Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Driekwart 50-plussers laat overwaarde woning onbenut

74% van de huizenbezitters in ons land ouder dan vijftig doet niets met de overwaarde van hun huis. Deze groep woningbezitters is huiverig voor een verdere stijging van de woonlasten. Dit is gebleken uit een recent onafhankelijk onderzoek in opdracht van Van Bruggen Adviesgroep, één van de grotere onafhankelijke aanbieders van financiële diensten in Nederland. Onwetendheid is troef bij de 50-plusser: 22% van de huizenbezitters in deze leeftijdscategorie weet niet hoeveel de overwaarde van hun woning bedraagt, terwijl er juist financiële ruimte gecreëerd kan worden door deze overwaarde te benutten.

Financiële ruimte is bij de ondervraagde groep zeer wenselijk. Ruim een kwart (27%) komt net uit met het inkomen of pensioen of heeft zelfs een financieel tekort, terwijl 60% van de ondervraagde doelgroep aangeeft dat de kosten van het levensonderhoud in ons land te hoog zijn. Een vergelijkbaar aandeel stelt dat de overheid te weinig aandacht besteedt aan de armoede onder 50-plussers in ons land.

Gemiddelde overwaarde bijna 180 duizend euro
Uit het onderzoek blijkt dat 97% van de woningen waarvan de overwaarde bekend is, meer waard is dan de schuld die er op rust. Gemiddeld gaat het hierbij om een bedrag van maar liefst 179070 euro. Veel geld, dat in stenen zit, terwijl het talrijke mogelijkheden biedt voor de 50-plusser. Hans van Bruggen, algemeen directeur Van Bruggen Adviesgroep: "Ik vind het meest opmerkelijke resultaat dat men aangeeft de overwaarde niet te benutten omdat ze dan meer geld kwijt zouden kunnen zijn. Terwijl juist het verlagen van de lasten tot de mogelijkheden behoort. Hiernaast kan de overwaarde ook gebruikt worden om van het leven te genieten en bijvoorbeeld een boot of camper aan te schaffen of om een schenking aan de kinderen te doen. Zelfs het volledig uitbesteden van onderhoud om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen behoort tot de mogelijkheden."

Van Bruggen zinspeelt hiermee op materiële droomwensen van de ondervraagde groep. De ondervraagden geven te kennen te kiezen voor reizen of vakantie (20%), een andere woning (16%) of een woning voor de kinderen (11%) als de financiële middelen hen daartoe de kans zouden geven.

751 mensen van tweeënvijftig jaar en ouder met een eigen huis deden mee aan het onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd door MarketResponse, in opdracht van Van Bruggen Adviesgroep.

Van Bruggen Adviesgroep
Van Bruggen Adviesgroep is een landelijke organisatie van onafhankelijke, financieel adviseurs. Van Bruggen Adviesgroep is opgericht door Hans van Bruggen en uitgegroeid tot één van de grootste onafhankelijke aanbieders van financiële diensten in Nederland. Elke financieel adviseur voldoet aan strenge kwaliteitsnormen en is een deskundige in zijn vakgebied. Van Bruggen Adviesgroep mag dan ook het Keurmerk van de Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling voeren, dat door verschillende onafhankelijke partijen is opgesteld en garant staat voor betrouwbare en deskundige hypotheekbemiddeling. Van Bruggen Adviesgroep wil zich onderscheiden door haar expertise en een solide en onafhankelijk financieel advies dat precies aansluit bij iemands persoonlijke situatie. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de huidige situatie, maar vooral ook naar de toekomst.

EINDE BERICHT



Ingezonden persbericht