Gemeente Delft

Keuze voor aannemer spoortunnel in 2008

In het eerste kwartaal van 2008 wordt bekend welke aannemerscombinatie de spoortunnel in Delft gaat bouwen. De keuze wordt bepaald op basis van de definitieve aanbieding die de vier gegadigde bouwers in de komende tijd uitwerken.

De keuze voor een aannemer valt later dan was voorzien in 2005, toen de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM en de gemeente Delft de afspraken voor het project vastlegden. Toen was de verwachting dat de keuze nog kon worden gemaakt in 2007.

Het aanbestedingsproces duurt langer, omdat het in de zomer tijdelijk is stilgelegd, nadat de gemeente een aanvullende bijdrage van ¤ 20 miljoen had gevraagd voor het project. Deze extra bijdrage is bestemd voor een toekomstvaste oplossing van de spoortunnel ter hoogte van DSM en de Kampveldweg. Door de tunnel op dat deel van het tracé in één keer goed te bouwen hoeft de Kampveldweg in de toekomst niet opnieuw te worden opgebroken als besloten zou worden de capaciteit van het spoor uit te breiden. Inmiddels heeft de minister van Verkeer en Waterstaat de extra bijdrage toegezegd, en heeft ProRail de aanbesteding hervat. De gegadigde bouwers werken nu geactualiseerde aanbiedingen uit voor het project, inclusief de openbare ruimte en de parkeergarage én de aanpassing rond de Kampveldweg.

De minister van Verkeer en Waterstaat bepaalt wanneer een viersporig uitgegraven tunnel noodzakelijk is. Een besluit hierover hangt samen met de uitkomsten van de landelijke markt- en capaciteitsanalyse (LMCA) voor het spoor en met het overleg dat het ministerie voert met de regio over het Urgentieprogramma Randstad. Meer duidelijkheid hierover wordt eind dit jaar verwacht.

Het project Spoorzone Delft houdt de integrale herontwikkeling in van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. Het project bestaat uit een spoortunnel, een station met een stadskantoor, bijna 1500 woningen en enkele kantoren, en de aanleg van een stadspark, water, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen.

De voorlopige planning is nu dat de bouw van de spoortunnel begint in 2009. Eind 2012 kunnen de eerste twee sporen van de tunnel in gebruik zijn, waarna het viaduct kan worden afgebroken. De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling is afgerond in 2020.



Gemeente Delft