derden uitgenodigd opmerkingen te
maken over de toezeggingen die zijn gedaan door acht leden van de
SkyTeam-alliantie, te weten Aeromexico, Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta
Air Lines, KLM, Korean Air, Northwest Airlines en Air France. Met deze
toezeggingen wordt beoogd bezwaren ten aanzien van door het EG-Verdrag
(artikel 81) verboden concurrentiebeperkende praktijken, die in de
mededeling van punten van bezwaar van de Commissie van 15 juni 2006 werden
geuit (zie MEMO/06/243), weg te nemen. De Commissie vreest dat de
samenwerking op het gebied van luchtvervoerdiensten voor passagiers tussen
deze leden van SkyTeam negatieve gevolgen kan hebben voor passagiers op
routes waar zij een sterke marktpositie hebben en waar de belemmeringen voor
de toegang tot de markt significant zijn. Om aan deze bezwaren tegemoet te
komen hebben de partijen toezeggingen gedaan om de toegang voor nieuwkomers
op de routes in kwestie te faciliëren. De partijen bieden hoofdzakelijk aan
op de desbetreffende luchthavens van de EU slots beschikbaar te maken om
concurrenten in de gelegenheid te stellen nieuwe of extra diensten aan te
bieden en hun frequent flyer-programma's te delen. Een bekendmaking waarin
een overzicht van de verbintenissen wordt gegeven en waarin belanghebbende
derden wordt gevraagd hun opmerkingen binnen een maand mee te delen is in
Publicatieblad C245 van 19.10.2007 van de EU gepubliceerd.
SkyTeam is een mondiale alliantie van luchtvaartmaatschappijen die is
gericht op strategische samenwerking op lange termijn op het gebied
van luchtvervoerdiensten voor passagiers en vracht. Overeenkomsten die
binnen SkyTeam worden gesloten over luchtvervoerdiensten voor
passagiers hebben betrekking op routes tussen enkele duizenden
stedenparen wereldwijd. Op de meeste van deze routes zal de
samenwerking tussen de partijen waarschijnlijk geen negatieve gevolgen
voor de concurrentie hebben.
De Commissie vreest echter dat de samenwerking tussen Aeromexico,
Alitalia, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, KLM, Korean Air,
Northwest Airlines en Air France wat een aantal stedenparen betreft
een inbreuk zou kunnen betekenen op het in het EG-Verdrag (artikel 81)
vervatte verbod op concurrentiebeperkende praktijken:
Amsterdam-Detroit, Amsterdam-Minneapolis, Parijs-Atlanta,
Parijs-Cincinnati, Rome-Atlanta, Milaan-New York City, Parijs-Praag,
Milaan-Praag, Rome-Praag, Amsterdam-Praag en Parijs-Seoul. Gelet op de
sterke marktpositie van de partijen, tezamen met de bestaande
significante belemmeringen voor markttoegang, zullen zich op deze
markten waarschijnlijk concurrentiebeperkende effecten voordoen. De
belemmeringen voor markttoegang zijn onder andere het beperkte aantal
beschikbare slots op de belangrijkste luchthavens in de Unie, de hoge
frequentie van de vluchten die door de partijen worden uitgevoerd,
ongelijke voordelen, met name wat de dienstregelingen betreft, die
voortvloeien uit het feit dat de partijen hun eigen "hubs" gebruiken
alsook de toegevoegde waarde die voor de klanten voortvloeit uit de
mogelijkheid om van de gezamenlijke frequent flyer-programma's en
andere stimuleringsprogramma's te profiteren (de "netwerkeffecten").
Na op de mededeling van punten van bezwaar te hebben geantwoord en aan
de daaropvolgende discussies te hebben deelgenomen, boden de partijen
aan zich aan een reeks toezeggingen te houden om aan de
concurrentiebezwaren van de Commissie tegemoet te komen. De partijen
bieden hoofdzakelijk aan op de desbetreffende luchthavens van de EU
slots beschikbaar te maken om concurrenten in de gelegenheid te
stellen nieuwe of extra diensten aan te bieden en hun frequent
flyer-programma's te delen. Daarnaast stellen de partijen voor
interlining-overeenkomsten te sluiten met nieuwkomers, bijzondere
pro-rata-overeenkomsten te sluiten voor aanvoerlijnen en
doorvoerlijnen ("behind and beyond traffic") op intra-Europese routes
(dit zijn overeenkomsten tussen twee of meer luchtvaartmaatschappijen
betreffende de verdeling van doorgangstarieven op reizen die uit twee
of meer gedeelten bestaan en die door verschillende
luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd) en intermodaal vervoer te
vergemakkelijken (luchtvervoer als onderdeel van een traject dat
vervoer te land omvat, bijvoorbeeld per spoorweg).
De partijen boden tevens aan een beheerder aan te stellen om toezicht
te houden op de naleving van de verbintenissen. De partijen bieden
deze verbintenissen aan voor een periode van vijf jaar ten aanzien van
de stedenparen op lange afstanden naar/van bestemmingen in de VS en
voor zes jaar ten aanzien van alle andere stedenparen.
Indien de Commissie bij de beoordeling van de ontvangen opmerkingen
tot de bevinding zou komen dat de gedane toezeggingen de
concurrentiebezwaren zouden wegnemen, zou zij ten aanzien daarvan een
beschikking geven uit hoofde van artikel 9 van Verordening 1/2003.
Een dergelijke beschikking bevat de conclusie dat er niet langer
gronden voor een optreden van de Commissie bestaan, zonder dat wordt
geconcludeerd of er al dan niet nog sprake is van een inbreuk. Indien
echter de in het kader van een dergelijke beschikking aangegane
verbintenissen niet worden nagekomen, kan de Commissie aan de
betrokken partij een boete opleggen tot 10% van de mondiale omzet
zonder dat zij behoeft te bewijzen dat er een inbreuk op de
antitrustregels is geweest.
Indien uit de beoordeling van de opmerkingen van belanghebbenden zou
blijken dat de gedane toezeggingen de in de mededeling van punten van
bezwaar genoemde bezwaren niet zouden kunnen wegnemen, zou de
Commissie de procedure kunnen voortzetten om een verbodsbeschikking
overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1/2003 te geven
waarin de partijen wordt gelast hun samenwerking in de huidige vorm op
de betrokken markten te beëindigen.
Gedetailleerde informatie over de voorgestelde verbintenissen is
gepubliceerd in het Publicatieblad (OJ C245, 19.10.2007, page 46) van
de EU en kan worden geraadpleegd op de Europa-website:
http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index
European Union